Bergtagen
Thomas Manns novell Döden i Venedig
omnämns ofta som ett symbolverk som påverkat och inspirerat många romaner, teaterpjäser och andra
konstverk. Jag läste novellen, som är ett raffinerat psykologiskt spel med
lidelser och disciplin mot ond bråd död.
Tonio Kröger är en berättelse om en ung mans utveckling och kampen mellan borglighet och
konstnärskap. Dessa två böcker är kortfattade. Det är inte Manns bok Bergtagen.
Jag blev nyfiken på den besynnerliga titeln och ville tränga in i
detta begrepp - bergtagen. För mig steg
något fram som jag skulle vilja kalla bergtagensyndromet.
Den unge Hans Castrup ska under 3 veckors tid besöka sin kusin Joakim,
intagen på Tbc-sanatoriet Berghof i
Davos, Schweiz. Hans Castrup blir under
denna tid bergtagen. Den skyddande sanatorievärlden har en slutenhet och
snärjande kraft som fjärmar honom och de övriga patienterna från ett aktivt
liv. Måltider, vila, temperaturtagning och flirt blir tillvarons innehåll och
höjdpunkter. Det finns starka krafter som håller kvar människor i denna miljö. Är
man sjuk och kanske utan hopp att bli frisk är det ett hot att en medpatient
blir frisk och lämnar sanatoriet.
Personalen är lika bergtagna. Vem skulle läkarna experimentera sina nya
behandlingsmetoder på om patienterna blev friska och åkte hem? Överläkaren
hovrådet Behrens har själv varit lungsjuk och man vet inte säkert om han är
frisk. Har han något intresse av att folk tillfrisknar? Det finns också
antydningar om att det finns ekonomiska intressen bakom styrelsen för Berghof
som naturligtvis vill att det finns patienter. Och det är inte nog med de
patienter som finns, människor dör eller i undantagsfall tillfrisknar eller
ändå åker hem, det behövs därför en nyrekrytering. I Hans Castrups fall händer
det sig att han under terrassvilan blir förkyld ( patienter vilar i timmar
utomhus insvepta i filtar då man ansåg att frisk luft var bra för
tillfrisknandet). I anslutning till att han ska åka hem medföljer han kusinen
på hans återbesök hos läkaren hovrådet Beherens. Efter en rutinundersökning
finner denne att det finns en fuktighet på hans lungor och han rekommenderas
ett halvår på sanatoriet. Det blir 7 år. Alla möjliga symtom tycks tolkas in
som uttryck för tuberkulos.
Denna historia är inte helt överdriven. Manns bok satte igång en intensiv
debatt om tuberkulossanatorierna när den kom ut 1924. I vårt land fanns också
på denna tid många sanatorier, som senare blev institutioner för andra ändamål,
t.ex. i Romanäs fall alkoholistanstalt. Romanäs förresten är intressant
eftersom där vistades den svenska författarinnan Harriet Löwenhjelm sina sista
år innan hon dog i lungsoten. ( Hon med dikten som blev sången Beatrice-Aurore) Det är inte sjukdomen eller ens institutionen som egentligen manifesterar
bergtagensyndromet.
Det intressanta är de krafter och mekanismer som fjättrar och binder
människor, nästan kletar fast dem, i olika sociala sammanhang. Det kan vara på
ett behandlingshem för missbrukare, på ett mentalsjukhus, på ett fängelse, men
även i öppenvårdsenheter, och kanske även i äktenskap och vänskapsrelationer.
Det etableras ett förhållande där verken vårdare eller vårdad förmår bryta sig
ur sin relation. Saken har naturligtvis en positiv sida också. Det skapas en
social samhörighet men till priset var förlorad förmåga till att bryta med
beroendet. Begtagensyndromet är säkert tillämplig på alla mänskliga
organisationer som har stagnerat.
Denna beroendeskapande process är naturligtvis i vårdforskning inte alls okänd. Man talar om klientisering
och hospitalisering. Även i vår öppna vård bör vi ställa oss frågan om vi
arbetar för att människor ska kunna leva ett självständigt liv eller vi behöver
klienterna och skapar ett beroende till oss. Behöver samhället våra klienter
för att kunna peka finger och säga att så går det om man inte sköter sig!
Idag när människor inte spärras in
lika mycket på institutioner och
inrättningar som förr har kanske bergtaget temat vänds till sin motsats. Man
får inte komma in. Kanske skulle man kunna tala om det omvända
bergtagensyndromet som liknar mer utstötningen och förvisningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar