Donald Trump, Erdogan, Orban och Le Pen med flera
bildar tillsammans en populistisk rörelse mot det som brukar kallas den
liberala demokratin. Men det är också en rörelse bland annat, förutom främlingsfientlighet,
mot effekterna av en oreglerad kapitalistisk ekonomi och det som brukar kallas
globalisering. Jobben i tillverkningsindustrin hamnar där lönekostnaderna är
som lägst. Detta har drabbat den gamla världen och USA. Även om kapitalismen
haft en enastående förmåga till förnyelse med nya branscher och nya jobb har
många människor i de gamla industriområdena lämnats utanför denna utveckling.
Sådana områden finns i stor omfattning i USA, England och Frankrike.
Reaktionära rörelser har lyckts locka en del av denna proletariserade
arbetarklass som Marx kallade industriell reservarmé. Även om man inte kan
kalla dessa människor för trasproletariatet som i Marx analys tenderade att
vara en reaktionär kraft i samhället, så är det nära nog. På många håll lever
människor i USA i något som bäst beskrivs som ren misär. Skillnaderna mellan de
som är rika och de som är fattiga är enorm i USA men även i Sverige och
skillnaderna har sedan 1980 ökat. Jag har fattat det som att det är en
vetenskaplig sanning att ju mindre klasskillnaderna är i ett samhälle ju bättre
klarar sig samhället.
Det finns något berättigat i en kritik mot
globaliseringen och den liberala ekonomin. Den rena och oreglerade kapitalismen
skapar ständiga kriser. Effektiviseringen av produktionen leder förstås till
att allt färre arbetare behövs i produktionen. Industriarbetarna som var den
största gruppen på arbetsmarknaden är nu en allt minskande grupp. I Sverige på
fyrtiotalet var ca 40% av arbetskraften industriarbetare. Nu är det under 15%. Jag
påstår detta även om det är svårt att få fram siffror eftersom SCB inte
redovisar sådan statistik längre. TV 4 redovisade i en genomgång att industriarbetarna
är 12% i Sverige, så jag tror inte jag
blir motsagd.
Ekonomin är den underliggande kraften och
innehållet i samhällsutvecklingen. Det vi ser i våra dagliga liv politiken,
lagarna, samhällsdebatten, kulturen är formen som måste anpassa sig efter de
grundläggande ekonomiska förutsättningarna. Det som nu händer på de politiska parnasserna
måste ses som funktioner av den ekonomiska utvecklingen, även om det inte finns
något mekaniskt samband.
Det är naturligtvis ett problem att vi har ett
ekonomiskt system som skapar så stora problem som den gör.
President Obama höll ett brandtal i Grekland
till demokratin. Han gjorde bland annat kopplingen mellan demokrati och
vetenskap. Jag fäste mig vid detta med vetenskap.
Man kan ju naturligtvis fundera på hur pass
demokratiska länderna är. Men allt sedan upplysningstiden har vetenskap varit
ledstjärnan för människan inte tro. När man har lyssnat till Donald Trump så
verkar han bara luta sig mot vad han själv tror och tycker. Han tror ju inte på
klimathotet till exempel, trots att detta vetenskapligt bevisats. Människor i
hans rörelse verkar ju skapa sig sina egna sanningar. Man blir förbluffad och förfärad.
Trumprörelsen är så pass reaktionär att
den är preupplysningstiden. Alltså 1600-tal! Om det är gud eller djävulen som
är rättesnöret kan man fråga sig.
I Sverige skall vi nog vara tacksamma för
samhällsordningen vi har haft och har. Inte för att den är den bästa tänkbara,
men mycket bättre än jämförbara länder.
Men även i Sverige har vi samma grundproblem
som Förenta staterna. Det finns ett glapp mellan medborgarna och den beslutande
eliten. Att Sverigedemokraterna fått så stark ställning är nog ett uttryck för
detta. Vi har allmän rösträtt, yttrandefrihet och tryckfrihet som garanteras i
grundlagarna. Men jag tycker att detta demokratiska system stelnat i sina
former. Vi har haft allmän och lika rösträtt nu i snart hundra år. I synnerhet
arbetarrörelsen förde en hård kamp för rösträtten som överheten inte alls var
intresserad av. Vår form av demokrati är
att den är representativ. Vilket betyder att medborgaren vart fjärde år har
möjlighet att rösta på olika partier med politikerna som sedan fattar besluten
för oss. Medborgaren förväntas inte ha någon annan roll. Medborgaren har
visserligen yttrandefrihet men det finns ingen skyldighet att politikerna skall
lyssna på vad som uttrycks när medborgaren uttrycker sin mening.
Möjligheten att påverka de beslut i samhället
som fattas är främst att medborgaren ansluter sig till något politiskt parti
eller någon annan opinionsrörelse. Det finns inte några forum för möte mellan
politikerna och medborgarna. Möten under valrörelser är antingen politiska tal
eller debatter mellan politikerna, sällan någon form av möte mellan medborgare
och politiker.
Traditionellt i Sverige har folkviljan i bästa
fall kanaliserats från folkrörelser till politiska partier. I det
postindustrialiserade och globaliserade samhället har anslutningen till
politiska partier och folkrörelser minskat. Många politiker har hela sitt
yrkesliv arbetet med politik och kanske dels saknar erfarenheter av så kallat
vanligt liv men framförallt inte möter medborgare som kan förmedla sina åsikter
och erfarenheter. I Sverige väljer man politiska partier inte så tydligt sina
politiska representanter, även om det finns namn på valsedlarna. Hur som helst
så kunde dialogen mellan beslutsfattare och medborgare vara mycket bättre. Det
borde finnas forum för denna dialog. Annars ser jag framför mig att glappet
ökar och tillströmningen till auktoritära och fascistiska partier ökar och då kan
trots allt vår begränsade demokrati (ekonomisk demokrati saknas) vara en saga
all och då kastas utvecklingen minst 80 år tillbaka i tiden.
Men jag tror också att om människor engagerar
sig åter i folkrörelser i högre utsträckning för demokratin och för
medborgarnas inflytande på samhällsutvecklingen så kan utvecklingen vändas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar