I en artikel om folkmordet som serbiska
nationalister genomförde i den Bosniska staden Srebrenica för nu tjugo år sedan
diskuterar Per Svensson i HD 11. 7 15 frågeställningen om det finns kategorier
som stat, nation eller partier med anledning att brotten begicks i den serbiska
gruppens namn:
”Det är alltid individer som fattar beslut
eller undviker att fatta beslut, agerar eller undviker att agera. Kollektiva
subjekt är i viss mån alltid fiktiva. De finns egentligen inte. När vi talar om
regeringen, partiet, landet eller folket handlar det egentligen om ett större
eller mindre antal personer med ansikten och namn.”
Består då samhället av x antal individer och
existerar inte grupp och kollektiva
fenomen? Per Svensson skriver i en tidning som är oberoende liberal och torgför
en liberal världsåskådning som väl till väsentlig del handlar om individens
frihet. Liberalismen är det politiska uttrycket för kapitalism.
Om liberalerna bara ser individerna har
vänstern sett klassen, gruppen, partiet och de sociala strukturerna. Detta drevs
till sin spets i Sovjetunionens försök att omgestalta samhället och utplåna
samhällsklasserna. Individen var då inte mycket värd i Sovjetsamhället,
särskilt inte om man inte var proletär.
Det viktigaste blev att skapa strukturer för det kommunistiska samhället.
Där bolsjevikerna missade individerna missar ofta liberalerna samhället och de
sociala strukturerna och individualiserar samhället med bland annat en sådan
analys som Per Svenssons. Men ställer
man frågan om det finns individer och om det finns samhälle, land, folk,
partier skulle de flesta svara att det finns både ock. Men den sociala
praktiken blir ändå att man landar i mer eller mindre åt det ena eller andra
hållet.
Men Per Svenssons artikel är intressant som en
berättelse om hur grupper, länder och nationer skapas genom exkludering av
oönskade. Serberna kallade ofta de bosniska muslimerna för turkar, för att
markera att det var skillnad. Detta är en intressant och mycket vanlig
mekanism. Foucault talar helt kort om
detta i en föreläsning att vi ”indirekt har skapat oss själva genom att
utesluta andra: brottslingar, sinnessjuka och så vidare.” ( Politisk
individteknologi, Diskursernas kamp s 294) I sina böcker om de vansinniga och brottslingar
beskriver han tydligt dessa processer med ord som exkludering, utestängning,
förvisning, uteslutning, avskiljande och många andra synonymer.
Nationalism i sina extrema former är otäcka exempel
av exkludering. Sverigedemokraterna är ett sådant otäckt exempel när Björn
Söder exkluderar samerna från svenskarna.
Världen och inte minst Europa har upplevt för
mycket av etniska konflikter. Vi är alla i grunden ganska lika som människor
och det är dags för lite mer av inkludering i världen. Men denna inkludering
blir nog först möjlig när mänskligheten avskaffat kapitalismen och infört en
ekonomi som gagnar alla människor och inte skapar skillnader mellan rika och
fattiga!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar