I
dagens tidning kan man läsa att Riksrevisorn riktar hård kritik hur det fria
vårdvalet fungerat i Region Skåne. Valfriheten har resulterat i att de välbärgade
och friska människor fått bättre tillgång till vården medan det blivit sämre
tillgång för de fattiga och allvarligt sjuka.
Man
kan naturligtvis se det så enkelt att det har varit den borgliga politikens
avsikt att gynna de rika och friska. Inför man en marknadsmekanism där
människor tvingas göra aktiva val gynnar detta de som har denna förmåga. Medan gamla,
dementa och mycket sjuka människor har nedsatt förmåga på detta område. Det
behöver man inte vara en Einstein för att räkna ut. Men nu tror jag inte det är
riktigt så enkelt att man eftersträvat denna effekt. Möjligen att politiken är
mest känsliga för opinionen hos den breda massa av medelklass som kan ge
uttryck för sina åsikter och i hög utsträckning röstar i allmänna val. Jag som
personligen träffat många ledande politiker tror faktiskt inte att de är så
illasinnade. Snararare kan man ställa frågan om politiker är kompetenta att
styra sådana stora system som sjukvård och Skola.
Vad
gäller de borgliga politikerna är de nog fast i föreställningar att det är bra
med valfrihet och övertro på marknadsmekanismer och att konkurens gynnar
kunden. Jag menar nog att deras föreställningar och fördomar får de
konsekvenser som Riksrevisorn kommit fram till.
Mycket
är nog inbyggt i systemet med primärvårdsmottagningar. Att det sker en prioritering av de med enkla
sjukdomstillstånd är inte konstigt. Om man som jag råkade gå in i en lyktstolpe
så att blodvite uppstod eller fick vax i öronen är sjukvården suveräna att lösa
problemet. Man är också bra att hantera de med allvarliga tydliga sjukdomstillstånd.
Men när det kommer till människor med mer sammansatta och komplexa problem är
man inte organiserade att lösa dessa problem så bra.
Här
skulle jag vilja påminna om Umeåforskarna Morén/Bloms forskning om individ och
familjeomsorgens organisation. De menar att socialtjänsten har att hantera
enkla, komplicerade och komplexa problem. Enkla problem är t.ex. att fastställa
ett faderskap, ett komplicerat problem är att hitta ett familjehem medan
komplexa problem är sammansatta och innehåller många olika aspekter såsom ett
familjeärende med ekonomiska problem, missbruk, arbetslöshet, barnproblem och
hälsoproblem med mera. För att lösa de komplexa problemen behöver man
sammanföra olika kompetenser och hjälpinstanser. Problemet är menar Morén och Blom
att man är organiserad för att lösa enkla och komplicerade problem inte
komplexa som är de flesta socialtjänsten får på sitt bord. Jag menar att denna
analysmodell kan överföras också på primärvården som också har att hantera
många komplexa problem medan man är organiserad för enkla och komplicerade
problem. Av detta följer att människor exkluderas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar