Dödmisshandelen i samband med den allvenska premiären i Helsingborg och det faktum att fotbollshuliganer vanligtvis är unga män har bland annat genom Jesper Funberg forskare på Malmö högskolan i HD 2-4 14 lett till en diskussion om mäns våld. Mäns våld har annars de senaste åren mest uppmärksammats när det riktar sig mot kvinnor. I Helsingborg fick vi se prov på våld som riktade sig urskillningslöst mot vem som helst.
Man
måste nog säga att det är vi män som är problemet i vårt samhälle. Flickorna
klarar sig mycket bättre i skolan och 2/3 av de universitetsstuderande är
flickor och majoriteten av ungdomarna som är arbetslösa är pojkar. Män begår
betydligt mer brott, inte minst våld, än kvinnor.
I
den gamla folkskolestadgan föreskrev vad jag har hört att gossarna skulle
fostras med fasthet och flickorna med mildhet. Detta ledde till att gossarna
fostrades hårdhänt med aga i skolan och i berättelserna från mina föräldrars
skolgång slog lärarna inte flickorna bara pojkarna.
En
fundering om bakgrunden till de unga männens våldsamma beteende i idrottsammanhang
kan vara att det har att göra med hur vi fostrar våra pojkar. Det är gudskelov förbjudet att aga barnen.
Men i skolan menar sociologen Eva Kärve har man inte ersatt agan som disciplineringsmetod.
Det
är ett problem att få arbetsro i skolan. Ljudnivån är hög och barnen blir stressade.
Det
finns ingen anledning att hylla äldre tiders barnuppfostran. Men pendeln har
nog som den alltid gör svängt till den andra ytterligheten. Uppenbarligen har pojkar mer aggressiv energi
även om vi gärna ser att pojkar och flickor är lika, så finns här nog en skillnad som inte bara är social, även om skillnaderna är stora mellan individer.
Män
och unga pojkar begår betydligt mer brott än flickor och kvinnor. Som socialarbetare
märkte vi att de unga brottsaktiva pojkarna inte sällan hade en ensamstående
mamma som desperat försökte fostra och gränssätta sina söner Jag tror att kvinnor har svårare i fostran av
pojkar att bemästra ”odjuret i pojkarna”.
Här hade nog folkskolestadgan en
poäng. Vissa pojkar kräver mer kraftfulla nappatag i gränssättningen .
Pojkar
möter mest kvinnor i barnomsorgen och i
skolan . Och har dessa pojkar inte en pappa hemma så kommer de att sakna det
som kallas manliga förebilder och får inte heller där möta några män. Och eftersom den allmänna värnplikten är avskaffad så
blir inte pojkarna utsatta för den hårdhänta disciplineringen som
militärtjänsten innebär. Man brukade ju
säga att lumpen sin ganska hårdhänta sociala fostran härdade pojkarna till män
och det kan man väl se på olika sätt.
Det
var en fostran att socialt anpassa sig till människor i ett stort kollektiv från mycket olika sociala bakgrunder. Jag tror också att detta kan ha betydelse för
att socialisera den manliga aggressiviteten. De flesta av de unga männen som
blir huliganer har gått på dagis, gått i
vår skola men inte gjort lumpen. Detta kan vara en pusselbit till förståelse att
de inte kan begränsa sin aggressivitet. Om de sedan inte lyckas etablera sig
på arbetsmarknaden och plussar på detta med alkohol eller droger blir spärrarna
och trösklarna för våld och annat avvikande beteende svaga.
Det
var kanske inte bara ett försvarspolitiskt misstag att avskaffa värnplikten. En
individualistisk samhällskultur i en segregerad skola där var och en lämnas med sin valfrihet är en samhällsutveckling som måste vändas till
att skapa ett samhälle där vi bryr oss
om varandra och både samarbetar men också sätter gränser för vår mänskliga
ofullkomlighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar