Jag är nog inte en särskilt trendig person, verken vad
gäller idéer och särskilt inte vad gäller kläder. Tvärtom försöker jag att inte
vara trendig och haka på det som är aktuellt just nu. Jag tror nämligen att
många människor av sociala skäl hakar på det som andra verkar haka på just nu.
Människor är sociala varelser och trivs inte att vara ensamma. Om man som jag
varit ett ensambarn har man från tidigt vant sig vid att vara ensam och tänka i
sina egna cirklar. Risken är förstås att man blir alltid väldigt ensam. Jag är
också en drömmare men som är nyfiken att förstå världen och utforska hur
verkligheten egentligen är och då måste man tänka självständigt. Naturligtvis
lyckas jag inte med det alltid eller ens ofta, men jag har den ambitionen.
Jag har annars skrivit en debattartikel om socialtjänstens kris som kommer att publiceras så vitt jag förstår nu på söndag 31 maj i Helsingborgs Dagblad på debattsidan som kallas aktuella frågor.
Jag har annars skrivit en debattartikel om socialtjänstens kris som kommer att publiceras så vitt jag förstår nu på söndag 31 maj i Helsingborgs Dagblad på debattsidan som kallas aktuella frågor.
Det jag tänker reflektera över nu är inget som jag
hört talas om på mycket länge. Jag tänker skriva lite om Futurismens aktualitet
i vår tid. Jag kom detta tema på spåren när jag läste Werner Aspenströms bok Motsägelser.
I svallvågen efter första världskrigets fruktansvärda
och meningslösa katastrof tog samhällsutvecklingen en ny vändning i synnerhet i
Europa. Kejsardömen föll som korthus och den ryska revolutionen skakade om
världskapitalismen i sina grundvalar. Utan kriget hade nog verken den ryska
revolutionen eller Hitlers tredje rike blivit verklighet.
Inom kulturen såg ett antal radikala riktningar dagens
ljus. Jag är inte man att på något fullständigt sätt belysa hela den utveckling
som tog fart efter kriget. Jag kan bara nämna Dadaismen och Futurismen.
Om Dadaismen kan man bara säga att den var en
avantgardistisk konstriktning som sågs som en protest mot kulturens inlämande i
något som brukar benämnas som den sociala hierarkin. En revolutionär riktning
som var ett uppfriskande brott med den borgliga kulturen som skapade nya
perspektiv i konst och samhällsliv genom sina provokationer. Något jag uppfattar som progressivt. Men nog
om Dadaismen. Man kan läsa om detta i Bengt Holmqvists bok om den moderna
litteraturen.
Vad gäller Futurismen där det betydligt mer
problematiskt. Frontfiguren i Futurismen var Filippo Tommaso Marinetti som
skrev det som brukar benämnas det Futuristiska manifestet som jag i sammandrag
citerar här nedan.
1. Vi vill besjunga
kärleken till faran, förtrogenheten med energin och oförvägenheten.
2. Mod, djärvhet och
uppror skall bli grundelement i vår poesi.
3. Litteraturen har
hittills förhärligat den tankfulla stillheten, kärleksruset och sömnen. Vi vill
förhärliga den aggressiva rörelsen, den febriga sömnlösheten, språnget,
saltomortalen, örfilen och smockan.
4. Vi förklarar att
världens härlighet berikats med en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med
motorhuven prydd med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt...en
rytande automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike från
Samothrake.
5. Vi vill besjunga
människan vid ratten, vars stång tycks gå tvärs igenom jorden, som även den har
full tävlingsfart i sin omloppsbana.
6. Poeten måste med
hetta, överdåd och generositet hänge sig åt att stimulera naturelementens
entusiastiska intensitet.
7. Det finns ingen
skönhet utom i kampen. Inget verk som inte har en aggressiv karaktär kan vara
ett mästerverk. Poesin bör uppfattas som en våldsam attack mot de okända
krafterna, för att tvinga dem att underkasta sig människan.
8. Vi befinner oss på
seklernas yttersta udde! Varför skulle vi se tillbaka när vi vill slå in de
hemlighetsfulla portarna till de Omöjliga? Tiden och Rummet dog i går. Vi lever
redan i det absoluta, eftersom vi redan har skapat den eviga och överallt
närvarande.
9. Vi vill förhärliga
kriget - världens enda hygien - militarismen hastigheten, patriotismen,
anarkistens destruktiva handling, de sköna idéer för vilka man dör samt
föraktet för kvinnan.
10. Vi vill förstöra
museerna, biblioteken, akademier, av alla slag och bekämpa moralism, feminism
och varje opportunistisk eller utilitarisk feghet.
11. Vi kommer att besjunga
de stora folkmassorna, hetsade av arbete, nöjen eller uppror.
Jag tror inte du blir förvånad att Marinetti blev en
hängiven fascist, trogen fascismen även efter Mussolinis fall. Detta manifest
inspirerade nog fascismen och passade den som hand i handsken. Det är ett
program för extremism som jag ser det.
Det är intressant att se att dessa idéer faktiskt har aktualitet
i nutid, trots att det är hundra år sedan de såg dagens ljus. Manifestet hyllar
faran och aggressiviteten och den feberaktiga kampen mot framtiden och bekämpar
allt som varit i det förflutna. Museer och bibliotek, akademier skall förgöras.
Det värsta uttrycks i tes nummer 9. Som förhärligar kriget och föraktar
kvinnan. Tänk bara på vad den
islamistiska rörelsen IS står i dag. Exakt detta som är krig, våld och
kvinnoförakt. Det är också skrämmande att se att IS står exakt för samma som
Futurismen när det gäller historia och museer. De har förgjort massor av
historiska monument i mellanöstern. Det var destruktiva idéer på 30–40-tal och
är samma idag.
Tes nummer 8 talar om att bara se framåt och inte bakåt.
Detta tycker jag präglar mycket av dagens samhällsliv. Det finns mycket av en
ungdomskultur som är ohistorisk, bland annat förhärligandet av sociala medier.
Jag tror att om man inte väger in det förflutna och historien då kan man inte
skapa en bra framtid. Om man bara ser framåt kommer man att göra om alla misstag
våra förfäder gjorde. Det blir en vansinnig och halsstarrig framfart mot en
väntande undergång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar