På
den här bloggen har haft en serie med rubriken berusad på böcker där jag
berättat om böcker och litteratur som gjort stort intryck på mig och ibland
liksom berusat mig En berusning som ett alternativ till kemisk berusning, många
gånger oändligt mycket starkare och berikande än den tillfälliga lycka som
alkohol kan skänka dig. Det här är
del
16
Håll till godo och skicka gärna in tips på böcker som berusat dig.
På
framsidan av boken Dora Bruder av förra årets nobelpristagare Patrick Modiano
ser man en svartvit bild av vad som av allt att döma är en bild från ett
vintrigt och disigt Paris. Det är en bild av ett öppet fält med några lastbilar
och i förgrunden en gestalt som håller på att gå över en gata som ser isig och
fuktig ut. Jag tänker att vad stämningsfull den svartvita bilden är. I boken
finns en berättelse och en beskrivning av ett kvarter som stämmer väl med
bilden.
Innan
jag började läsa boken hade jag hört att Modiano fyller sina böcker med
gatunummer och andra geografiska bestämningar och tänkte att jag måste köpa en
karta över Paris för att hänga med. Men eftersom jag aldrig varit i Paris
övergav jag den tanken. Jag skulle ändå inte hänga med på gatorna. Men efter
att ha läst boken tycker jag inte det spelar så stor roll att man inte varit på
plats och vet vilka gator det handlar om. Det är helt andra saker som får
betydelse när man läser boken.
Bokens
handling är att Modiano hittat en annons i kvällstidningen France Soir från
1941 om flickan Dora Bruder som anmäls saknad. Han kan inte släppa tanken på
vad som hände den judiska flickan och hennes föräldrar i det av tyskarna
ockuperade Paris. Boken berättar om hur han finner ledtrådar till vad som
hände. Det är en detektivberättelse eller kanske en arkeologisk undersökning
där alla fakta inte finns tillgängliga.
Vandringen
på Paris gator försiggår på flera tidsplan och detta blir mycket effektfullt. Modiano
berättar om gatorna 1941, om när han var ung på 1960-talet och i nutid. Det
blir som om man lägger raster ovanpå varandra, liksom en dubbelexponering som i
Viktor Sjöströms stumfilm Körkarlen. Det ger nästan en surrealistisk känsla. Det
kvittar då att man inte varit på dessa gator.
Jag
sa att det är som en arkeologisk undersökning han företar för att få reda på
vad som hände flickan Dora och hennes föräldrar. Här får jag som för förläst på
Michel Foucault en parallell och tänker att detta måste vara en fransk
tradition. Foucault försöker också förstå historien genom att leta sig tillbaka
genom sin arkeologiska metod.
Boken
är spännande och man undrar om Modiano hittat Dora. Han hittar spåren efter henne men som alla
förstår drogs nazisternas nät sakta men säkert åt snaran kring judarna och via
olika mellan läger hamnar familjen i Auschwitz. Modiano blir för mig en mycket
ömsint och omtänksam människan som bryr sig mycket om Dora och hans bok är en
litterär upplevelse som la sig som mjuk bomull i min ibland oroliga själ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar