Helsingborgs dagblad har gjort en granskning
av kommunens kommunikationsverksamhet. Ett tema är att den information som
kommunen kommunicerar beskrivs som att den överdrivet positiv och skapar en
alltför ljus bild av staden.
Jag skriver det här som medborgare, men för
inte så länge sedan var jag ansvarig för kommunikationen på
socialförvaltningen. Vad tänker då jag om stadens kommunikationsverksamhet.
Ja en gång fanns det inte någon alls, nu har
den som HD skriver svällt mycket. Detta gäller nog mest den centrala delen. På
förvaltningarna är inte resurserna så stora för information och kommunikation. Där
hade den nog behövs mer. Den centrala kommunikationen bedrivs i stor
utsträckning avskild från den praktiska verksamheter som bedrivs på förvaltningarna.
Grönholm och Jardenberg har ju inte någon större erfarenhet av kommunens
verksamheter och att arbeta i en politikerledd verksamhet.
Vad gäller socialtjänsten som bedrivs ”bakom
sekretessens dunkla slöjor” kan man säga är det traditionella mönstret att bara
ärenden och fall där det inte fungerat så väl har uppmärksammats av media.
Positiva nyheter har varit mer tunnsådda.
Vi tänkte därför ofta att det var viktigt att
nyansera bilden och också förmedla mer positiva nyheter. Det har med
informatörer på förvaltningen blivit mycket bättre.
Sanningen är ju att det görs en hel del bra
saker också och inte bara skandaler i adoptionsärenden och medarbetarenkäter.
Min grundläggande inställning är att
”sanningen skola vara vårt rättesnöre”.
När jag säger att man i staden bygger upp
fasader och inte talar om problem menar jag att sociala problem som
barnfattigdom, boendesegregation, stora klasskillnader, låg bildningsnivå och
alltför många barn som inte klarar skolan och andra strukturella problem i
olika utsträckning osynliggörs eller kommer bakvattnet i den kommunala
politiken Det finns nog utestängningsmekanismer som att vissa saker talar vi
inte så mycket och de försvinner bakom liksom de svarta rutorna i korsordet. Hur
många punkter i det politiska hundradagarsprogrammet tar i tu med dessa
problem? Inte mycket!
Detta med fasader handlar inte bara om att i
den kommunala kommunikationen ge en överdrivet positiv bild. Detta med fasader
i Helsingborg är en djupare kulturföreteelse. Jag minns skillnaden i hur
människor visar upp sig i en arbetarklasstadsdel och hur man gör det i ett
medelklassområde. I den förra delade man alltid med sig om sina problem, i det
senare höll man mycket mer fasad i familjerna. Det är stora skillnader i
Helsingborg mellan norr och söder när det gäller detta. Jag minns också
skillnader i hur man sköter sina trädgårdar i Lund och Helsingborg. I Lund är det
inte status att ha fina trädgårdar och klä sig fint, medan det är det på ett
helt annat sätt i Helsingborg. Det finns
drag av ”fisförnämhet” i Helsingborg, betydligt mer än i Emmaboda och Klippan
som jag har lite erfarenhet av. Denna mer djupare kultur har nog starkt
påverkat hur kommunen hanterar sin självbild och marknadsföringen av sitt
varumärke.
Vad gäller socialtjänsten kan jag förstå att
det är angeläget att förmedla andra bilder än de media vanligtvis visar upp.
Där är det viktigt att visa upp de problem som socialtjänsten möter, inte
alltid önskvärda för en kommunledning att visa upp, men också förmedla positiva
bilder som att berätta om alla de positiva verksamheter och aktiviteter som
socialtjänsten sysslar med. Här skulle jag önska att HD och andra media -
public service märkligt frånvarande - förmedlar dessa berättelser i högre
utsträckning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar