Det har varit en
underbar påskhelg med fantastiskt väder och jag har inte hunnit skriva något på
min blogg därför jag har haft viktigare saker för mig. Två små barnbarn från Stockholm har besök oss
och vi har läst sagor, gungat, åkt ruschkana och bakat sandkakor. Men här följer ytterligare en berättelse om
litteratur som fångat och ibland berusat mig. Denna gång är det Goethes Den unge Werthers lidande.
Från den unge
Werthers lidande till kärlekens och motivationens betydelse i socialt arbete
” Hon känner, vad jag lider. Idag gick mig hennes blick
djupt till hjärtat. Jag fann henne ensam, jag sade ingenting, och hon såg på
mig. jag såg hos henne icke längre den älskliga skönheten, icke längre den
förträffliga snillets eld; det var alltsammans försvunnet för mina ögon. En
långt härligare blick fängslade mig, en blick full av det innerligaste
deltagande, den ljuvaste medkänsla. Varför vågade jag icke trycka henne i min
famn och svara med tusen kyssar? Hon tog sin tillflykt till klaveret och
frammanade med låg, ljuv röst harmoniska toner till sitt spel. aldrig har jag
sett hennes läppar så förtjusande. Det var, som om de längtande öppnades för
att insuga de ljuva ljud, som kvällde fram ur instrumentet, ja, som om blott
det underbara genljudet klingade tillbaka från hennes rena läppar - ja, om jag
kunde beskriva det!
Jag stod icke längre ut, sänkte mitt huvud
och svor: ”aldrig skall jag våga att trycka en kyss på er, läppar, där
himmelens änglar sväva” Och dock - jag
vill - . ha! ser du, det står som en mur
för min själ - denna salighet - och sedan dö för att sona sin synd! Synd?”
Den unge Werther led för sin Lottie, skapad
av Goethe och grundad på författarens egna upplevelser. Goethe hade i sin
ungdom förälskat sig i en redan bortlovad kvinna, ett hopplöst företag, som bara kunde sluta med nederlag.
Den unge Werthers lidande skriven 1772
handlar om den omöjliga kärlekens självförtärande och helvetesbrinnande
krafter. Werther älskar sin Lottie så
att han till sist tar sig själv av daga med makens pistoler. Men efter
att frammanat de mest våldsamma ”sturm und drangkänslor” som tiden var förmögen , genom att för den
älskliga flickan läsa plågsamt många verser av det mest romantiska man kan
tänka sig: Ossians sånger. Goethe
antyder att även Lottie älskar Wether, vilket förvånar läsaren en aning, och
inte gör lidandet för de inblandade mindre. Den som tror att denna roman är en
tung läsning misstar sig dock. Den har ett fjäderlätt språk och förmedlar
starka känslor och sköna naturbeskrivningar.
Nu går det mot jultid och det kristna
kärleksbudskapet förkunnas. Kärlek är viktigt för människor - både när man får
den eller inte får den. Hur förhåller vi oss till kärleken, om vi får eller
inte får -avgör om vi blir hela människor med tilltro till oss själva och till
andra. Det ligger säkert mycket i att om man inte kan älska sig själv kan man
inte älska någon annan.
Jag tror att kärleken är central i socialt
arbete och kommer att tänka på modellen för mötet med våra klienter.
Det mest brännande problemet för socialarbetare
verkar inte att vara kärlekslös mot klienter, utan att ge för mycket kärlek.
Det finns många exempel på att kolleger och arbetsledning ingripit mycket
hårdare mot socialarbetare som visat för mycket kärlek och förståelse för en
klient än mot de som varit grymma och hjärtlösa. Detta kan tyckas som en
paradox och är absurt men har sina förklaringar tror jag. Handlar det om att
någon ger något som man själv inte förmår att ge eller handlar det om att man
inte får eller fått kärlek själv? Om de egna behoven inte är tillgodosedda
finns kanske då inte risken att inte kunna sätta gränser för sina känslor?
rimligen borde man kräva att en socialarbetare hanterar detta på ett professionellt
sätt.
Att vara gränslös och blanda samman sina egna behov med klienten gynnar
naturligtvis inte klienten och kan vara direkt skadligt. Men finns inte
kärleken där tror jag inte något behandlings eller förändringsarbete kan
fungera, hur mycket handlingskraft och goda metoder vi än tillämpar. Att
använda såväl tanke, känsla och handling utmärker en hel människa. Våra
mänskliga behov och känslor blir avgörande för vår motivation i mötet med våra
klienter.
Varför blev jag socialarbetare? Den frågan
bör vi nog till mans ställa oss. För mig handlade det om stark känsla av att ha
varit i underläge och en kraftig strävan att kompensera detta. Detta ger en god
inlevelseförmåga i hur det känns att vara i underläge och användbar i socialt
arbete. Mitt andra motiv var mitt samhällsintresse. Jag var intresserad av
makrosociologi och av samhället som ett system. Ett annat skäl var att jag hade
lyckats få så goda betyg i gymnasiet att det räckte att komma in på
socialhögskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar