Det knackade på dörren. Hunden skällde. Hon är
ju vakthund. Jag öppnade dörren. Där ute stod en man och en ung kvinna. Vi
skulle vilja prata md dig sa mannen, som stod några steg framför kvinnan som
log. Jag anade att jag stod inför två missionärer. Är ni religiösa frågade jag.
Ja vi är Jehovas vittnen sa mannen och upprepade att de gärna ville prata med
mig. Här vill jag skjuta in att jag brukar vara mycket otrevlig när jag får den
här typen av besök av Jehovas vittnen, mormoner eller någon annan trosriktning.
Ja riktigt otrevlig så min fru brukar skämmas för mig. Den här gången var jag
lugn och behärskad. Jag tror inte på någon gud meddelade jag de två
förhoppningsfulla missionärerna. Vi har nog inte mycket att tala om. Nu blev
mannen, som fortfarande stod några steg framför den unga kvinnan som log,
tydligt upprörd. Världen har så många problem, stötte han fram, tror du
verkligen människorna kan lösa dessa utan hjälp av gud? Nej svarade jag.. Vi
har nog inte mycket att tala om sa jag och stängde dörren.
Efteråt kom tre intressanta frågeställningar
upp för mig. Kan mänskligheten klara av sina problem utan hjälp av högre makt.
Vad betyder det om man svarar nej på frågan? Fråga nummer två är varför jag blir
så provocerad när det dyker upp budbärare av religiösa budskap? Den tredje
frågan är: Om du Göran inte tror på någon gud vilken livsåskådning har du då?
Kan mänskligheten klara av sina problem utan
gud? Svaret måste bli både ja och nej. Om det inte finns någon gud måste vi
lösa våra problem själva. Ja vi har inget val. Samtidigt kan vi inte sitta och
rulla tummarna och vänta på att gud skall lösa våra problem. Vi måste ta
ansvar. Men uppenbarligen finns problem som vi inte kan lösa. Många krig har vi
inte förmått stoppa och. naturkatastrofer är svårtämjda.
Varför blir jag så provocerad av religiösa
missionärer? Jag bestämde mig i andra klass att gud inte finns. Jag minns att jag
gick hem från skolan på Råå och det var på gatan som heter Narvagatan, ett stenkast
från Rååvägen, som jag kom fram till detta beslut. Det var en känsla av vrede
och hade mycket att göra med hur Jag kände mig behandlad i skolan av lärarinnan
fröken Weberg. Jag var en skolomogen liten pojke på 18 kg som inte hade gått i
lekskola. Kraven på mig i skolan blev en chock. Jag var inte förberedd på att
ta steget från den kravlösa världen i hemmet ut i samhället. Fröken Weberg
ringde så gott som dagligen hem till mina föräldrar och klagade på mig.
Undervisningen präglades starkt av kristendomen. Dagen började med morgonpsalm
som Du klara sol går åter upp, bordsbön på lunchen och när skoldagen var över
och stolarna ställts på skolbänkarna bads det bön, välsignelsen; herren låte
sitt ansikte lysa över er och give er frid.
Jag hade mycket svårt i skolan och tyckte inte
att Jesu kärleksbudskap stämde med hur jag blev behandlad. Jag minns den tiden
att jag ständigt hade en klump i magen. Jag tror att min vrede mot religion och
religiösa hänger samman med dessa upplevelser. Jag blev underkänd i läsning och
skrivning och räkning. Idag tänker jag att det nog var bra att fröken Weberg
verkligen tog tag i mig och ställde krav. När jag tänker detta blir det något
av en försoning. Det har ju egentligen inte mycket med religion att göra.
Nå Göran vilken livsåskådning har du då om du
förnekar gud? Jag tycker först och främst att det är viktigt med livsåskådning.
Det vill säga att vi människor måste reflektera över vårt och liv och vår
tillvaro. Som socialarbetare kände jag mig som en profan präst. Om jag skall
sätta ett ord på min livsåskådning så är det humanism. Min politiska åskådning
att religion ofta varit ett redskap för förtryck och kontroll har påverkat mig
i min skepsis mot religion och kyrkan. Min humanism är alla människors lika
värde i samklang med den natur som vi är sprungna ur. Egentligen står jag för
mycket i den kristna etiken. De grundläggande frågorna i existensen är mycket
viktiga att tala om.
En präst som jag har stor aktning för är
tidigare ärkebiskopen KG Hammar. Han är ett föredöme att skapa ett samtal. Jag tror att det är grundläggande för oss
människor att skapa samtal och dialog med våra medmänniskor. Detta behöver alls
inte innebära att vi värjer för konflikter utan tvärtom att vi möter både
försoning och konflikter, skapar verkliga möten. Hammars föreställning om gud
är en ande och en helhet i tillvaron, ingen gubbe som sitter på ett moln. För
mig är jorden och hela naturens system något mycket större än vi människor. Det
är ett så fantastiskt system av liv i form av växter och djur som vi människor
aldrig kan skapa. Jorden kommer att bestå även när vi människor har dött ut. Vi
är nog en parentes i jordens historia. Även om vi lyckas förstöra jorden genom
fossil förbränning eller kärnvapenkrig så kommer den att återhämta sig och
existera miljarder år efter oss. Det är på sätt och vis en tröst att tänka
så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar