För något år sedan infördes
ett nytt betygssystem i Sveriges skolor. Detta system har fått utstå mycket
kritik och nu skall man göra vissa förändringar.
För en person som jag som är
över 60 år gammal är detta det fjärde betygssystemet i min livstid. När jag
började skolan hade vi bokstavsbetygen som gick från A till C.
Sedan när jag gick i fjärde
klass tror jag det var så infördes sifferbetyg med skalan 1-5 , där 5 var bäst
och 1 sämst. Därefter kom systemet med godkänd och väl godkänd. Och nu är vi
tillbaka på ett bokstavsbetyg fast nu med skalan A-F.
När jag började skolan fick
man betyg från första klass. Betyg i ordning och uppförande ingick. Vad jag vet
så får man inte betyg förrän i klass 6 nuförtiden.
Själv fick jag smaka på
betygssättningens kärva budskap efter avslutad första klass där läraren under
rubriken anmärkning noterade: Godkännes icke i räkning och i skrivning
och språklära. Notera att icke var understrukit. Vidare framhöll lärarinnan
att: Göran bör öva sig flitigt i läsning och skrivning för att kunna följa med
i 2 andra klass. Underhand föreslog hon att jag skulle gå om första klass. Mina
föräldrar motsatte sig detta. Hela sommaren som jag läste ”flitigt” hade jag en
klump i magen. Nåväl jag tog mig och
kunde gå ut socialhögskolan och slutade mitt arbetsliv som socialchef. Men den
brutala feedbacken till en skolomogen lärjunge sitter fortfarande som en tagg i
mig. Egentligen är det ett ursinne och en knuten näve mot en orättvisa!
Så hur man bedömer barn i
skolan och hur man betygsätter är viktigt och kanske avgörande. Men
uppmärksamheten kring betygsättning är lite löjeväckande. Ibland får man
intrycket att politiker tror att det är en exakt vetenskap detta med betyg. Kan
man ha förtroende för de som varit ansvariga för hela den här cirkusen kring
betyg, egentligen sedan 50 år tillbaka?
I dagens utbildningsväsende
betonas mycket av konkursens och man sätter press på barnen att de skall
prestera under kort tid. Det humanistiska bildningsidealet står lågt i kurs
menar jag och risken finns att man utbildar bara teknokrater och
strukturfascister. Begreppet bildning står inte så högt i kurs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar