Efter
nästan nio månaders tjänstgöring som tillförordnad socialchef i Klippans kommun
har jag nu avslutat mitt uppdrag. Uppdraget
innebar att ta fram en åtgärdsplan, handlingsplan och se över organisationen.
Eftersom Helsingborgs dagblads Klippansida rapporterat mycket ofullständigt med
överdrivet fokus på det som inte fungerat berättar jag här om vad som gjorts
under den tiden jag arbetat i Klippan. Fågeln på bilden är Klippans kommunfågel
Kungsfiskare
Nu har jag avslutat mitt uppdrag som
tillförordnad socialchef i Klippans kommun. Jag ombads att komma till
socialförvaltningen i slutet av förra året. Anledningen var att
socialförvaltningen hade drabbats av ett underskott på 20,8 miljoner för året
2013. Socialchefen fick gå. Mitt uppdrag blev att, initialt vara ett bollplank
till de tre avdelningschefer som fanns på förvaltningen. Efter hand växte
uppdraget till att omfatta att ta fram en åtgärdsplan för att komma tillrätta
med underskottet. Mitt uppdrag var ju begränsat och tanken var inte att jag
skulle gå ut i organisationen, det fick avdelningscheferna göra. Jag satte igång att tillsammans med den
ledningsgrupp som fanns med avdelningschefer och ekonom, utvecklare och
Medicinskt ansvarig sjuksköterska att arbeta på åtgärdsplanen. Jag arbetade som en koordinator och delade ut
uppgifter i gruppen. Var och en fick en uppgift och utvecklaren fick i uppgift
att sammanställa texten. Det fanns något av en krisstämning i förvaltningen och
jag upplevde att hela ledningsgruppen mycket positivt samarbetade med mig. Jag
kunde väl utan prestige, tror jag, använda den erfarenhet jag har av
socialtjänsten och som chef till det bästa för verksamheten. Det fanns inte
mycket av konkurens och maktkamp, som jag ibland upplevt i Helsingborg, utan
alla arbetade för helhetens bästa. Att sedan allt inte hade hanterats så
professionellt i Klippans kommun skuggade inte att det fanns en god grund för
samarbete och mycket av hjärta.
Under våren blev åtgärdsplanen klar. Den
byggde dels på en konsultrapport som kommunen beställt och dels på
förvaltningens analys av vad som borde göras.
Vi kom fram till att den ekonomiska
uppföljningen av verksamheten måste förbättras, bland annat genom ett bättre
samspel mellan chefer och ekonom, öka chefernas möjligheter att kunna ta budgetansvar,
i synnerhet att få kontroll på personalkostnaderna. För att få kontroll på
budgetunderskottet kom vi fram till att det inte bara handlade om att få ned
kostnaderna och angripa problemet ekonomiskt, utan det handlade i stor
utsträckning om att utveckla verksamheten för att komma åt underliggande
problem. Vi trodde att detta skulle kunna bli möjligt genom att utarbeta
riktlinjer, rutiner samt förbättra och utveckla samverkan internt och externt
och förbereda för att utveckla evidensbaserad praktik. (EBP)
En analys av organisationen visade att det
var nödvändigt att göra en organisationsöversyn. Förvaltningen hade genomfört
en omorganisation av beställar/utförartyp, som stället till samarbetsproblem i
synnerhet inom barn och ungdomsverksamheten, som genererat en del av
budgetunderskottet. Jag tog därför med politikernas goda minne ett beslut om
att slå samman det som varit en utredarenhet och en utförarenhet. Det bedömdes
som en nyckelfaktor att få denna enhet att fungera. Det var dock problem att
rekrytera en chef och först nu under sommaren anställedes en ny chef.
Efter en lång process med dialog inom
organisationen, med personal, chefer, politiker och fackföreningar,
sammanställde jag en utredning med förslag om en organisationsförändring. Denna
innebär att Klippans socialförvaltning ska övergå till två avdelningar, en äldreomsorg
och en individ och familjeomsorg och handikappomsorg. I september godkände
socialnämnden förslaget.
Under våren påbörjades också rekryteringen
av en ny socialchef. I juni beslutade kommunstyrelsen i Klippan att anställa
Stefan Lidberg till ny socialchef i Klippan.
Han började den 1 september. Jag kvarstannade september månad ut för att
introducera honom. Vi hade ett utomordentligt gott samarbete under denna månad.
Det var med blandade känslor jag slutade i
Klippan. Tiden i Klippan var en mycket rolig och intressant tid. Det återstår
en hel del problem och att fullt ut genomföra åtgärdsplanen och få den nya
organisationen på fötter. Det är inte lätt att rekrytera kvalificerad personal
i synnerhet chefer.
Den ekonomiska prognosen, efter en viss
förstärkning av kommunstyrelsen, pekar nu mot ett underskott på 4,5
miljoner. Jag tror att Klippan är på god
väg att komma till rätta med de problem som allvarligt skakade om kommunen i
slutet av förra året och i början av detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar