måndag 6 oktober 2014

Rapport från Klippan




Efter nästan nio månaders tjänstgöring som tillförordnad socialchef i Klippans kommun har jag nu avslutat mitt uppdrag.  Uppdraget innebar att ta fram en åtgärdsplan, handlingsplan och se över organisationen. Eftersom Helsingborgs dagblads Klippansida rapporterat mycket ofullständigt med överdrivet fokus på det som inte fungerat berättar jag här om vad som gjorts under den tiden jag arbetat i Klippan. Fågeln på bilden är Klippans kommunfågel Kungsfiskare

Nu har jag avslutat mitt uppdrag som tillförordnad socialchef i Klippans kommun. Jag ombads att komma till socialförvaltningen i slutet av förra året. Anledningen var att socialförvaltningen hade drabbats av ett underskott på 20,8 miljoner för året 2013. Socialchefen fick gå. Mitt uppdrag blev att, initialt vara ett bollplank till de tre avdelningschefer som fanns på förvaltningen. Efter hand växte uppdraget till att omfatta att ta fram en åtgärdsplan för att komma tillrätta med underskottet. Mitt uppdrag var ju begränsat och tanken var inte att jag skulle gå ut i organisationen, det fick avdelningscheferna göra.  Jag satte igång att tillsammans med den ledningsgrupp som fanns med avdelningschefer och ekonom, utvecklare och Medicinskt ansvarig sjuksköterska att arbeta på åtgärdsplanen.  Jag arbetade som en koordinator och delade ut uppgifter i gruppen. Var och en fick en uppgift och utvecklaren fick i uppgift att sammanställa texten. Det fanns något av en krisstämning i förvaltningen och jag upplevde att hela ledningsgruppen mycket positivt samarbetade med mig. Jag kunde väl utan prestige, tror jag, använda den erfarenhet jag har av socialtjänsten och som chef till det bästa för verksamheten. Det fanns inte mycket av konkurens och maktkamp, som jag ibland upplevt i Helsingborg, utan alla arbetade för helhetens bästa. Att sedan allt inte hade hanterats så professionellt i Klippans kommun skuggade inte att det fanns en god grund för samarbete och mycket av hjärta.

Under våren blev åtgärdsplanen klar. Den byggde dels på en konsultrapport som kommunen beställt och dels på förvaltningens analys av vad som borde göras.
Vi kom fram till att den ekonomiska uppföljningen av verksamheten måste förbättras, bland annat genom ett bättre samspel mellan chefer och ekonom, öka chefernas möjligheter att kunna ta budgetansvar, i synnerhet att få kontroll på personalkostnaderna. För att få kontroll på budgetunderskottet kom vi fram till att det inte bara handlade om att få ned kostnaderna och angripa problemet ekonomiskt, utan det handlade i stor utsträckning om att utveckla verksamheten för att komma åt underliggande problem. Vi trodde att detta skulle kunna bli möjligt genom att utarbeta riktlinjer, rutiner samt förbättra och utveckla samverkan internt och externt och förbereda för att utveckla evidensbaserad praktik. (EBP)

En analys av organisationen visade att det var nödvändigt att göra en organisationsöversyn. Förvaltningen hade genomfört en omorganisation av beställar/utförartyp, som stället till samarbetsproblem i synnerhet inom barn och ungdomsverksamheten, som genererat en del av budgetunderskottet. Jag tog därför med politikernas goda minne ett beslut om att slå samman det som varit en utredarenhet och en utförarenhet. Det bedömdes som en nyckelfaktor att få denna enhet att fungera. Det var dock problem att rekrytera en chef och först nu under sommaren anställedes en ny chef.

Efter en lång process med dialog inom organisationen, med personal, chefer, politiker och fackföreningar, sammanställde jag en utredning med förslag om en organisationsförändring. Denna innebär att Klippans socialförvaltning ska övergå till två avdelningar, en äldreomsorg och en individ och familjeomsorg och handikappomsorg. I september godkände socialnämnden förslaget.  

Under våren påbörjades också rekryteringen av en ny socialchef. I juni beslutade kommunstyrelsen i Klippan att anställa Stefan Lidberg till ny socialchef i Klippan.  Han började den 1 september. Jag kvarstannade september månad ut för att introducera honom. Vi hade ett utomordentligt gott samarbete under denna månad.

Det var med blandade känslor jag slutade i Klippan. Tiden i Klippan var en mycket rolig och intressant tid. Det återstår en hel del problem och att fullt ut genomföra åtgärdsplanen och få den nya organisationen på fötter. Det är inte lätt att rekrytera kvalificerad personal i synnerhet chefer.

Den ekonomiska prognosen, efter en viss förstärkning av kommunstyrelsen, pekar nu mot ett underskott på 4,5 miljoner.  Jag tror att Klippan är på god väg att komma till rätta med de problem som allvarligt skakade om kommunen i slutet av förra året och i början av detta.         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar