För en tid sedan skulle jag besöka min gamla
arbetsplats socialförvaltningen i Helsingborg för att lämna en nyckel till
sektionschefen för boendeenheterna på vuxenomsorgen. Utanför i foajén finns en tavla
där man kan ringa på den man söker på kontoret. Jag förväntade mig att bli
insläppt men istället meddelar hon att hon kommer ut till mig. Der gör hon och
vi reder upp vårt mellanhavande. Det var en mycket märklig känsla att som fd
chef på denna förvaltning blir man inte ens insläppt på kontoret! Jag tror mig
veta att det är en säkerhetsstrategi att inte i onödan släppa in någon innanför
det som man brukar kalla skalskyddet. Känslan blir än mer olustig när man går
till förvaltningens reception, som visserligen skall flyttas, men som gör ett
mycket slutet intryck. Ingen som kommer kan inte känna sig som något annat än som
en säkerhetsrisk.
När jag var förvaltningschef diskuterades
livligt hur man skulle höja säkerheten på förvaltningen där framförallt barn och
ungdomsverksamheten var understundom utsatt för hot. Polisens säkerhetsexperter
anlitades och de rekommenderade det som senare blev lösningarna.
Jag blev skyddsombud i början av 1980-talet på
dåvarande socialförvaltningen. Redan då diskuterades säkerhetsfrågorna. En
rapport jag då tog del av hette den barrikaderade socialvården. Slutsatsen var
att ju mer sluten en socialförvaltning var ju mer hot fick man.
Under inflytande av den nya socialtjänstlagen
1982 som vägleddes av principerna frivillighet, helhetssyn, närhet,
kontinuitet, flyttade man ut mycket av socialtjänstens verksamhet i
bostadsområdena för att få större närhet till sina klienter. I Helsingborg
byggde man upp några basenheter och jag tror att socialtjänsten i Helsingborg
inte varit bättre verken för eller senare som de åren i slutet av 1980-talet
och egentligen hela 1990-talet. En framgångsfaktor var det decentraliserade
ansvaret.
2004 flyttade den samlade socialförvaltningen
i Helsingborg in i nya lokaler på Bredgatan. Politiskt ville man samla
verksamheten. Trots att jag var chef mellan 2005-2013 trodde jag aldrig på iden
om en samlad socialtjänst i en stor byggnad.
Tyvärr upplevde jag att jag inte kunde göra
något åt detta då vi byggt in oss i den här lokallösningen.
Jag hade nämligen med mig erfarenheterna från
arbetet i Vuxenbasen på guldsmedsgatan 8. I detta hus hade vi 8 lägenheter för
missbrukare med lokaler på bottenvåningen för socialsekreterare. Jag och
utvecklingsledaren satt också i lokalerna. Vi hade stor närhet till klienterna
och antalet hotsituationer var inte mer än mindre än en handfull på de åren jag
var där. Trots att vi arbetade med de allra tyngsta missbrukarna. Jag tror
detta berodde på att vi var så öppna. Antalet hotsituationer på Bredgatan ökade
de sista åren jag arbetade på socialförvaltningen. Att man arbetar med
myndighetsutövning ökar naturligtvis risken för konflikter och hot med klienter
men det är ingen naturlag. Hur socialarbetarna arbetar påverkar förloppet. Är
man rädd, osäker och oskicklig ökar risken för hot är min erfarenhet. Men med
en barrikaderad socialtjänst med rädda socialarbetare tror jag inte man kan
utföra sitt arbete på ett bra sätt. Det vill säga göra skillnad för sina
klienter. Risken är stor att det blir mer av myndighetsutövning och kontroll
där det i många fall blir att vi gör mer skada än nytta. Jag tror på en
socialtjänst som är öppen och tillgänglig men detta blir svårare när vi fått
ett samhälle som i stort är mindre öppet och präglas av sociala motsättningar,
rädsla och hot.
Jag tror att man utan tvekan kan säga att
konflikterna i samhället ökat. Vi hade tidigare ett samhälle med mindre
skillnader mellan rika och fattiga. Idag har skillnaderna mellan de mycket rika
och de mycket fattiga ökat medan mellanskiktet har fått det betydligt bättre.
Gängrelaterat dödligt våld har ökat starkt. Även om vi fortfarande har ett
mycket öppet samhälle med stor tilltro till stat och offentlig sektor så känner
människor sig mer hotade idag och det finns tendenser till att man barrikaderar
sig.
Trots det hårdnande klimatet i samhället
tycker jag att socialtjänsten måste var öppen för mötet med sina klienter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar