torsdag 27 februari 2014

Det goda föredömet


Här  följer en ny reflektion där  jag tänker högt och försöker komma fram till vad jag tycker själv och fundra över livets hemligheter. 
Jag har inte haft så mycket tid att skriva den senaste tiden eftersom jag sedan i början av januari är  anlitad som tillförordnad socialchef i Klippan.


Vad är det för ideal vi människor skall hålla oss till? De flesta av oss människor vill vara goda och göra goda handlingar, oavsett om vi bekänner oss till kristendomen, islam, buddism eller är humanister eller ateister.  I vårt land är den grundläggande ideologin den kristna etiken, som vi levt med under tusen år.  Idag lever vi i ett sekulärt samhälle och dessutom har migrationen gjort att andra trosriktningar kommit till oss.

En fråga är vad är de goda föredömena för mig?  Jag minns att jag i småskolan, som på den tiden präglades av en ortodox kristendom, fick ett traumatiskt förhållande till religionen.  Fröken Weberg läste bön morgon middag och kväll med oss. Dagen inleddes med en psalm och orgelspel. Oftast Du klara sol går upp och ibland Tryggare kan.  Jag minns alla planscher med Jesus och kände stor närhet till honom.  Men jag var en lärjunge som inte kunde sitta still och som hade svårt att lära mig läsa och forma bokstäverna med höger hand. Fröken Weberg ringde hem dagligen och klagade för mina föräldrar och underkände mig i andra klass.  Jag kände att jag som inte varit skolmogen inte dög. Det jag tänkte om mig själv var att jag aldrig kommer att bli godkänd men att min egen uppfattning var att jag var ok. Det väcktes nog revanschlust hos mig Det blev som en kontrast det goda budskapet i kristendomen och fröken Webergs ondska mot mig.  Jag kan ännu minnas när jag gick hem från skolan en dag, och för mig själv bestämde att jag inte kunde tro på gud. En god gud kan inte skicka fram en så ond handling som det som min fröken i skolan utsatt mig för.

I denna känslomässiga stämning har jag sedan levt och fastnat i mitt liv.  Men ändå har livsåskådning varit viktig för mig och även om jag senare kom att tro att det goda finns i socialismen och marxismen så har jag ändå alltid haft en föreställning om något som jag skulle kunna kalla för det goda föredömet.  Då infinner sig den intressanta fråga vad detta goda är.

Mycket av detta goda finns faktiskt i kristendomen. Fast vi vet inte vad Jesus egentligen stod för.  Evangelisterna skrev ned vad Jesus sade minst 50 år efter hans död och folkmördaren Paulus var den som efter sin omvändelse kom att formulera vad som är Kristendomen. Det finns massor av goda föredömen i bibeln och i andra sammanhang. Folkrörelserna som arbetarrörelsen och i mitt fall kooperationen, där min far verkade, är för mig goda föredömen. Jag minns vilken vänlig och varm stämning det var i konsumbutiken! Religioner och ideologer har ofta goda föredömen som människor skall leva upp till. Men människor har ofta väldigt svårt att leva upp till det goda. Man säger en sak och gör en annan.  Man skulle kunna göra precis som PO Enquist som i radioprogrammet Allvarligt talet gav rådet att skriva sitt eget evangelium. Varje människa måste ta ställning till vad som är det goda föredömet. Även om det är viktigt att vi i samhället delar våra värderingar med så många som möjligt. Det får inte vara ett individualistiskt projekt.

I mitt evangelium förkunnas målet om det rättvisa klasslösa samhället och alla människors lika värde. Att inte någon människa kan berika sig på någon annans bekostnad.  Att framgången för oss alla är att vi lär oss att samarbeta och visa oss duktiga för allas inklusive min egen nytta. Att vi lär oss att vara uppriktiga och ärliga med varandra och inte vara rädda för att lösa problem genom att gå in i konstruktiva och befriande konflikter med varandra. Av var och en efter förmåga till var och en efter behov. Den marxistiska och kristna etiken tror jag ryms i detta evangelium.

Ytterst handlar det om i vilket samhälle vill jag leva? Och jag vill inte leva i ett samhälle som bygger på borgliga värderingar vars idologiska syfte är att bakom paroller som valfrihet och frihet har som syfte att ekonomiskt gynna girighet, kapitalägare och besuttna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar