Stå upp för det
sociala arbetet!
Vården
präglades av fattigvårdstänkande, förmynderskap, brist på helhetssyn och man
såg problemen som individuella och uttryck för bister hos individen utan att se
dom som uttryck för samhälleliga problem eller brister.
En
mycket radikal och framsynt utredning med socialt perspektiv och positiv
människosyn antagen som sedermera i politisk enighet tog form i
socialtjänstlagen och utgjorde ett brott med fattigvårdssynen och den
förmyndarmässiga och auktoritära synen på människor med sociala problem som
funnits i Sverige oavsett om det handlade om IFO, barntillsyn eller äldrevård.
Den är fortfarande framsynt tycker jag! Förutom att den sög upp den kritik som
fanns i samhället hos allmänhet och socialarbetare tog den också upp forskning
och tankar i tiden; Foucault och Goffman förtjänar att nämnas bland andra.
Socialtjänstlagen
satte igång en positiv förändringsprocess inom socialvården. Många
omorganisationer såg dagens ljus. Inledningsvis i Helsingborg fick vi en
distriktsorganisation för hela socialtjänsten; IFO, Äldreomsorg och barnomsorg
finns i samma distriktsorganisation. Sedan började man flytta ut i områdena och
detta blev en förövning inför kommundelsnämnder, servicenämnder och
beställarutförarnämnder. För IFo innebar
det att minska på de externa institutionsplaceringarna och satsa på basenheter
och mycket annat.
Nu
har det gått 30 sedan socialtjänstlagen infördes. Vad har hänt. Samhället har
naturligtvis förändrats. Ekonomiska standarden har ökat för alla även om
skillnaden mellan rika och fattiga växt.
Migrationen ökat kraftigt och befolkningssammansättningen
förändrats. Invandrarna har i stor utsträckning tagit platsen
som de fattigaste.
Vad har hänt i
socialtjänsten? Några faktorer vill jag nämna:
Enligt
Sune Sunesson professor i socialt arbete
har flera av huvudfunktionerna i socialtjänsten glömts bort. Socialtjänsten skulle medverka i
samhällsplaneringen, i förebyggande
arbete, och information har det inte blivit mycket av.
Äldreomsorg
och barnomsorg är succéer som sprängt
sin fattigdomsprägel.
Individ
och familjeomsorgen är fortfarande
fattigdoms/fattigvårdspräglad. Det blev
ingenting av SOFT. Försörjningsstödet skulle vara ett litet undantag, nu är det
en väsentlig del av det socialpolitiska skyddsnätet.
försvunnit och ersatts av specialisering och funktionsindelning igen.
Problem identifieras lättare som
individuella istället för strukturella eller generella. Det blir den enskildes
fel om man blir arbetslös eller helt föräldrarnas fel om barn far illa. Detta är en återgång till att se människors
problem som uttryck för individuella och psykologiska tillkortakommanden,
uttryckta ofta i diagnoser. som ökat
kraftigt istället för att se problemen som ett samspel med samhället och levnadsförhållandena för
människor. Märkligt att denna tillbakagång gått så snabbt.
·
Socialpolitiskt
fokus på att lösa samhällets problem med
människor som belastar stadskassan inte på att lösa individernas problem eller
angripa strukturella förhållanden som bakgrundsfaktorer.
·
Trots att det inom socialtjänsten är mångdubbelt
mer personal samma problem med hög arbetsbelastning
·
Det
finns i dag betydligt högre krav på
dokumentation
·
Mindre
av institutionsvård av missbrukare och psykiskt sjuka och ungdomar och mer av
öppenvård
·
Ökad
hemlöshet
·
SOL
blivit en specialreglerad ramlag – mer av statlig styrning och mer av regelverk
i synnerhet inom barnavården . Svensk barnvård gör inte skillnad men skyddar
utsatta barn.
·
Missbruksvården
delvis blivit mer tilltalande för människor 50% söker bistånd.
·
Uppenbart
att socialtjänsten har en hopplös situation genom att ha ansvar men inte
befogenhet att påverka systemen på
arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, skolan och sjukvården där det medicinska och naturvetenskapliga
forskningsparadigmet är en stark
maktfaktor. I dessa system uppstår
utstötnings och avstängningsmekanismer.
Dessa sektorer fungerar ofta på den ekonomiska marknadernas villkor,
vilket inte löser problemen för
människor i utsatta lägen.
Dessa strukturer eroderar det sociala arbetet
och tvingar in IFO i förhållningsätt som stämmer med dessa andra
organisationernas uppgift och behov då
IFO tvingas kompromissa.
·
Verkliga
syften med insatser för IFO-klienter kan vara: (dolda motiv under ytan)
a)
Kontroll
av människor som uppfattas som hot; missbrukare och brottsaktiva
b)
Den
allmänna opinionen känsliga för att förmåner tilldelas människor som uppfattas
som misskötsamma utan motprestationer.
c)
Uppfattas
som fel att vara sysslolös därför tillskapas meningslösa aktiviteter som inte
hjälper människor
d)
Människor
som uppfattas som avvikare eller misskötsamma eller som misslyckats i sina liv
på olika sätt kan behövas som avskräckande exempel i disciplinering syfte. Se så går det också för dig om du inte…
Mycket
av det här är alltså ganska primitiva uppfostringsstrategier som bygger på en
människosyn att människor drivs bara av ekonomiska incitament och vissa är benägna
till lättja. Strategierna har ingenting att göra med om kunskap och forskning
visat om strategierna leder till det officiellt redovisade resultatet.
Det
grundläggande problemet är att socialtjänsten inom ramen för Individ och
familjeomsorgen inte kan lösa komplexa problem i sin så kallade box, i varje fall inte på gruppnivå.
För att dessa socialtjänstens insatser skall bli effektfulla i vidare
mening krävs att insatserna förläggs i
de normala miljöer där människor vistas.
(Tex.
Arbetsmarknad, bostadsmarknad, skola/ förskola, sjukvården)
Det vill säga om man är
intresserad att lösa problemen,
inte bara framställa detta som om man vore det.
Hur ser framtiden
ut?
Om vi tittar oss omkring i Europa så skall vi
nog vara mycket tacksamma om det inte blir sämre. I Sverige har vi haft
fördelen med en kultur av samverkan, ordning och reda och att vi håller oss
till lagar och regler samt avsaknad av korruption. Om vi fortsätter att hålla
oss till detta kan vi nog få bättre utveckling än många andra länder. Men den världspolitiska och ekonomiska
utvecklingen pekar på att Västvärlden
tappar försprång till Asien och Latinamerika. Då måste vi hoppas på att den västliga kapitalismen tar nya
marknadsandelar eller att nya marknader skapas.
Det
som får störst betydelse för socialtjänsten är hur den interna fördelningen av
rikedomar och inkomster blir i befolkningen.
Kan
IFO spränga fattigdomsskalet? Kommer barnfamiljer att våga söka hjälp hos
oss? Kan barnavården bli bättre att
kompensera de barn som växt upp under bristande förhållanden? Kan tilliten till
socialtjänsten öka? Det sociala perspektivet hoppas jag gör entré igen!
Om
detta ska ske måste vi vara bra på socialt arbete och bedriva vårt arbete i
enlighet med socialtjänstens grundprinciper;
helhetssyn, frivillighet, kontinuitet, flexibilitet, normalisering. Jag
tror att vi måste ha verksamheter som når människor tidigare: utveckla
familjecentraler och ha arbete i skolan. Vi måste jobba mer generalistiskt och
minska specialiseringen. Inte minst
måste vi bli ännu bättre på tvärsektoriellt och gränsöverskridande arbete om
det gäller barnavården och skolan som missbruksvård och sjukvården.
Men
det som har stor betydelse är också det
som brukar benämnas generell välfärd:
Bostadspolitik,
arbetsmarknadspolitik, hälso och sjukvård, skolpolitik och en fungerande
integrering av våra invandrare och flyktingar.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDet som du skriver om här är ju så intressant! Och det är ett samtal som inte alls försiggår på min arbetsplats, socialförvaltningen i Helsingborg. Förmodligen är det likadant på andra socialförvaltningar.
SvaraRaderaNär du skriver om hur det var när socialtjänstlagen kom, så blir jag ju påmind om det och kommer ihåg. Jag var ny i arbetet då. Det som hänt är på många sätt så sorgligt. Vi har blivit någon slags specialiserade tekniker som kommer fram till saker om människor och deras situation. Med mer och mer förfinade instrument ställer vi diagnoser om olika aspekter av t ex människors föräldraskap. Det där med att se till helheten, sätta olika saker i relation till vartannat och även i förhållande till samhället, det finns väldigt lite av idag.
Var finns vi socialarbetare i samhällsdebatten? Varför märks vi inte? Läste i dagens DN om en läkare, Märit Halmin, som efter Maciej Zarembas artikelserie om sjukvården tog initiativet till ett upprop bland sina läkarkollegor. Hon tyckte att läkarna gjort sitt bästa inom systemet men att det var dags att ifrågasätta själva de ramar som gjorde läkarna frustrerade dagligen.
Skulle vi socialarbetare kunna göra något liknande? Marit fick på två dygn 3000 kollegor som skrev på uppropet. Jag är inte säker på att det finns samma grogrund inom vår profession. Men jag kan ha fel. Både bland nya kollegor och de som varit med längre upplever jag en svaghet för specialisering, tidsgarantier m fl garantier, "rättssäkerhet", användande av olika standardiserade intervjuformulär mm. Inget av detta är fel i sig, felet är att de tillåts spela en för stor roll, att de inte isätts n i portalparagrafens sammanhang! Och som sagt, ingen debatt alls om hur samhället ser ut.
Ja, det känns faktiskt ovant att "prata" på det här viset. Det är inte så vardagen på socialtjänsten ser ut, där gör vi utredningar färdiga i tid, det är rättssäkert och det är viktigt. Samtidigt försöker vi socialarbetare se till att det vi gör är till hjälp för de människor vi möter, men det är inte alltid lätt och ses inte alls självklart som något viktigt i organisationen, officiellt jo, men inte i praktiken.