Fyra tema av Michel Foucault som inspirerat
mig i Socialt arbete
Under temat hur
Michel Foucault inspirerat mig i socialt arbete är detta texten till en
föreläsning jag hållit ett antal gånger på Socialhögskolan i ämnet sociologi för eleverna under den
andra terminen av utbildningen till socionom. Jag tar med texten här i bloggen för att den förhoppningsvis kan stimulera till läsning av Foucault eller andra i jakten på att förstå världen, människan och sammanhangen vi lever under. Dikten här nedan har jag själv skrivit.
Den
fria tankens flykt
under
det blå himlavalvetBär oss ut över de svarta bergen,
på termikens mjuka vindar,
genom gröna dalar,
meanderande älvar
porlande bäckar i vårens skimrande solljus
Vi svävar ut över den skira björkskogen
och den mörka granskogen
som tyst och dovt ruvar på det svenska svårmodet.
Så för oss den fria tankens flykt
Över mörka skogstjärnar
Mot steniga slåtterängar med uråldriga anor,
Mot slättens gula sädesfält
Medvetandet blir vidöppet
Och vi uppfylls av kraft och glädje,
Bryter våra invanda cirklar
Och ser plötsligt allt i ett klart ljus.
Den fria tankens flykt
Fyller oss med kraft och glädje.
Med fantasi löser vi livets gåta
Och öppnar oss för världen
Hon var ensamstående
mamma. Bodde i ett förslummat hus i sällskap med många missbrukare. Barnen var
3 och 12 år. Flickan på tre årsprang omkring i lägenheten naken och
mamma hade ofta besök av grabbarna från ”GA-torg”. Alla misstänkte mamman för
alkoholmissbruk. Detta förnekade hon. Jag den 25 årige socialsekreteraren
besökte henne nästan dagligen, efter ivriga påtryckningar från barnläkaren som
var mycket orolig. Mamman svårtillgänglig och medgav inga alkoholproblem.
Däremot ekonomiska problem och arbetslöshet och ville ha en ny lägenhet. Vid hembesök
en sen mörk höstkväll var ingen hemma. En kvinnlig missbrukare, dotter till en
annan av mina klienter, informerade oss om att mamman var i en lägenhet en
trappa upp. Dörren gick ej att öppna, Besökarna fick gå in och ut genom ett
upptaget hål i dörren. Vi hojtade in genom hålet och efter en stund kröp mamman ut, kraftigt berusad. Kan du hämta
ditt barn på dagis frågade vi henne?
Vi fick inga
bestämda svar. Återvände till avdelningschefen som ordnade ett ordförandebeslut.
Jag åkte dit med taxi för att åka med den lilla flickan till ett jourfamiljehem.
I Daghemmets foajé stod jag och barnsköterskan, som hade tösen på armen. Då störtar
mamman in genom dörren, arg som ett bi. Hit med mitt barn skriker hon! Sliter
till sig flickan och rusar ut från daghemmet. Jag och barnsköterskan flyger efter.
Barnsköterskan sliter tillbaka tösen från mamman. Den arga mamman sliter av sig
sin trätoffel och är i färd att måtta ett slag mot mig. Jag fick därför hålla
hennes handleder för att förhindra att hon slog mig, medan barnsköterskan
rusade in tillbaka till daghemmet. Vi fick låsa in oss. Mamman och den också
omhändertagna 12 åringen stod och bankade på dörren. Jag ringde polisen för att
få handräckning. Efter nästan en timme kom polisen och jag kunde åka
tillsammans med barnsköterskan till det tilltänka familjehemmet. Utredning och
länsrättförhandling följde. Mamman fick hem barnen och en ny lägenhet. Efter
ett år träffade jag henne på stan. Kan inte jag få tillbaka dig som
socialsekreterare sa hon jag kommer inte överns med min nya socialsekreterare. Det här fallet glömmer jag aldrig.
Denna inledning är tänkt att vara i Foucaults anda
men föreläsningen har inga pretentioner att vara en vetenskaplig avhandling
över Michel Foucault. Inte heller är det på något sätt en biografi eller
berättelse över hans liv och knappast heller ens en fullständig
redogörelse över den franske filosofens verk. Föreläsningen kommer inte
till närmelse att beröra ens en bråkdel av alla de intressanta tema som
Foucault behandlade så intressant och mästerligt i sina böcker och inte minst i
sina föreläsningar.
Det enda man kan
förvänta sig av denna föreläsning är en samling spridda och osorterade tankar
som man pretentiöst skulle kunna kalla tema, hastigt fångade i flykten, där man inte ens kan vara helt
säker på att jag tolkat Foucault rätt, men som fångats av mig och gripit tag i
mina tankar och föreställningar, för att inte säga hela min föreställningsvärld
och omgestaltat det inre tankelandskapet hos mig och bildat en tydlig tanke om
vad som är viktigt i socialt arbete.
Michel Foucault var
en fransk filosof, ide och lärdomshistoriker som levde mellan 1926-1984. Han
var universitetslärare på flera universitet bl. a. College France. han är
berömd för sina karismatiska föreläsningar och en lång rad böcker bl.a.
Vansinnets historia, Tingens ordning, Klinikens födelse, Vetandets arkeologi, Diskursens ordning,
Straff och övervakning samt tre band om sexualitetens historia.
Fyra tema
I det följande
tänkte jag lyfta fram fyra tema hämtade från fyra olika böcker av Michel
Foucault:
- Förnuft
och vansinne
- Vetenskap
och vetande
- Diskursens
ordning – de svarta rutorna i korsordet
- Själen
är kroppens fängelse
Berusa dig på
böcker - Några inspirationskällor
Foucault har
inneburit en intressant inspirationskälla. Naturligtvis inte den enda.
Huckelberry
Finn - Mark Twain fantastiska berättelse från Mississippi, är nog
den roman jag sätter högst i stark konkurrens av Tolstoy- Kreutzersonaten,
Bergtagen – Tomas Mann bara för att hugga något till något ur
världslitteraturens rika källa. Man kan inte heller komma förbi Joseph Conrad i
synnerhet i Mörkrets hjärta.
Dikter av
Baudelaire, Harry Martinsson, Goethe, Gunnar Ekelöf, Sten Selander, Pär
Lagerkvist och i synnerhet Dan Andersson: ”Det är något bortom bergen
bortom blommorna och sången, något bakom stjärnorna bakom heta hjärtat mitt”.
Ni kanske förstår
att jag är något av en naturromantiker.
Jag kallade
föreläsningen för en praktikers betraktelse över Foucaults produktion, som
starkt gripit tag i mig och skapat ett begär efter insikt och förståelse.
Det var någon gång
på 80-talet,när jag gick en forskningsföreberedande kurs på socialhögskolan
som jag först hörde talas om Foucault. Då var han redan död sedan flera
år. Nyfikenheten ledde mig till att börja läsa det första och antagligen
mest kända av Foucaults verk Vansinnets historia, , så skändligen sågad av vår
store uppsalaprofessor i i idéhistoria Sten Lindroth. Foucault vistades
nämligen några viktiga år i Uppsala på 50-talet och fann viktiga källor till
sin avhandlig på universitetsbiblioteket i Uppsala.
Jag började
läsningen och måste säga att något liknande hade jag inte läst tidigare. Jag
förstod verkligen inte mycket! Här möter man en man som rör sig fritt i västerlandet
idéhistoria, en tankevärld där han rör sig så ledigt likt damen på schackbrädet,
horisontellt, vertikalt och diagonalt. Foucault var en lysande föreläsare. Det
han talade om var inte inom allas räckhåll och någon sa att det krävde mer än
talang att för att förstå.
Man kan säga att
Foucaults uppmärksamhet sönderfaller i två tema , analys av diskursen och makt.
Tema 1 Förnuft
och vansinne
Som jag
inledningsvis berörde är detta inte ett försök till beskrivning,
berättelse och sammanfattning av Vansinnets historia. Det är snarast en
mycket subjektiv framställning av vad som fångat och berörd mig. En berättelse
av vad jag förstod, som man inte på något sätt har rätt att pådyvla Foucault.
Drastiska bilder och
exempel som träffar hårt är typiskt för Foucault. Eller kanske typiskt franskt
och då tänker jag särskilt på Baudelaire
och Ondskans blommor I inledningen tar
han de medeltida städerna som exempel. Städerna hade ringmurar. Utanför fanns
ursprungligen små byar till för de spetälska. På 1200-talet minskade denna
sjukdom och byarna tömdes på människor vars plats övertogs av de vansinniga.
Ett annat exempel
han tar är att människor satte sina vansinniga på de pråmar som trafikerade
Europas floder så att nästa stad fick ta hand om dom. Fram stiger en tydlig
bild av avgränsning, utstötning, förvisning, asylen, bortträngning. Foucault
har många synonymer för denna process.
Foucault behandlar
vad som hände i brytningen mellan den klassiska tidsperioden och den moderna –
efter franska revolutionen, vattendelare i historien, när psykiatrin
formerades till en egen disciplin och vansinnet blev föremål för en egen studie
fristående från andra sjukdomar. Vansinnet hade nämligen tidigare setts som en
sjukdom som inte skilde ut sig från kroppsliga åkommor.
I den här processen
flyttades de vansinniga in på anstalter – asyler som Foucault kallar dom och
blev föremål för allehanda mer eller mindre fantasifulla och får man säga
bestialiska och omänskliga behandlingsmetoder, som kalla bad, bältesläggningar,
eller allmän sängläggning , insulinbehandling, lobutomering och så småningom elchocker, något som ännu
används, som det påstås med positiva resultat.
Det skedde en
förskjutning där avgränsningen flyttade från kroppen rent fysiskt genom
inlåsning till själen. När mentalsjukhusen lades ned kan man säga att de sjuka hänvisas till ett ensamt liv ute i
samhället och där också avskild och
avgränsad från social gemenskap med andra människor.
En fråga: varför är
behandlingen av de vansinniga en del av medicinen överhuvudtaget?
Foucault avslutar
sin vansinneshistoria med en mycket suggestiv i en forcerad litterär stil
berättad sammanfattning som tar sin utgångspunkt återigen i dramatiska
bilder, den här gången i Goyas målningar av vansinniga. Ni vet de här
målningarna från Dårhusgården, utförda endast i svart färg med breda penseldrag
som man kan tro i hast målade med ett myller av groteska och förvridna
människokroppar och ansikten som utstrålar så mycket av smärta,
förtvivlan och desperation.
Den intellektuella
argumenteringen är stark men det är de här bilderna som dröjer sig kvar och
lämnar starka avtryck. Jag kände mig tagen och berörd när jag började läsa
Foucault, dock malde det i bakhuvudet: Hur mycket förstår du Göran? Är det mer
än 25%? Bilderna kunde man dock ta till sig. Och varför skall en text vara lätt
att ta till sig? Det är ju spännande och utmanande att försöka förstå, tränga
vidare och djupare, tränga bakom i förståelsen, öka sin insikt och
kunskap. Foucault värjer inte för det ytliga, han vill vidare och bakom.
Foucault använder senare ofta begreppet arkeologi, tänkandets förhistoria. Han
är verkligen en arkeolog i vårt tänkande, spännande men också ifrågasättande
och besvärlig för att inte säga ibland direkt obehaglig.
Det som i början tog
mig i läsningen av Vansinnesstudien var just att dessa synonymer för
avgränsning av människor som har ett avvikande beteende, inte är normala.
Detta berör ju just
centrala frågor i samhället i allmänhet men i socialt arbete i synnerhet. Vad
händer i samhället när människor bryter mot det normala beteendemönstret, beter
sig märkligt eller säger konstiga saker. Säger kanske sanningar utan någon
censur som just i sin sanning berör omgivningen illa. Det är ju utmärkande i
många sammanhang att vi människor i vår kaotiska värld strävar efter någon form
av struktur och inte minst kontroll för att inte säga trygghet. Om någon bryter
mot detta mönster genom att spela ut ett inre kaos utmanar detta andra
människors känsla av kontroll och struktur och ställer kanske hela världen på
ända. Det är inte svårt att föreställa sig att detta vållar obehag och kanske
till och med ångest på ett djupare plan som rubbar den egna känslan av psykisk
balans. För många människor är det värsta man kan råka ut för är att förlora
sitt förstånd och bli vansinnig!
Det är utifrån
detta som jag förstår Foucault och den process som leder till instängning,
inlåsning, avgränsning, bortsändande av de vansinniga för inspärrning
på mentalsjukhus.
Utanförskap är ett
centralt tema i socialt arbete. Foucault kan inte ha skrivit om detta
utan att själv ha upplevt utanförskap. Man brukar då i hans fall hänvisa till
hans homosexualitet.
Men det hade ju inte
så starkt träffat mig om jag inte själv upplevt utanförskap. Kanske är det så
att vi alla bär – mer eller mindre – på upplevelser av utanförskap.
För mig landade det
i upplevelser av brutal social anpassning och disciplinering till skolsystemet
utan att ha verken mognad eller förberedelse för detta. Den känslan av
värdelöshet, svaghet och utanförskap lämnar mig inte ens när jag nu är vuxen
och har kompenserat mycket av mina tillkortakommanden. Jag känner mig ändå
ensam och utanför. kanske var det detta som gjorde att jag under gymnasieåren
intensivt läste Joachim Israels bok om Alienation. Denna alienationsbok har
förföljt mig genom livet. Boken tar sin utgångspunkt i Marx teorier om alienation
och följer sedan begreppet genom den moderna sociologin och landar i begreppet
reifikation - förtingligande. Ett förbluffande aktuellt tema. I vårt allt mer
marknadsstyrda ekonomi där snart sagt allt blir föremål för köp och försäljning,
reducerade till varor och förtingligande. Det finns egentligen bara ett direkt
förbjudet område – köp av kön – annars kan alla mänskliga behov bli föremål för
köp och försäljning.
Övergången till
Foucault är därför i detta tema inte helt onaturlig, även om Foucault gör
upp med strukturalismen, något som jag uppfattar präglar Israel i hög grad.
Senare stötte jag på
Erving Goffman och hans bok om totala institutioner som också är en del av den
här tankeströmmen och synsättet. Mycket av de här teorierna är ju en produkt av
den befrielse av tänkandet, en del skulle kanske säga vänsterns framfart,
som inträffade på 60-talet och blommade under 70-talet, medan det skedde en
återgång till ancien regime under 80-talet med Reagan, Thatcher och nyliberalismen. Inte
minst gäller detta synsättet på psykiskt sjuka. Foucault och t.ex. Laing
stod ju för ett socialt synsätt på vansinnet medan psykiatrin vilade
tungt på en biologisk syn på de psykiska sjukdomarna. Man kan också komma
ihåg Franco Basaglia - känd för
psykiatrin i Trieste som Foucault lär ha haft kontakt med .
Motsättningar mellan
dessa skolor var mycket hård och är det ännu idag. Det biologiska synsättet är
mycket starkt, och kanske tom har stärkt sitt inflytande inte minst genom
utvecklingen mot diagnostiseringen av ADHD, Autism och andra neuropsykiatriska
sjukdomar och tillstånd. Motsättningarna är inte minst starka när det
gäller forskningssynen, men det återkommer jag till.
Dessa tankar om
förvisning kom starkt att påverka mitt synsätt på insatser i socialt arbete och
ledde fram till starkt motstånd mot institutionsbehandling av klienter – i mitt
fall vuxna missbrukare under den perioden. Vi myntade begreppet hållbarahemmaplanslösningar.
För mig byggde detta på en tanke att motverka förvisningen och bortsändandet
och öppna upp för att människor skulle få en chans att anpassa sig och få en
plats i den vanliga gemenskapen i samhället.
Många misstänkte att
vi inte institutionsplacerade av ekonomiska skäl. Dessa skäl fanns med bilden.
Men sanningen är att jag var mycket präglad av detta synsätt, så starkt
inspirerat av Michel Foucault. Eftersom jag var beslutsfattare av individuella
vårdbeslut fick detta ganska stort genomslag.
Tema 2
Vetenskap och vetande
Utan att på något
sätt ha gjort upp med vansinnesfrågan och egentligen bara lyft fram några
subjektiva upplevelser, kanske tveksamt härledda från Foucault kastar jag mig
nu djärvt över till ett annat tema, nämligen vetenskap och vetande.
Efter sin avhandling
om vansinnet erhöll Michel Foucault en växande berömmelseGenom Klinikens födelse och Tingens ordning, två böcker som ännu inte är översatta till svenska. Finns för den hugade på engelska. klinikens födelse är dock under översättning sedan flera år.
Nästa bok Foucault skrev var Vetandets arkeologi. Den är översatt till svenska och den har jag läst två gånger. Den boken lämnar mig ingen ro.
Vetandets arkeologi är en metodkommentar till hans första tre böcker och är inte särskilt lättillgänglig. Här möter oss en begreppsvärld såsom Diskurs, diskurssiva formationer, regelbundenheter, utsagan och arkivet, utsägelsemodalitet, lakuner och arkeologi etc. Man slår vilt i ordböcker och hittar inte alltid förklaringar i de alltför ofullständiga ordböckerna.
Begreppet diskurs är
dock möjligt att förklara, även om Foucault lägger mer än en innebörd av detta
grundbegrepp. Med diskurs menar man utvikning, utlöpande samtal, ventilering av
ett ämne. Man kan också säga föreläsning, tal och prat. Alltså en framställning
av ett ämne uttryckt i tal eller skrift. Som jag förstår F rör det sig om att
det just är uttryckt och artikulerat, alltifrån att det är en
vetenskaplig framställning till att det rör en praktisk framställning i
vardagen över ett ämne, då antagligen bara uttryckt och levande i muntlig
framställning.
Men man brukar säga
att F har två innebörder av diskurs: en teknisk mening som namn på skrivna
eller yttrade fraser, dels en för F speciell bemärkelse, som namn på hela den
praktik som frambringar en viss typ av yttranden.Arkeologi är naturligtvis ett nyckelbegrepp i den här boken. Men F gäckar läsaren när han försöker förklara vad han menar med detta begrepp och han utsätter en irriterande nog för att hela tiden tala om för oss vad arkeologi inte är och bara sedan ge vaga bestämningar om vad det är. Man kan dock tro att det handlar om en slags tämligen objektiv och saklig beskrivning av förhistorien, kanske rötterna till en viss diskurs. Han talar mycket om samband, linjer, serier, övergångar och hur olika diskurser påverkat varandra och utvecklats.
Foucault bjuder oss på en resa i en labyrint. Man undrar under denna resas gång om man någon gång skall hitta ut ur labyrinten Inte förrän mot slutet av boken tyckte jag mig kunna hänga med i tankegången och fånga upp något som var känt i min egen begrepps och föreställningsvärld.
Det handlar här om förhållandet mellan vetenskap och vetande. jag får här en bild av olika kunskapsfält. Vi har ett fält av vetenskap, ett fält av vetande dock utan att allt har något stöd i det vi slarvigt talar om vetenskap, ett fält av tyst kunskap som endast har en praktik som inte är verken vetenskap eller dokumenterat som praktisk erfarenhet. men här finns också kunskapsfält av ideologi och politik som på olika sätt bryter in i både vetande och vetenskap. Hur just ideologi och politik utöver sin påverkan och makt över kunskapen, vetande och vetenskap är naturligtvis en intressant fråga. Jag tar inte på mig att reda ut den här frågan mer än att lyfta fram frågeställningen i ljuset.
Man kan dock ta
några exempel på hur politik och ideologi verkar och bryter in på vetandets och
tom vetenskapens fält. Så vitt jag förstår anbefallde Margareta Winberg när hon
var minister att undervisning i högskolan skulle ske i ämnet könsmaktsordning.
Andra exempel är när politiska församlingar bestämmer sig för olika typer av
insatser, t.ex. inom det förebyggande området utan att det finns något stöd i
forskning eller ens erfarenheter att en viss insats fungerar. Ibland finns
forskningsstöd mot en insats t.ex. ANT-undervisning i skolan. Trots detta
fortsätter man att använda detta tillvägagångssätt.
|
Tema 3 Diskursens ordning – de svarta rutorna i korsordet
Det tredje temat jag
tänkte beröra har jag hämtat ur boken diskursens ordning som är Foucaults
installationsföreläsning vid Collége de France. Om man först läst Vetandets
arkeologi så är övergången till denna betydligt tunnare skrift lättare. Då har man bekantat sig med dessa
begrepp som cirklar kring tankarna om diskusen.
Man brukar säga att
det är en brytningspunkt mellan hans studier i de tidigare böckerna: vansinnets
historia, Tingens ordning, klinikens födelse och vetandets arkeologi och de
snarare studierna i Straff och övervakning och böckerna om sexualiteten.
Det som fångade mig
är hans framställning alldeles inledningsvis om utestängnings- procedurer:
”Jag antar att
diskursproduktionen i varje samhälle på en och samma gång kontrolleras, väljs
ut, organiseras och fördelas av ett visst antal procedurer vilkas roll är att
avvärja dess makt och hot, att bemästra dess slumpmässighet och att kringgå
dess tunga , skrämmande materialitet”. Han talar sedan om tre viktiga
utestängningsprocedurer:
2. Motsättningen
mellan förnuft och vansinne. Detta är inget förbud utan en uppdelning
och förkastande. Man lyssnar inte på den vansinnige.
3. Motsättningen
mellan det sanna och falska.
Särskilt bilden av
Les cases noires, de svarta rutorna på korsordet grep tag i mig och gjorde mig
uppmärksam på något mycket viktigt. Det finns ett fält en arena, det människor
säger och uttrycker. Men det finns också ett fält och arena där det finns som
inte sägs öppet och bakom detta finns en ännu inte uttryckt tankevärld, vår
inre känslo och tankevärld, vårt inre landskap. Det finns här hela tiden
spärrar och utestängningsmekanismer. Det är fascinerande att tänka på vad som
egentligen finns bakom. Man blir nästan som en voyeur i tankarnas värld. Man
kan ana att Foucault är påverkad av Freud och psykoanalysen.
Tema 4 Själen är
kroppens fängelse
Den mest lättlästa
och tillgängliga boken av Foucault är hans fängelsestudie - Övervakning och
straff. Här har han växlat över i en helt begriplig prosa men hela tiden full
av referenser till historiska händelser och litteratur.
Maktbegreppet finns
tydligt med i vansinnesstudien. De vansinniga avskiljs eller spärras in. I
Arkeologi boken lurar maktbegreppet i makten över diskursen, utsagan eller det
uttalade. I Diskursens ordning träder makten fram i form av utestängningsprocedurerna.
Men i boken övervakning och straff - Foucaults fängelsestudie – uppenbarar
sig makten i all sin prakt och fruktansvärda skepnad.Här chockar oss Foucault med sin inledning om den fruktansvärda berättelsen om Damiens avrättning.
Damiens dömdes för ett attentat mot Ludvig XV att knipas med glödande tänger, brännas med svaveleld och i såren skall hällas smält bly, kokande olja och brinnande tjära samt vax och svavel sammansmälta; därefter skall hans kropp slitas i stycken av fyra hästar, hans bål och lemmar kastas i elden och förbrännas samt askan strös för vinden. Problemet var att hästarna inte kunde förmås att dra jämt och dra av honom lemmarna utan bödlarna fick med knivar skilja hans lemmar från kroppen. Han levde även efter detta. Berättelsen om avrättningen av vår egen Anckarström skulle också kunna vara en sådan stark berättelse.
Offentliga avrättningar avsedda att vara uppbyggliga för åskådarna blev så småningom ett hot mot furstarnas makt eftersom det var ibland ovisst om pöbelns sympatier skulle vara på den straffande maktens eller offrets sida. Straffsystemet flyttade under loppet av 1800- talet in i fängelset och avrättningar skedde senare i tysthet bakom fängelsernas tjocka murar. Under inflytande av upplysningen kom straffåtgärderna efter hand att förskjutas från kroppen till själen. Upptäckten av den sjukdomsdrabbade men botbara själen kom att möjliggöra strafflära och själsvetenskap. Detta får, och detta är intressant, konsekvenser för en utveckling av fängelser till andra institutioner som får mer vårdande och behandlade uppgifter: Sinnessjukhus, sanatorier, anstalter för alkoholister och utvecklingsstörda, uppfostringsanstalter för vanartiga barn och ungdomar som har det gemensamma att man tror på den botbara själen.
Skillnaderna mellan
dessa inrättningar och fängelser kan i en del fall inte sägas vara särskilt
stora. Många av dessa totala institutioner hade inlåsning och tvång som medel
att nå sina mål. Kontrollen och för att inte säga integritetskränkningen kunde
tom vara större på dessa vårdande institutioner, kanske i synnerhet i
sinnesjukvården och då tänker jag på kalla bad, rastgårdar, elchocker och
spännbälten – innan psykofarmaka gjort sitt intåg i psykiatrin.
Foucault beskriver
dessa olika system för maktutövning och kontroll och i ett kapitel uppehåller
han sig vid systemet med panoptikon., där fången alltid är sedd och också
förutsetts vara detta. F tar exempel på spetälskan där man utövade
avskiljning som maktmetod och pestsmittade som man kontrollerade genom system
för indelning.
Det intressanta är
just övergången där själen blir kroppens fängelse.
Utan överdrift kan
sägas att kunskap inte utvecklas oberoende av makt. För Foucault är makt
frågan en praktisk solidaritet med de maktlösa.
Idag finns anledning
att föra Foucaults stafettpinne vidare. Inom många områden, inte minst inom den
politiska domänen finns många utestängningsmekanismer, som avgör vad som är
politiskt korrekt respektive inte är det.
- Ingen vågar säga att de inte är
feminister
- Det är inte politiskt korrekt
att kalla sig kommunist
- Det är inte politiskt korrekt
att ifrågasätta marknadsekonomin
- Det är inte politiskt korrekt
att bekänna sig till främlingsfientlighet och att vara emot invandrare.
- Det är inte politiskt korrekt
att vara positiv till prostitution eller pornografi
Foucault dog redan
1984 och jag frågar mig därför vad som ännu är intressant att ta med sig från
hans böcker. Omedelbart tänker jag att den vansinniges röst är värd att lyssna
på, att det är viktigt att lyfta fram all kunskap i vetandes fält, att begrunda
vad makt betyder i vårdprocessen, att texter, ord, utsagor och andra uttalade
diskurser utestänger mycket och att det är viktigt att vara särskilt uppmärksam
på vad som utestängs av politiska, ideologiska och moraliska skäl. Även om Foucault problematiserar och bryter
upp invanda tankemönster och gör det smärtsamt att tänka om så vidgar han våra
tankar och synsätt, stimulerar vår kreativitet, gör att vi upptäcker nya idéer
och lösningar och får oss att tänka på nya sätt och se nya möjligheter och
tänka det inte tidigare tänkta. Det kan vara värt att utifrån olika diskurser
se bakom vad som är ursprunget till texten och utsagan och
föreställningsvärlden för att inte fastna i stereotypa och rituella
tankemönster som förhindrar kontakt med verkligheten och förståelsen. För en
socialarbetare är det viktigt att ha medkänsla för de utsatta och förståelse
för de utstötta och god förmåga att följa med ned i smärtans rike som en ödmjuk
gäst utan att där gå vilse och ödmjukt söka mötet människa till människa – utan
att kränka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar