Idag har det varit en enorm uppmärksamhet
kring presentationen av den sk. Pisaundersökningen. Den förra rapporten slog
ned som en bomb i skolsverige och visade då på försämrade resultat för de
svenska eleverna.
Rapporten idag visade på förbättrade resultat.
Jag är ingen skolexpert och skall inte fördjupa mig i någon tolkning men
konstaterar att likvärdigheten och segregationen är stora problem i svensk
skola. Problem som ökat över tid. Pisarapporten mäter resultat i matematik,
läsning och naturvetenskap. Det är säkert så att färdigheter i räkning, läsning
och skrivning är grundläggande för eleverna. Men jag noterar att det här inte
skett någon mätning i humaniora. Det är möjligt att det sker mätningar även på
dessa områden. Men jag tror inte jag är fel ute när jag påstår att matematik
och naturvetenskap värderas högre än humaniora. Det som handlar om mjuka
värden, historia, samhällsvetenskap, konst och musik anses inte lika viktiga.
Inte lika tillväxtskapande kan man anta. Det var kunskap inom humaniora som man
tidigare bruka kalla bildning. Jag tror att kunskaper inom humaniora är viktiga
för människan som social varelse men också viktig för demokratin i samhället. Om detta hörde jag inte ett ord i alla dessa
inslag i media om Pisaundersökningen. Pisa lutar tungt på naturvetenskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar