Det kan tyckas vara banaliteter
i en värld av orättvisor, krig och flyktingtragedier att ta upp några
irriterande vardagsproblem i vårt hittills skyddade hörn av världen. Skall man gnälla
på det som inte fungerar när så mycket är bra och hedervärt? Men om man nu har
möjlighet att förbättra även små problem för att göra livet lite lättare varför
inte göra det. En del företag skor sig också på oss konsumenter!
1.
Tekniska prylar är ofta inbakade i
pansarliknande förpackningar i hårdplast, ofta omöjliga att bryta sig in utan
vassa knivar. Det är varje gång ett under att man inte skadar sig vid
öppnandet.
2.
Har ni märkt att tändstickor nuförtiden är av
sämre träkvalitet än de var tidigare? De bryts när man skall tända mot ett plån
som numera inte är heltäckande och gör att det är svårare att tända. Det är en
säkerhetsrisk att en avbruten tändsticka kan åstadkomma brand!
3.
Jag blir ofta irriterad när jag går in på att
en myndighets eller ett företags hemsida. Det är mycket svårt att hitta så
enkla uppgifter som telefonnummer och postadresser. Man kan misstänka att de
inte vill att man ringer eller skickar brev. Vissa tjänster på nätet kan man
inte alls nå genom telefon eller brev.
4.
När man väl hittat telefonnumret så uppkommer
nästa problem. Det är mycket svårt att bli kopplad till mänsklig
betjäning. Man kommer till automatiska
tjänster och tvingas trycka in en massa siffror och prata med automatiska
telefonröster. Även om myndigheter är snåriga, i synnerhet de statliga, så är
min erfarenhet att privata företag är mycket sämre på organisation och service.
Man har ofta som affärsidé att göra sig svåranträffbar är min erfarenhet
5.
Nuförtiden kan man snart inte boka en biljett
till konserter och dylikt eller en resa genom manuell betjäning utan man måste
boka detta själv. Ofta är detta mycket krångligt med bristfälliga
instruktioner.
6.
Allt kan säljas med mördande reklam brukar man
säga. Ja mördad känner man sig nästan när man tittar på Tv-reklamen som är
bedövande tråkig och humorbefriad, nu när ICA-Stig lagt av. Ofta vet man inte
ens vad de gör reklam för. Bilar säljs genom bilfärder i berg, antirynkkrämer
med för unga damer utan risk för rynkor och TV- kanaler med clowner eller med
folk som är ute med motorsågar i trädgårdarna på nätterna.
7.
Pensionssystemet i Sverige är nära nog
omöjligt att förstå. I vart fall tar det
mycket lång tid att lära sig det.
8.
Har ni också märkt att bruksanvisningar till
olika prylar är mycket bristfälliga. Inte sällan ofullständiga och ibland
alldeles för tekniska för en amatör.
Ibland har de nog använt Googels översättningsprogram och texten blir
löjeväckande obegriplig.
9.
Tvättklämmorna i trä är nuförtiden av sämre
kvalitet. Fjädern är inte lika bra som tidigare vilket ibland leder till att
tvätt faller ned från tvättlinan.
10. Förr
var tandkrämstuberna i någon mjukmetall och man kunde krama ut allt ur tuben.
Numera är de i plast och det är mycket svårare att få ut all tandkräm. Dessutom
är det ofta två korkar så passagen ut blir lång och ofta blir insaggad av
torkad tandkräm. Man får inte ut något alls utan man måste rensa den översta korken.
För
citera Sverker Olofsson tidigare programledare för programmet Plus: Skall det
vara på det viset!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar