HD har granskat stadens utköp av ett antal
chefer under de senaste 5 åren. Eftersom jag omnämns i artikeln vill jag ge
mina kommentarer.
Jag blev inte utköpt. Jag bestämde mig för
sluta på eget bevåg 2013 på grund av vantrivsel och med inriktningen att gå i
förtida pension eftersom min hustru redan hade gått i pension. Under större delen av 2014 var jag tf socialchef under 2014. Från 1 februari 2015 uppbär jag vanlig pension, utan någon ersättning därutöver från kommunen. Jag skall inte
trötta bloggens läsare med att tjata om detaljerna kring detta utan hänvisar
till min berättelse om mitt arbetsliv.
HDs granskning har stort focus på de stora
kostnaderna för utköp med mera. Det brukar ju vara sådant som kostar mycket
pengar som sticker i ögonen. Helsingborgs stad har dock en god ekonomi vilket
möjliggjort en kultur av glammynthet med de ekonomiska resurserna. Satsning på
information och kommunikation, en rad projekt, täckning av förluster i Arenan
och nu utköp är vidlyftigheter som mindre kommuner som Klippan inte kan unna
sig. Där måste man istället spara på sådant som är fullständigt självklart som
dagverksamhet för äldre. Att det trots de goda ekonomiska resurserna finns så
stora problem inom socialtjänsten (äldreomsorg, handikappomsorg och individ och
familjeomsorg) är pinsamt. Att det är så beror enligt min uppfattning på ett
underliggande problem som har att göra med värdegrunden i ledningsfilosofin i
staden. Vad präglar då ledningsfilosofin som stadsdirektören ytterst är ansvarig
för?
Toppstyrning är inte helt rätt ord för ledningsfilosofin,
utan snarare handlar det om att man styr mer än man leder. Det är en styrning
där ledningen utövar stark kontroll och inte låter personalen få tillräckligt
utrymme för kreativa initiativ. Chefen bestämmer och vill ha full kontroll.
Detta stoppar upp kreativa processer och lägger ofta en död hand över
verksamheten och många vågar inte göra fel. Jag menar att i denna
styrningskultur blir det mer kontroll än hjärta. Risken är stor att denna
kultur spiller över på mötet med brukarna och klienterna, vilket blir särskilt
illa inom socialtjänsten som måste präglas av hjärta och engagemang i människor
som har problem.
Stadsdirektören mäter graden av framgång i
staden ofta genom att hänvisa till hur kommunerna rankas i olika mätningar.
Socialtjänsten kan inte utvärderas på detta sätt.
Det värsta är dock att de chefer jag mötte
innan jag slutade var så rädda för kritik. Jag framförde innan jag slutade min
feedback till stadsdirektören men mötte ingen förståelse. Han uppfattade det
jag framförde som att jag bara var bitter och hämdlysten. Det förvånade mig att
han inte tålde kritik. I min värld är
synpunkter från personal en gåva till chefen som man gör klokt i att lyssna
på. Detta är mitt synsätt men tydligen
inte stadsdirektörens.
Jag
uppskattar om du lämnar kommentarer till mina reflektioner, antingen att du
håller med, inte håller med, blir provocerad eller bara tänker vidare utifrån
det jag tänkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar