onsdag 3 januari 2018

Berusad på böcker del 35 om Rosa Luxemburg den kvinnliga revolutionären





Nina Björk har skrivit en mycket intressant biografi över den tyskpolske socialistiske politikern Rosa Luxemburg. Boken väver in personliga reflektioner av dagens samhälle. Nina Björk ser egentligen samma klassamhälle idag som under Rosa Luxemburgs tid. Det grundläggande i ett kapitalistiskt samhälle är uppdelningen i de som köper arbetskraft och de som tvingas sälja sin. Trots formell demokrati finns i ett kapitalistiskt samhälle ingen ekonomisk demokrati.
Nina Björk har lyckas skriva en biografi som är mycket mer litteratur och poetiskt språk än som brukar skrivas. Den är folkbildande. Boken lyfter fram för mig nya insikter vad gäller marxismen och den historiska utvecklingen under Luxemburgs liv och gör att man funderar över vilken betydelse det har att Rosa Luxemburg var kvinna.

Rosa Luxemburg föddes i Polen och studerade sedan i Schweiz och hamnade sedan resten av livet i Tyskland där hon kom att bli en av de tongivande ledarna i Tysklands socialdemokratiska parti. (SPD). Hon var både en lysande teoretiker som författare till flera böcker och en stor talare. Människor lyssnade på henne. Hon som kvinna var dock ingen stark företrädare för kvinnofrågor. Hon angrep kapitalismen och klassamhället.

När man läser boken framstår det första världskriget som en avgörande händelse eller rättare katastrof. Alla socialistiska och socialdemokratiska partier höll samman före kriget och trots Bernsteins kritik av marxismen ganska väl höll sig till en revolutionär socialism. Före kriget hade den 2:a internationalen ställt sig bakom att arbetarna i alla länder skulle gå samman och stoppa ett krig. Att partierna i Tyskland och Frankrike valde att ge stöd till sina respektive länder var ett fasansfullt svek som Rosa Luxemburg aldrig kom över.
Luxemburg var kritisk till Lenins partiteori som hon såg som alltför auktoritär. Hon var själv egentligen antiauktoritär och hyste misstro mot centralisering och uppdelning i ledare och ledda.  Hon trodde hängivet på att folket och arbetarna skulle ta makten inte ett parti. Socialismen kan aldrig inrättas av en socialistisk regering utan socialismen måste skapas av massorna, av varje proletär menade hon.  Man kan säga att hon politiskt stod mellan den revolutionäre Lenin och moderata socialdemokratiska ledare som Branting. Hur det skulle blivit med hennes demokratiska socialism istället för Lenins kommunism kan man ju undra. Efter hennes död kritiserades Luxemburg av kommunisterna för att hon var för spontanistisk. Ja hennes revolution lyckades inte men det gjorde Lenins. Bolsjevikpartiet var oerhört välorganiserat och utan denna organisation hade man nog inte kunnat gripa makten i oktober 1917.

De socialdemokratiska partiernas svek att stödja kriget ledde till splittringen av arbetarrörelsen. Lenin började kalla sig kommunist och revolutionärer bröt sig ur de socialdemokratiska partierna och så småningom bildas kommunistiska partier införda under den sovjetkommunistiska fållan i Komintern. Luxemburg var med att bilda det kommunistiska partiet i Tyskland (KPD) Inledningsvis bildade hon och likasinnade det som har kallats spartakiströrelsen.

Det som mest brukar uppmärksammas kring Rosa Luxemburg är hur hennes död blev.
Hon och Karl Liebknecht blev mördade i januari 1919. Ansvarig för hennes död var delar av armén som kallades frikårer som var lojala med den socialdemokratiske Rikskanslern Friedrich Ebert som lierat sig med lojala generaler.  När Tyskland hade förlorat kriget utbröt anarki och uppror på många håll. Arbetarklassen reste sig spontant på många håll så också i Berlin. Det som brukar kallas spartakistupproret var egentligen en spontan resning. Egentligen inte alls styrt av Spartakisterna menar Nina Björk. Men den socialdemokratiske kanslern och armén såg det som ett allvarligt hot. Exakt vem som hade ansvaret för morden är oklart. Några blev dömda i efterhand. Så sent som i början av 60-talet försvarades morden av förbundsrepubliken Västtyskland. Att regeringen 1918 hade stöd av delar av armen fick avgörande betydelse för att spartakistupproret slogs ned. Luxemburg begravdes i Berlin men hennes kropp finns inte kvar i någon grav, det såg Nazisterna till. Hon hyllas årligen genom en manifestation i Berlin.
Slutligen vilken betydelse hade det att Rosa Luxemburg var kvinna. Man får akta sig för att ha generella synpunkter på män och kvinnor. Men det finns en berättelse om henne när hon satt i fängelse och reagerade på hur man plågade bufflar som användes som dragdjur. Hon noterade naturens ljud och ljus med fågelsång från sina fängelseceller. Den känslighet som hon gav prov på stöter man inte på hos några manliga kolleger från den här tiden. Vad jag vet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar