Det sitter en tiggare utanför ICA. En kvinna lägger en peng till honom. Förbi
går två äldre damer. Den ena säger när hon ser detta: jag lägger inte en krona,
de kan åka hem där de kommer ifrån! Det är inte precis som i dikten: Omkring
tiggaren från Luossa satt allt folket i en ring och vid lägerelden hörde de
hans sång…
Tiggarna som ofta benämns eu-emigranter framkallar
hos en del människor vrede och stark irritation. En del tror att det är maffian
eller något organiserat som ligger bakom tiggeriet. Vid flera tillfällen har
deras enkla tältläger bränts ned i Helsingborg och annat håll. Jag funderade på anledningen till att många
blir så provocerade. I vår kultur finns
två socialpolitiska traditioner, starkt påverkade av den protestantiska etiken.
I det som man brukar kalla det gamla bondesamhället måste man ha tillstånd av
socknen för att man skulle få tigga. Jag
har läst en berättelse från en fattig socken i Småland. Svälten låg aldrig
långt borta och ett stort problem var rovdjursangrepp på djuren, särskilt
vargen. Detta kanske också förklarar det obefogade och överdrivna varghatet som
i våra dagar finns i vårt land. Socknen
organiserade vargjakt och alla måste delta i detta. Med denna pressade
livssituation är det inte svårt att förstå att i en fattig byggd rådde normen
att den som inte arbetade skulle inte heller få äta. I modern tid har synsättet att fattiga inte
är skuld till sitt problem utan har rätt till hjälp. Men då är det i ett annat
samhälle där matöverskottet är så stort att det inte är något hot för samhällets
överlevnad att någon inte bidrar med arbete. Jag tror att vreden mot tiggare
har den gamla grunden att man uppfattar tiggeri som parasitärt, kanske ett
styng av dåligt samvete och rädsla för att detta de skulle kunna drabba även
oss finns med. Men det handlar nog mest
om att begära att få något utan motprestation. Attityden till gatumusikanter är
nog inte alls så negativ. Då får man något för pengarna man lägger. Att det
sedan inte kan inbringa någon större förtjänst att tigga och att det måste vara
avskyvärt att sitta hela dagarna i alla väder och sova över i enkla vindskydd,
borde vara nästa tanke, efter det man känt irritation.
Så vitt jag vet är tiggarna vanligtvis Romer
från Rumänien. Att det är Romer kan ju också påverka attityderna till tiggarna.
Att man uppfattar att det finns en organisation bakom tiggeriet verkar ha att
göra med att man kommer från samma byar och att det då är naturligt att
samarbeta om var man skall sitta och tigga och kanske också om hur man fördelar
förtjänsterna. Det är ju inte så konstigt. Det som gynnat människan under
hennes hela existens är hennes förmåga att samarbeta i de grupper hon tillhör.
Frågan om tiggeriet blir en besvärlig
socialpolitisk provokation, inte bara i Sverige men i många länder. Förbud mot
tiggeri har diskuterats, bland annat i Norge. I Sverige hade vi en gång en
lösdriverilag som gjorde det olagligt att inte bara tigga utan också att leva
utanför samhället. Människor kunde bli inspärrade på grund av att de inte
ärligen försörjde sig. Jag minns också
att det som då kallades Zigenare, som nu är Romer, i min barndom var nomader
och inte fick stanna i en kommun mer än tre veckor. På hösten, när badgästerna
åkt hem, kom de till Råå Campingplats med sina vagnar och sina stora röd och
vitrandiga tält. Vi barn gick dit och tittade nyfiket. Inne i de stora tälten
låg det tjockt med bolster. Om detta liv berättade Katarina Taikon i sina böcker
om Katitzi, som nu håller på att ges ut på nytt. Det är inte så länge sedan Romerna
behandlats som parias i vårt samhälle. Vad jag förstår är Romerna starkt
diskriminerade och bottenlöst fattiga i länder som Rumänien. Problemet med
tiggarna är naturligtvis fattigdom men också ett romskt problem, som handlar om
utanförskap och diskriminering.
Det är naturligtvis svårt att se en snabb
lösning på problemet. Men om vi nu har
EU borde unionen agera så att alla medborgare är i sitt land garanterade en grundläggande
försörjning. Men den liberala ekonomiska politik som tillämpas blir en effekt
av avregleringen och att människor inte spärras in om de inte som man längre
tillbaka sa ärligen försörjer sig, att människor exkluderas. Den hemlöshet vi
själv har i Sverige ha samma grundorsaker. Europa är i ekonomisk kris och så
långe det är så kommer nog fattigdomen bestå, säkert i synnerhet för Romerna. Nya
EU-projekt är visst på gång. Återstår att se vad det ger. I Helsingborg är visst ett boende på gång. Det är humant men löser förstås inte problemet.
Min vision är att vi måste ha ett inkluderande
samhälle där alla människor har en plats och blir rättvist behandlade. Det har
vi inte i Europa idag, utan vi har en liberal politik som bär fascismen i sitt
sköte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar