Jag ställde mig frågan när jag första gången
hörde talas om Karl Marx. Jag kan inte erinra mig när det var. I mitt socialdemokratiska
hem, präglat av arbetarrörelsens värderingar, talade man om Hjalmar Branting,
Per Albin Hansson – alltid benämnd med sitt förnamn som fanns som porträtt över
min fars skrivbord – och Ernst Wigforss. Jag kan inte minnas att min far, en folkrörelsens
man, nämnde Karl Marx. De första mötena med honom var i olika
vänstertidskrifter och i böcker jag började läsa när jag sögs med i
vänsterrörelsen i slutet av 60 och början av 70-talet. Speciellt starkt var
mötet i en bok av sociologen Joachim Israel som hette Alienation från Marx till
modern sociologi. Sedan läste jag kommunistiska manifestet och lön, pris och
profit. Men det är typiskt för Karl Marx att de flesta som benämner sig
marxister egentligen inte har läst så mycket av honom direkt utan fått idéerna
från Marx förmedlat av andra författare. Till exempel är det ganska få som läst
Karl Marx viktigaste och mest grundläggande verk Kapitalet. Karl Marx var
främst en vetenskapsman och det var politiker som efter hans död använde hans
idéer och skapade Marxismen. Utifrån Sven Eric Liedmans biografi om Karl Marx
skall jag i denna reflektion lyfta fram det jag tycker är särskilt intressant i
Karl Marx livsverk.
Få personer har satt ett så starkt avtryck i
sin samtid men särskilt sin eftervärld som Karl Marx. Det finns en avgrund i
omdömen mellan de som hyllar honom och de som hatar honom för allt han stod
för. Trots att Marx dog redan 1883 har mycket som hänt därefter lagts honom
till last. Många politiska partier och statsbildninar har åberopat Marx som
lärofader och förebild. Hur ska man nu 133 år efter hans död se på hans
livsverk?
Sven-Eric Liedman har skrivit en diger
biografi om Karl Marx som kom ut förra året. Boken berättar både om hans
personliga liv, hans vetenskapliga arbete och hans politiska strider. Liedmans
bok är verkligen inte den enda boken om Karl Marx. Det finns många biografier
och otaliga böcker som tar upp hans teorier inom olika områden.
Efter sovjetväldets fall har intresset för
Marx påtagligt ökat. Många har nu gått till källorna inte längre så beroende av
de sanktionerade partiteorierna. Meningen med den här texten är att reflektera
utifrån det som var Karl Marx inte hur andra har tolkat honom. Det är här inte
möjligt att beröra ens en bråkdel av de frågor i hans livsprojekt att analysera
det kapitalistiska samhällssystemet som han under mer än fyrtio år var
intensivt sysselsatt med. Jag stannar vid att lyfta fram några som jag
uppfattar väsentliga frågor aktuella i vår samtid.
Karl Marx var verksam som vetenskapsman,
filosof, journalist och politiker. Men man ska inte i första hand se honom som
politiker utan främst som vetenskapsman, en det kapitalistiska systemets
utforskare.
Marx skrev oerhört mycket. Det som är typiskt
för honom är att han med sina stora arbeten hade svårt att bli färdig och till
stora delar är hans arbete oavslutat. Anledningen var enligt Liedman att han
hela tiden omvärderade sina teorier och slutsatser. Marx är med all rätt mest
känd för Kapitalet, vars första band kom ut 1867. Under sin livstid avslutade
han bara första bandet. Det blev hans kamrat Engels uppgift att utifrån hans
manuskript avsluta och ge ut det andra och tredje bandet. Marx hade betydligt
lättare för att bli färdig med kortare broschyrer och artiklar. Mest kända är
Det kommunistiska manifestet och Lön, pris och profit.
I sin ungdom tog Karl Marx först spjärn i den
store tyske filosofen Hegels filosofi med hans dialektik. Ur kritiken av Hegel
och unghegelianernas idealism växte fram en materialistisk filosofi. Det är
detta som brukar kallas den dialektiska materialismen. Men det var inte Marx
som satte namnet men det var en del av hans vetenskapliga metod. Det som var
känt av Marx arbete under hans livstid var i huvudsak Kapitalet. Efter hans död
kom långt senare delvis oavslutade manuskript att upptäckas och läsas. Redan
under 1840 talet skrev han det som brukar kallas de ekonomiskt-filosofiska
manuskripten. Ett annat oavslutat manuskript är Grunddragen i kritiken av den
politiska ekonomin som brukar kallas Grundrisse. Dessa ofullbordade manuskript
utgör förarbete och upptakten till det stora projektet som utmynnar i
kapitalet. Det är den unge Marx som talar om alienation som fått mycket
uppmärksamhet och betydelse för den sociologiska forskningen.
Marx arbetade oavlåtligen under alla år. Även
när hans hälsa svek honom. Han hade ständigt dålig ekonomi och beroende av stöd
av sin vän Engels. Han blev utsatt för förvisning från Tyskland, Frankrike och
Belgien innan han slutligen hamnade i London. Därutöver hade han fyra barn
jämte hustrun som dog före honom. Att han trots motgångar inte släppte fokus
visar hur hängiven han var sin uppgift att beskriva det kapitalistiska
samhället som en hjälp till arbetarklassen att skapa ett bättre samhälle. Marx
synsätt var att det var arbetarklassen som skulle ta makten inte en elit. Att
en revolution skulle vara blodig var inte alls för Marx nödvändigt. Han hade
stora förhoppningar på att arbetarna fick rösträtt.
Det är många som kallat sig och kallar sig
marxister som inte läst Marx huvudarbete Kapitalet. Många har tagit del av Marx
teorier genom andras beskrivningar och tolkningar. Argumentet för att inte ge
sig i kast med källan själv har nog ofta varit att boken upplevs som svår med
ett tungt språk. Själv läste jag kapitalet band ett för trettio år sedan. Jag
har en hel pärm av anteckningar som är sammanfattningar av de olika kapitlen i
boken. Min upplevelse var att kapitalet inte alls var svårläst, särskilt inte
det första bandet. I band två finns mycket matematiska resonemang om kapitalets
kretslopp. Men huvudresonemanget är inte svårt att hänga med i. Däremot har jag
läst en del uttolkare av boken som varit betydligt svårare att hänga med i. Mer
svår än Marx själv. (till exempel Michael Heinrich Introduktion till de tre
volymerna av Marx kapitalet) Kapitalet är utan tvekan ett vetenskapligt arbete
som analyserar hur kapitalismen fungerar med utgångspunkten i analysen av varan,
bruks och bytesvärde.
Marx gjorde analyser av hur kapitalismen
fungerar men han gjorde egentligen inte, som en del efterföljare som utvecklade
en deterministisk syn, förutsägelser om framtiden. Genom ständiga
överproduktionskriser och profitkvotens fallande tendens menade han att det för
eller senare skulle leda till kapitalismens sammanbrott. Det är som
förutsägelser om vulkanutbrott. Experterna på detta förutser att det för eller
senare kommer ett utbrott men inte när detta sker. Uppenbarligen underskattade
Marx kapitalismens förmåga till utveckling och överlevnad. Han underskattade
också människornas irrationalitet. Men utan tvekan hade han rätt om de ständiga
kriserna i det kapitalistiska systemet, senast manifesterat i den stora
finanskrisen 2008. Hade inte staterna gått in och räddat banker och
finansinstitut, utan låtit det ekonomiska systemet klara sig själv, hade
ekonomin 2008 fullständigt kunnat bryta samman, vilket var bra nära under den
stora depressionen på 1930-talet. Jag menar och tycker mig ha stöd av Liedman att
den hittillsvarande utvecklingen av kapitalismen bekräftar Karl Marx
grundläggande analys.
Det var inte Karl Marx som skapade marxismen.
Ansvaret för detta vilar främst på Engels, Kautsky och Lenin. Dessa herrar
skapade ett slutet system av marxismen, medan Marx själv hela tiden omvärderade
sina teorier och ändrade. Efter hans död ristades hans teori i sten.
Karl Marx har lockat och inspirerat oändligt
antal människor att förklara och utveckla hans texter. Kunde han se vad som
hänt och vad som tillskrivits honom skulle han nog bli förfärad. Det var
eftervärlden alltså som skapade marxismen Inte minst sovjetsystemet skapade en
ideologi huggen i sten, mycket långt från den sökande och utforskande
vetenskapsmannen Karl Marx.
Liedman menar att Marx hade en klar
uppfattning om mycket, men ofta uttryckte han sig inte så fullständigt, tydligt
och kategoriskt och mycket ofta omvärderade han tidigare ståndpunkter.
Verkligheten är ju inte alltid så lätt att förstå och en dialektisk materialist
måste ständigt vara öppen för ny kunskap. I sovjetsystemet gjordes en sovring
och en tolkning av hans teorier och man spikade fast teserna och dogmerna på
ett sätt som påminner om Mose stentavlor. Kanske är det religiösa förebilder
som blev modell för den marxist-leninistiska ideologin tänker jag. Religionen
hade ju tusenåriga anor i kulturen. Stalin som har stor skuld i skapandet av
marxismen-leninismen hade ju gått på prästseminarium! Alla som tänkte vidare
bortom de fastspikade dogmerna stämplades som avvikare och revisionister. När
principerna är huggna i sten blir avvikelserna en ständig följeslagare och
kräver ständig vakthållning. Eftersom teorin är sann blir verkligheten ett
problem. Marx med sin sökande inställning
hade blivit en ständig revisionist. Trots den knivsegg som blev
marxismen-leninismen fanns de kreativa tänkare som tillförde ”marxismen” nya
perspektiv såsom Lukács och Gramsci med flera.
Förhållandet mellan vetenskap och politik är
ett tema som dyker upp för mig efter läsningen av Liedmans Marxbiografi, utan
att det alls berörs i hans bok. Marx var vetenskapsmannen och de som skapade
marxismen var politiker som kom att använda hans teorier i sin politiska kamp.
Politik måste kanske vara mer förenklad och entydig medan vetenskap är mer
nyansrik och komplex. Samtidigt behövs politik för att förändra levnadsförhållandena
för den arbetarklass som Marx så starkt värnade om. Och hur de vetenskapliga
sanningarna används är nog sanningens ögonblick för de Marxska teorierna.
Vetenskap som får fria händer måste vara ett öppet och förutsättningslöst
sökande efter kunskap och analys av verkligheten. Svaret på analysen är inte
alls given från början och man måste böja sig för de resultat som forskningen
kommer fram till. Den förutfattade meningen - hypotesen – blir bekräftad eller
förnekad. Politik av alla riktningar fungerar inte så. Ofta bestämmer man i
politiska partier vad man tror på och gör detta till sin politik.
Kunskapsunderlaget är ofta oklart eller bristfälligt. Detta mönster blev extremt
i Sovjetsystemet. Det var principerna och dogmerna som var sanna. När
principerna kolliderade med verkligheten drog partiet slutsatsen ofta att det
var människorna som avvikit och svikit principerna. Detta blev ödestiget t.ex. när
målen för femårsplanerna på 1930-talet inte kunde genomföras. Många fick plikta
med livet för detta synsätt att mer tro på ”kartan än terrängen”.
Utan att på något sätt göra anspråk på att
vara fullständig om vad vi idag kan ta med oss av Karl Marx arbete vill jag
peka på några viktiga tema och områden.
·
Att
förstå att Karl Marx i första hand var en vetenskapsman och filosof och ta till
sig hans vetenskapliga metod. Han studerade mycket ingående litteratur och offentlig
statistik i sitt arbete att analysera kapitalismen och samhället. Det är svårt
att tänka sig den samhällsvetenskap vi har utan Karl Marx. Han har betytt
mycket.
·
Viktigt
att förstå Marx syn på samhällsklasserna och klasskampen som motorn i
samhällets utveckling.
·
Analysen
av kapitalismen är centralt i Marx arbete och enligt många är hans analys av
det kapitalistiska systemet helt riktig. Kapitalister är inte giriga för att de
försöker uppnå maximal profit utan systemet tvingar dem att sträva mot detta
annars går de under. Kapitalismen har en självförstörande tendens genom
ständiga kriser. Hans intressanta tankar kring varufetischismen är i vårt
prylsamhälle i hög grad mer aktuella än någonsin.
. · Marx
teori om alienation i det kapitalistiska samhället har nog aldrig varit mer
aktuell
.
·
Även
om Marx inte använde begreppet dialektisk materialism så är hans kritik av
Hegel och idealismen och utvecklandet av dialektisk materialism av stor
betydelse.
·
Liedman
påpekar i sin bok att Marx hellre talar om form och innehåll än det som blivit
gängse bas och överbyggnad. Den materiella produktionen och klassförhållandena
i samhället är samhällets innehåll. Politiken är liksom rättsapparaten,
religionen, konsten och det dominerande tänkandet former till detta innehåll.
Formerna är ingalunda passiva; det är i och genom dem som människans medvetna
liv utspelas. Men de är alltid beroende av innehållet.
Marx var besjälad av att förbättra
förhållandena för arbetarklassen och de egendomslösa och ville genom sitt
arbete ge ett verktyg för människorna att förändra samhället. Men hans teorier
är inte huggna i sten utan samhället måste ständigt analyseras och hans devis
var att allt måste betvivlas. Detta måste alla som vill ha ett rättvist
samhälle ta till sig.
Intressant recension som jag inte kan låta bli att kommentera och ge synpunkt på. Marxismen har aldrig varit död! Trots att borgarklassen, reformisterna och stalinisterna gjort allt vad de kunnat för att utrota den, lever marxismen vidare och sedan finanskrisens epok med start 2008 växer intresset för Marx och marxismen över hela världen. Detta är inga ogenomtänkta överord. Därför är det heller ingen tillfällighet att Liedman kommit ut med sin biografi som ytterligare bidrar till intresse och diskussion. Själv har jag inte läst den. Den ligger tyvärr inte heller så högt på priolistan, just nu i varje fall. Kanske är den bättre än Wheens biografi som jag läste för en tio år sedan. Definitivt bättre än Hunts Engels-biografi, vars antimarxism lyser genom av denna höger labour-blairist. Bästa Marx-biografin brukar marxisten Franz Mehrings från 1918 anses vara.
SvaraRaderaMarx var ingen ”politiker” om man menar någon slags ämbetsroll i det kapitalistiska samhället. Däremot var han en aktiv revolutionär. Aktiv och i ledande roll tillsammans med Engels i både Kommunisternas Förbund och senare i första internationalens generalråd och slogs för den vetenskapliga socialismen (marxismen) i kamp mot anarkister och liberaler, som försökte lägga växande arbetarrörelsen under sig. Detta lyckades de (liberalerna)med inför första världskriget istället. Som bonus fick reformisterna/liberalerna och borgarna hjälp av Moskva och stalinisterna som fysiskt utrotade i princip allt som fanns av marxismen.
Alla som någonsin haft något med oktober 1917 att göra (med ett fåtal undantag) och alla som haft något att göra med tredje internationalens grundande och fyra första år slaktades eller förföljdes av GPU eller kominterns agenter. Anklagade som folkfiende, tyska agenter, social-fascister, sionister, eller i kombination med samlingsnamnet trotskister, var syftet att utrota marxismen, eftersom den utgjorde hotet mot Stalinbyråkratins monsterregim. Miljoner dödades. I dag finns ingen vettig människa som på allvar tror att Stalin, Mao, Hoxha, Kim il-Sung eller Röda Khmerer hade något öht med marxism att göra eller finner dessa groteska vanartade deformationer av stater som socialistiska (utom borgarpressen såklart!). Marxismen är en levande teori för samhällsförståelse. Ingen oföränderlig dogm ”ristad i sten” som stalinismens förljuget påstått för att legitimera sin makt.
Marx var vetenskapsman, men först och främst revolutionär. Andra samtida som Weitling, Bakunin och andra föraktade Marx för hans teorier och menade att arbetarklassen inte begriper att ta till sig dessa ”avancerade teorier” och att den ”dagsaktuella” kampen var viktigast. Marx bekämpade alltid sådana riktningar i arbetarrörelsen som i själva verket bara syftade till att begränsa arbetarnas kamp. Allt Marx skrivit har alltid syftat till att läsas av arbetarklassen och har alltid haft en direkt koppling till aktuella händelser.
Manifestet är Kommunisterna Förbunds program för arbetarklassen i den borgerliga revolutionen 1848, och var kraftigt försenat i utgivningen. Lön, Pris och Profit är ett föredrag Marx håller inför internationalens generalråd i polemik med liberalen och fackföreningsmannen John Weston som menade att det inte är lönt att kräva löneökningar för att de äts upp av inflationen eller leder till nedläggningar! (Känns det igen idag?) och utgavs ett trettiotal år efter Marx död i skrift av dottern och den revolutionära marxisten Eleanor.
Marx (och Engels) arbete (den vetenskapliga socialismen - marxismen) utgör idag en oändlig källa till förståelse för vår tid och det som verkar komma att bli mänsklighetens värsta kris någonsin och ställer den klassiska frågan Socialism eller barbarism mer aktuell än någonsin. /Michael Olsson