I dessa dystra coronatider
när våren kommit utan att vi fått uppleva någon vinter har vi valt att isolera
oss i den lilla banvaktstugan i Småland. Jag hade hoppats att få åka lite
skidor i den småländska skogen. Det har inte blivit mycket av det, några gånger
i december och nu en gång för en vecka sedan, när det föll snö på natten och
det låg några centimeter snö och morgonen som var tillräckligt kall. Det blir
många och långa promenader med hunden. Jag har gått 22 mil i mars månad enligt
min stegräknare. I skogen lekte många talgoxar tafatt på de spröda
björkgrenarna. Igår vid aftonen sjöng koltrasten så vackert. I morse åt Hackspetten girigt på vår
fågelmat. Naturen är nära här på landet. Jag känner djup sorg för alla
människor över hela vår värld som dödas av cornaviruset, Vår tids
pesthemsökelse och kanske värsta kris.
Jag försöker alltid läsa en hel del. Ofta blir
det flera böcker samtidigt. Jag läser just nu Bröderna Karamsov av Dostojevkij,
biografin över Tage Erlander, Gunnar Brusewitz bok Fyra årstider med
undertiteln Blad ur naturens kalender. Jag läste nyligen Ingrid
Tollgert-Anderssons bok Så vinner du slaget om de bästa – Handbok i ledarskap.
En bra sammanfattning om vad som är viktigt i att vara chef och ledare. Till
denna bok tänkte jag återkomma. Ibland
när jag tycker att allt som händer i världen blir för påfrestande brukar jag
fly till olika naturberättelser. Ofta läser jag ur min samling av gamla Svenska
turistföreningens årsskrifter. Där finns bara glädjen att möta naturen.
När vi nyligen besökte
bokhandeln i Klippan under bokrean köpte jag Per Magnus Johansson och Sven-Erik
Liedmans bok En spricka i språket med undertiteln Marx och Freud våra samtida.
Jag tänkte plocka fram några tankar ur den boken.
Liedman och Johansson är båda
idéhistoriker. De ger i denna ganska tunna bok en bra sammanfattning av olika
idériktningar i västerlandet med ursprung i Karl Marx och Sigmund Freuds tankar
och teorier om människan och hennes samhälle.
Dessa båda tänkare har haft en enorm betydelse för tänkandet och
vetenskapens utveckling. Många har gripits starkt av dem och andra har gått
till våldsam attack. Båda har tidvis ansetts helt inaktuella för att sedan
återuppstå. Den franske författaren Roland Barthes slog fast att Marx och
Freund skapade en spricka i det västländska språket. Det självklara är genom
dem inte längre självklart.
Liedman och Johansson går
igenom olika idériktningar som utgått från Freud och Marx. Här har det vuxit
fram många olika spretiga riktningar och en del av dessa eftersägare skulle nog
upphovsmännen inte varit särskilt nöjda med. En del har utvecklat dessa
betydelsefulla giganters tänkande.
Marx stora bidrag är hans
analys av kapitalismen som trots många avlivningsförsök ständigt blir åter
aktuell. Hans tankar om alienation har också stor betydelse. Begreppet
alienation har följt med mig sedan jag i gymnasiet skrev ett specialarbete om alienation.
Arbetaren känner sig främmande för sitt arbete och en del av maskiner. Här
tänker jag att detta blir mycket levande i vår digitala värld.
Freunds stora bidrag är
psykoanalysen med människans jag, det och överjag. Hans teorier har haft
kolossal betydelse för den psykologiska synen på människan. Ständigt
kontroversiell är teorierna om bortträngning av minnen och sexualitetens
betydelse.
Både Marx och Freuds teorier
har kommit att bilda skola. Faran med skolbildning är intolerans och dogmatism.
Kautsky, Lenin och Engels
skapade marxismen efter Marx död och Stalin högg i sten Marxismen-Leninismen
mycket långt ifrån vad Marx själv tänkte. Marx var hela tiden sysselsatt med
att omvärdera sina teorier och ständigt forska fram ny kunskap. Marx har haft
många som inspirerats av honom. Liedman och Johansson tar upp Theodor Adonis
och Herbert Marcuse, två tyska företrädare för Frankfurtskolan där dialektiken
på olika sätt fick stor betydelse för deras tänkande. Stalin när han högg ut
sin marxist-leninistiska dogmatiska pervertering av Marxismen nämnde han inte
att Marx hämtade sin teori om dialektiken från Hegel. Det är viktigt att förstå
den stora betydelse som den store tyske filosofen hade och som Marx och många
med honom tog spjärn mot även om Marx vände Hegel upp och ner från idealism
till materialism.
Sigmund Freud var inte alls
så dogmatisk och tvärsäker som sina efterkommande anhängare. Han ändrade ofta
sina teorier. Carl Lesche var en sådan som försökte skapa den rena
psykoanalysen. Freud hade under sin livstid opponenter i form av Carl Gustav
Jung, Alfred Adler och Otto Rank, opponenter som han hade många samtal med. Jacques
Lacan arrangerade under många år seminarier i Frankrike om psykoanalysen och
fick stor betydelse för spridningen av psykoanalysen i Frankrike. Även i
Sverige har psykoanalysen varit omstridd.
Min fundering varför hans
teorier om människans undermedvetna, bortträngning och sexualitetens betydelse
är så kontroversiella är att detta innebär ett hot för kontrollförlust och
detta måste förnekas.
En tänkare som förenat
inspiration från både Freud och Marx är Julia Kristeva. Hon har lanserat
begreppet intertextualitet, en analysmetod som betyder att ingen text står för
sig själv utan alltid har en relation till andra texter. Hon använde
psykoanalysen för att förstå undertexten. Här får jag en association till
Michel Foucaults idéer i boken Vetandets arkeologi som handlar om analys av
diskurser.
Människan är, oavsett vad vi
tycker om detta, en irrationell varelse som inte alls styrs av bara ett motiv.
Man kan inte som en del tror förutsäga hur människor ska bete sig. Liedman och
Johansson avslutar sin bok med att säga att både Marx och Freud kan ge redskap med
vars hjälp vi kan bättre förstå människan och samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar