lördag 6 juli 2019

Jordan B Petersons bok om 12 livsregler ett populistiskt budskap med rötter i fascismen




Jordan B Peterson den kanadensiske psykologen har rest land och rike runt och predikat om sina tolv livsregler. Jag fick hans bok om sina livsregler i julklapp. (12 livsregler  - ett motgift mot kaos) Spontant hade jag mycket negativa förväntningar på boken. Min förväntan var att det var väl enkla och ytliga regler han predikar. Efter att läst i boken frågar ni väl om det var så illa? Jo det var mycket mycket värre än jag kunde trott.
Tittar man bara på de olika livsregler så är det en del som man kan hålla med om och en del som man inte förstår.
Peterson berättar inledningsvis hur han arbetade för att komma ut i rampljuset och man får intrycket att det viktigaste var att Jordan B Peterson blev synlig på parnassen än sina budskap. Hans bok utstrålar bara ett budskap om individen där samhälle och sociala sammanhang är frånvarande. Här fångar hans populistiska budskap in tidens tecken av individualism och individens frihet. Det slår väl an till många egocentrerade människor. Men är hans motgift mot kaos bara några enkla råd som kan hjälpa mot kaos? (Man får faktiskt intryck av hans ofta röriga text att han mest kämpar mot sitt eget kaos.) Jordan B Petersons livsregler har en djupare och mörkare bakgrund.
Under regel 1 Stå rak i ryggen och skjut bak axlarna skriver han följande:
När en besegrad hummer repar mod och vågar slåss igen är det mer sannolikt att den förlorar än vad man statistiskt skulle förutsäga, utifrån en beräkning av de tidigare striderna Det är också mer sannolikt att den segerrika motståndaren vinner. Vinnaren tar nämligen hem allt i humrarnas värld, precis som i människosamhällena där den översta 1 procenten har lika mycket pengar som de lägsta 50 procenten – och där de rikaste åttiofem personerna har lika mycket som de tre och halv miljarderna på botten. Samma brutala princip om ojämn fördelning gäller utanför den finansiella sektorn.”
Peterson utgår från djurens värld och överför resonemanget på den mänskliga. Det finns starka socialdarwinistiska referenser i hans sätt att resonera. Socialdarwinism som baseras på idén att tävlan mellan individer, grupper, nationer, eller idéer styr den sociala utvecklingen i mänskliga samhällen och att försök att hindra denna tävlan genom politiska ingripanden till skydd för svaga i samhället leder till att utvecklingen mot högre stående samhällsformer hindras. På ekonomins område påminner detta också om Milton Friedmans ekonomiska teorier att staten inte ska blanda sig i ekonomin och släppa loss marknadskrafterna.
Peterson refererar till Vilfredo Pareto italiensk sociolog och nationalekonom som är främst känd för sin elitteori och Petersons resonemang anknyter direkt till denna teori. Det är problematiskt att anknyta till Pareto. När Pareto avled 1923 skrev en tidskrift som Mussolini grundat att fastän Pareto inte varit fascist hade han ändå bidragit mycket till deras ideologi.
I Petersons citat om den ojämna fördelningen kan man hålla med om detta som ett faktum. Peterson tycks dock inte vara kritiskt till detta utan acceptera detta som naturligt. De starka tar för sig på de svagas bekostnad. För mig är det en avgrund mellan Petersons synsätt och mitt. Jag tror på ett samhälle där vi strävar efter jämlikhet och en rättvis fördelning av samhällets tillgångar. Jordan B Petersons tankar verkar vara en del av den högerpopulism som just nu sveper över världen och som har mörka rötter i fascistisk ideologi.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar