Artiklar
om socialtjänstlagen
Under de år jag skrivit på den här bloggen har
jag skrivit ett antal artiklar om socialtjänsten, i synnerhet den del av
socialtjänsten jag ägnat hela mitt yrkesliv nämligen individ och
familjeomsorgen. Jag har här samlat några av dessa för att de ska bli mer
tillgängliga för er läsare. De finns annars i arkivet. Det finns fler för den
intresserade. Men jag har valt dessa.
Socialtjänsten
har kört i diket – Det behövs en ny socialtjänstreform
Som pensionerad borde man kanske inte bry sig och
njuta sitt otium. Men jag kan inte låta bli att se att i de flesta kommuner är
situationen ansträngd för den del av socialtjänsten som handlar om individ och
familjeomsorg, i särskild kris verkar den sociala barnavården vara.
Barnfamiljer söker inte hjälp frivilligt. 90% av barnärenden i socialtjänsten
är anmälningar.
Centralt i verksamheten borde det som brukar
kallas socialt arbete som handlar om att socialarbetarna får möjlighet att
hjälpa människor till social förändring, problemlösning i mänskliga relationer,
behandling och medverka till frigörelse och välbefinnande.
Socialtjänstlagen
tillkom 1982 för att genom frivillighet och helhetssyn bryta med den gamla
fattigvården. Detta lyckades väl med äldreomsorg och barnomsorg, som nu är en
del av den generella välfärden. Vad gäller barnavården, missbruksvården och
försörjningsstödet måste man nog konstatera att denna fortfarande har drag av
fattigvård.
Problemet
med verksamheten är enligt min uppfattning inte primärt resursbrist och
svårigheter att rekrytera personal. Problemet är att socialarbetarna inte har
så stor möjlighet att arbeta med det de är utbildade för nämligen med socialt
arbete. Det är för stor tyngdpunkt på utredningar.
Socialtjänstlagen,
som från början var en ramlag gav stora möjligheter till ett flexibelt arbete,
har under resans gång behängts på med massor av regler och rutiner. Detta har
gjort arbetet mer administrativt och präglat det med mycket myndighetsutövning.
Lagstiftararen och centrala myndigheter har infört mycket mer kontroll över
verksamheten och har en övertro på utredningar och att man genom
myndighetsutövning och omhändertaganden av barn kan skydda socialt utsatta barn
och ge dem bättre förutsättningar att utvecklas på ett normalt sätt. Sanningen
är att resultat av detta arbete är en ren katastrof! Forskningen visar att det
går precis lika dåligt för omhändertagna barn än om de inte omhändertas!
Enligt min uppfattning är den grundläggande
orsaken till problem att lagstiftaren
Vad
beror personalmissnöje inom socialtjänstens individ och familjeomsorg på?
Vi har sett att socialarbetarna protesterar på
många håll i Sverige. Medarbetarundersökningar ibland annat i Åstorp och Helsingborg har visat på mycket dåliga resultat när det gäller förtroende för sin ledning. I Klippan som jag nu är verksam i är
personalen mycket kritiska till sin ledningen i kommunen.
Socialchefposterna i många kommuner är mer eller mindre katapulktaburetter och det
har under den tid jag varit socialchef
byttas ut otroligt många chefer.
Har vi väldigt dåliga chefer i
dagens socialtjänst eller vad beror missnöjet på.
Det är klart att kvaliteten på chefer varierar
och det finns bra chefer och det finns dåliga. Möjligen är många chefer för
mycket inriktade på sin individuella
karriär och inte så ideologiskt förankrade i socialpolitisk idétradition som
tidigare. Men detta tror jag inte är huvudorsaken till problemen. Orsaken finns nog i det omgivande samhället
med de problem och situationer som socialarbetarna möter, där de ofta känner sig maktlösa när det gäller
att göra livet drägligt för många
människor i utsatta situationer. Denna frustration över att tvingas verka i
en fattigvård som fortfarande i stor
utsträckning har ett manuskript av förmyndarmässighet, måste ta vägen
någonstans. Den kan enligt min erfarenhet kanaliseras mot klienterna, mot
arbetskamraterna eller mot ledningen. Minst dåligt är att den riktas mot chefer
och ledning.
Vi socialarbetarare är idag en ganska tyst kår
inte som på 60-70-tal då kampviljan och
hoppet om en samhällsförändring för de människor vi arbetar med var mycket
större. Det finns ett gift som nuvarande politiska strömningar har inympat i
människor att satsa på sig själv och sin karriär och att samarbete mellan
människor uppfattas som socialism och något som måste bekämpas. Även om vi
ekonomiskt totalt sett har fått det över lag mycket bättre, även om klyfterna
och skillnaderna mellan människor har växt, så har vi socialt sett ett mycket
sämre samhälle i Sverige idag än för 30 år sedan.
och de centrala myndigheterna gett ett
orimligt uppdrag och inte förstår vad socialt arbete är och inte inser att
socialarbetarna måste få möjlighet att utöva sitt yrke.
Jag
anser att det behövs en ny socialtjänstreform som gör denna verksamhet till en
del av den generella välfärden och befriar den från fattigvård och skam och ger
socialarbetarna möjlighet att genom frivillighet och helhetssyn hjälpa sina
klienter och familjer på ett bättre sätt. Det behövs att man skapar en ny
verksamhet där socialtjänsten vad gäller barnen på ett bättre sätt samspelar
med skolan och barnhälsovården och vad gäller missbrukarna med
beroendesjukvården.
Varför är
den sociala barnavården i kris?
Jag har arbetat i nästan 40 år med individ och
familjeomsorg inom socialvården/socialtjänsten. Den senaste tiden har det visat
sig att denna verksamhet har blivit allt mer pressad och präglad av kris. I synnerhet gäller nog detta mest den sociala
barnavården.
Skandaler inträffar av och till där barn
kommer till skada, grovt vanvårdas eller till och med mördas, nu senast ett
ensamkommande flyktigbarn i Karlskrona där släktingar misstänks för att ha
mördat barnet. Det sociala skyddsnätet har uppenbarligen brustit och
myndigheterna har gjort grova missar.
Detta händer nu och har hänt tidigare. Misstag kommer säkert alltid att
begås. Statsmakternas svar, socialstyrelse och regering svarar alltid på sådana
händelser med att lägga ytterligare krav på socialarbetarna. En kår som redan
är mycket hårt belastad, av detta och
administrativa arbetsuppgifter som gör att man inte har tillräcklig tid
för sina klienter. Kraven handlar alltid om mer omfattande utredningar och
kontroll. Ja det är i sådana extrema fall som det då handlar om svårt att
argumentera mot behovet av mer utredning och kontroll. Men detta verkar ha kommit att prägla mer och
mer av socialarbetarnas arbete. Kontroll och inte ett socialt arbete, som bygger
på att skapa tillitsfulla möten och relationer. Det är ett allvarligt
observandum att bara 10 % av inkommande ärenden till socialtjänsten i
Helsingborg förra året var ansökningar och resten anmälningar.
Det var inte så socialtjänstlagen som byggde
på frivillighet var tänkt!
Socialtjänsten får hantera problem som den
inte har lösningarna på som handlar om arbetsmarknad, sjukvård, integration,
skola och bostadsmarknad. Den generella välfärdspolitiken ersätts med
fattigvårdliknade insatser till individer och familjer som finns i utanförskap och
socialtjänstlagen ges ett innehåll av myndighetsutövning och kontroll, i ett
omgivande samhälle där skillnaderna mellan de mest förmögna och de fattigaste i
samhället har ökat. Jag vill att vi skapar ett samhälle som bygger på
solidaritet och tillit, där socialarbetarna får möjlighet att arbeta med
socialt arbete.
Stå upp för det
sociala arbetet – socialarbetarna måste få möjlighet att arbeta med det de är
utbildade för
I
ett blogginlägg för några dagar sedan hade jag med en global definition av
professionen socialt arbete. Om man läser den blir det uppenbart att mycket av
det som man inom socialtjänsten arbetar med inte har så mycket med socialt
arbete att göra. Jag uppmanade därför socialarbetarna att ta upp kampen för
möjligheten att göra det som man har utbildning för. Mycket av en
socialsekreterares arbete upptas av administration och myndighetsutövning.
Uppdragsgivarna både vad det gäller staten och kommunerna har eroderat
möjligheterna till socialt arbete. Dels har politiker i regering, riksdag och
kommuner försökt visa handlingskraft när skandaler inom särskilt den sociala
barnavården uppdagats, men en viktig orsak till att möjligheterna till socialt
arbete inte tillgodoses är okunnighet som bottnar i låg status i huvudsak på
grund av det medicinska paradigmets hegemoni.
Jag
har tidigare skrivit en artikel om orsakerna till krisen i socialtjänsten. Här
kommer en omarbetad version som inleds här med definitionen av socialt arbete.
Som ni märker avstår jag från att kommentera den aktuella situationen i
Helsingborg. Att göra det vore något förmätet av en tidigare förvaltningschef.
Socialt arbete är en
praktikbaserad profession och en akademisk disciplin som verkar för social
förändring och utveckling, social sammanhållning, skydd och stöd för utsatta,
empowerment (egenmakt) och frigörelse av människors resurser.
Mänskliga rättigheter,
social rättvisa, barnets bästa, kollektivt ansvar samt respekt för mångfald är
centrala principer för socialt arbete.
Med utgångspunkt i
teorier för socialt arbete, samhällsvetenskap, humaniora och urfolkens kunskap
strävar professionen efter att involvera människor och påverka strukturer, för
att möta utmaningar i livet och öka välbefinnandet.
Ovanstående definition
får utvecklas på nationell och regional nivå
Vi
har sett larmrapporter om en kris inom socialtjänsten nu senast i Helsingborg,
där personalen uppges vara rädda för ett nytt Yara fall och sina chefer. Är
problemet bara hög arbetsbelastning och olämpliga chefer? Medias rapportering är något ytlig.
Orsaken
till problemen och krisen i socialtjänsten, som mest berör den sociala
barnvården men även andra delar av individ och familjeomsorgen, är komplex men
jag vill peka på peka på några viktiga allmänna faktorer som i Helsingborg men
också i hela landet ligger bakom problemen.
- Ett orimligt
uppdrag. Socialtjänstlagen som ursprungligen var en ramlag har eroderats
till ett allt mer specialreglerat och utvidgat uppdrag. Detta har
förtydligats av tillsynsmyndigheterna, där kraven på insatser,
utredningskrav och myndighetsutövning har skärps. Det finns ingen balans mellan uppdrag
och resurser att lösa uppdragen.
- För barnavården
menar jag att det sk barnperspektivet är
en del av problemet. Naturligtvis skall först och främst barns
behov tillgodoses vid en konflikt med föräldrarnas behov. Men det som när SOL tillkom var
grundläggande - nämligen helhetssyn
- har ersatts med ett äldre synsätt som fanns under den gamla
barnavårdslagen där problemen individualiserats och inte ses som ett
problem som har att göra med samhället och familjens sociala
livssituation. Detta skulle jag vilja kalla barnfundamentalism. Detta
riskerar att leda till att barns behov ses utan sammanhang med familj och
samhälle och leda till mer omhändertaganden av barn. Detta när vi vet att barns situation
inte förbättras av omhändertagande för samhällsvård. Omhändertagande kan enligt forskningen
bara försvaras som ett skydd för barnet. Detta barnfundamentalistiska
synsätt har drivit på kraven på socialtjänsten att utreda mer, vilket
ytterst drabbar de unga socialsekreterarna HD intervjuade nyligen.
Problemet är att det är omöjligt att ha full kontroll att barn inte far illa.
Det kommer att hända fler Yarafall, oavsett hur bra verksamhet vi har! Det
vill säga om vi inte inför en polisstat av STASI-modell!
- Ett annat problem
är att den här verksamheten inte har som barnomsorg och äldreomsorg, som
också var en del av den gamla fattigvården, lyckas sprätta bort sin
fattigvårdsprägel. Bara 10 % av barnavårdsärendena är ansökningar om hjälp
- resten är anmälningar om att barn far illa i sina familjer. Detta
återspeglar inte bara vilka svårigheter socialsekreterarna har att möta
men också bristen av förtroende för socialtjänsten från medborgarna som
skulle vara i behov hjälp.
- Den omvärld som
påverkar socialtjänsten präglas av att anmälningarna ökat vilket avspeglar
dels att toleransen för att barn far illa är lägre idag än tidigare men
också att andra samhällsinsatser i den samhälleliga välfärden inte gjort
sitt jobb. De problem socialtjänsten har att arbeta med idag är mer
komplexa än tidigare.
- Hur
socialtjänsten arbetar och är organiserad. Alltför stor specialisering och
för hög administrativ belastning bl.a. genom administrativa system som
tex. BBIC gör att socialarbetarna inte har så mycket tid att träffa sina
klienter och kan arbeta med det sociala arbete som de är utbildade för. Att sedan de minst
erfarna arbetar med de svåraste arbetsuppgifterna som rör små barn som far
illa, blir en ond cirkel av bland annat hög personalomsättning. Att sedan
socialsekreterarna som i Helsingborg och på många håll sitter i en stor
socialborg långt från klienternas livsmiljö försvårar ytterligare.
Om
man nu radar upp ett antal problem är det klädsamt att säga vad man skall göra
för att komma till rätta med problemen. Här är några förslag. Absolut inte
någon fullständig förteckning. En början är att utgå från Socialtjänstlagens
grundprinciper om frivillighet, helhetssyn, kontinuitet, normalisering och
närhet.
- Tydlig politisk
inriktning mot att göra IFO till en del av generell välfärd för att öka
förtroendet för socialtjänsten hos medborgarna
- Undvika att
flytta problem till socialtjänstens box och i så stor utsträckning hantera
problem där de uppstår. I synnerhet
skolan måste göras till en arena där barn kan få det stöd de behöver,
särskilt för att få den kunskap som manifesteras genom godkända betyg
särskilt från grundskolan. Det
tvärsektoriella samarbetet måste bli bättre mellan socialtjänsten och
andra instanser och aktörer.
- Generalistisk
organisation. Lite bredare problemområden och lite mer av kontinuitet över
tid i socialarbetarnas kontakter med sina klienter
- Utflyttning av
socialarbetare till klienternas livsområden. Detta ökar närheten och
möjligheter till mer tillitsfulla kontakter.
- Öka
brukarinflytandet
- Satsa massivt på
mentor och annat stöd till ny personal
- Öka samverkan med
forskningen – gärna med disputerade chefer
- Barnläkare i
barnavården
- Beroendecenter
för all missbruksvård, utveckla sekundärprevention i primärvården
- En
ledningsfilosofi som bygger på förståelse av uppdraget, dialog och
delaktighet för att skapa en tillit i organisationen. Ledare som ger stöd till dialogen i
organisationen och uppmuntrar en idémässig diskussion kring det sociala
arbetet.
En viktig sak är att
socialarbetarna får stöd av medborgarna i svåra arbete. Frågan är dock hur
stort intresset är om man jämför med när lärare och sjuksköterskor skriker på
hjälp. Att skriva inlägg i den här frågan brukar inte föranleda något större
gensvar.
En
reflektion om vad jag menar med begreppet strukturfascism?
I takt med digitaliseringen av administration
och dokumentation har uppföljning och styrning av organisationer, inte minst
inom kommunerna, blivit allt mer präglade av tekniska system som till exempel
balanserad styrning och nyckeltalsuppföljning.
Handläggningen inom socialtjänsten präglas av
system som procapita, e-fact, olika personalrapporteringssystem som gör att
arbetet framför datorer blir en betydande del av arbetet. Allt detta för att
effektivisera arbetet. Många upplever
sig bundna till maskinerna och tiden med klienter blir mindre än tidigare.
Begreppet strukturfascism användes mycket
på 70-talet och stod då mycket för att
det handlade om en människa som på ytan
var demokrat, men som under ytan var auktoritetsbunden och föraktade
svaghet. Jag har inte sett någon
vetenskaplig analys av begreppet, som kan uppfattas som nedsättande och starkt
pejorativt. Av det skälet kan det vara olämpligt att använda då det blir så värdeladdat. Men ibland är det nödvändigt att använda starkt
värdeladdade ord för att ge eftertryck för något som är viktigt att lyfta fram.
Begreppet består ju av två ord som blir
sammanförda. Fascism syftar förstås till den politiska rörelse som skapades av
Benito Mussolini i Italien efter första världskriget och som tagit sig olika
uttryck i många länder och fått en vildvuxen flora som efterföljare. I grunden handlar fascism om nationalism och
i kristider starkt undertryckt vrede hos utsatta grupper av medel och
underklass. Våldet och auktoritära och
antidemokratiska uttryck kan nog sägas ha blivit ett signum för fascismen men
det finns enligt Henrik Arnstad som skrivit boken Älskade fascism ingen entydig
definition av vad fascism är. Det är i alla fall något som inte kan förenas med
det demokratiska statsskick som finnas i Sverige idag.
Struktur är också ett mångfacetterat begrepp
med olika innebörder i naturvetenskap och samhällsvetenskap. Det betecknar den
inre ordning som konkret och abstrakt bygger upp en helhet utifrån sina delar. Struktur är också en bestående ordning av
större omfattning i motsats till individen. Synonymer: Inre byggnad,
uppbyggnad, sammansättning, mönster, system, form, konstruktion, beskaffenhet,
textur, grovlek, yta.
För mig har också begreppet strukturfascism
kopplats till överdriven ordning, där ordning har innebörden av planmässighet,
regler, strikta former, schema, metodisk och liknande innebörder.
Andra innebörder är för mig är begreppet
kontroll, som refererar till synonymer som uppsikt, tillsyn, övervakning,
inspektion och censur. Kontroll är
vidare en aspekt av hur makt utövas. Kontroll kan också förstås som ett begrepp
som handlar om psykologisk kontroll av egna och andras känslor. Det vill säga
hur vi förhåller oss till våra egna känslor och reaktioner, vilken typ av
självkännedom man har och vilka utryck detta tar i det egna beteendet samt
förhållningsättet till andra människor och särskilt vilken grad av öppenhet och
närhet till andra människor som man vågar sig på. Rädsla för närhet tror jag är
en stor drivkraft till att människor använder olika typer av strukturer för att
undvika att konfrontera sig med obehagliga känslor och närhet som upplevs som
hotfull.
Om vi talar om socialt arbete så är en viktig
aspekt på detta att skapa goda, konstruktiva och öppna möten mellan människor.
Det jag lärde mig tidigt i psykologiundervisningen på socialhögskolan i Lund
och dess psykologigrupper, var att i ett samtal vara både medveten och
uppmärksam på sina egna tankar, känslor och beteende samtidigt vara uppmärksam
och intresserad av den andres beteende och uttryck i meningen att kunna läsa,
förstå och vara empatisk.
Rollen
som sociala medier har idag kan avspegla dels en önskan om social samvaro men
också rädsla för närhet som man inte kan kontrollera. Struktur och ordning kan
också referera till något mekaniskt eller maskinmässigt som stödjer men
samtidigt binder och gör människan beroende.
Jag tänker då på organisation, regler och rutiner, planer etc. Ett
distanserat sätt att försöka kontrollera närheten.
Det finns ett spänningsförhållande mellan den
logiska delen av vår hjärna och den känslomässiga och kreativa delen. Inte alla
människor förmår hitta ett bra samspel mellan hjärnhalvorna utan känslor och
irrationalitet kan upplevas som hotfullt av den logiska hjärnhalvan. Struktur
och ordning blir en strategi för att skydda oss från hotfulla känslor och skapa
trygghet. Men behöver vi inte ordning och struktur för vårt samhälle och i våra
organisationer för att de ska fungera? Jo naturligtvis behöver vi det. Ingen är
betjänt av anarki. Hemligheten är nog att finna ett bra samspel mellan det som
Rollo May på sin tid kallade kärlek och vilja.
Efter att ha skrivit detta om strukturfascism
framstår det klarare för mig att struktur blir ett problem när det kombineras
med en mer eller mindre dold maktutövning, en härskarstrategi. Men att i en
öppen och sund kultur blir ordning och strukturer viktiga stöd till människor
inte något som binder och förtrycker människor och gör att de känner sig som
bihang till maskiner och organisationer.
Preventivt arbete
tillsammans – PART
Preventivt
arbete tillsammans – PART var ett flerårigt samverkansprojekt, eller snarare en
samverkansmodell mellan kommunala förvaltningar, främst socialtjänsten och
skola med fokus på hälsa och utbildning. Verksamheten skrotades i sin
ursprungliga form 2013. Part finns kvar i bantad form men inte alls i den form
som var från början. Den personal som jobbar med detta gör ett mycket bra jobb.
Jag
vet inget projekt som innehållet så mycket positiv energi och engagemang och
som blivit så uppmärksammat både nationellt och internationellt. Den spillda mjölken är spilld men personalen
som arbetade med Part fortsätter att träffas två gånger per år utanför
arbetstid. Igår träffades 14 personer på
en restaurang i Helsingborg för ett utbyte. För många har PART varit det
viktigaste de gjort. Inte minst lyfter
många fram möjligheter att delaktighet och påverkan som fanns i PART och som
man nu saknar. Många av dessa mycket duktiga och engagerade medarbetare som
arbetade i PART har valt att söka sig bort från Helsingborgs stad. Det finns
mycket vrede över det dumma i detta som bara måste betecknas som maktens
arrogans och ett lustmord på PART. PART var en ny diskurs och tankesätt som
enligt min uppfattning borde vara framtidens melodi, men som störde
grundläggande strukturer i skolans värld och i socialtjänsten.
Jag
tar med här texten i min berättelse i repris om mitt arbetsliv som handlade om
PART.
När
man får perspektiv på frågan kan man kanske låta bli att ta det som hände på så
stort allvar. Verksamheten som jag var chef för fungerade i det stora hela,
jämfört med andra socialförvaltningar mycket bra, inte minst var vi i framkant
i många frågor. Det inträffade under min tid inte några skandaler eller några
större mediadrev. Särskilt uppmärksammat
blev arbetet med PART, Utsikter och Skolfam. PART, som står för preventivt
arbete tillsammans, var ett samverkansprojekt mellan Socialtjänsten, Skolan,
Kulturen, Utvecklingsnämnden och Region Skåne.
Projektet var från början inte tänkt att bli en verksamhet för sig, utan
skulle styras av en koordinator. Projektet växte fram under de år jag var
förvaltningschef. Idégivare till mycket
i projektet var Leif Redestig med stöd av verksamhetschefen Anne Eskilsson. Projektet hade gott stöd av dåvarande
skolchefen Torbjörn Jordansson och verksamheten var knuten till
socialförvaltningen. Min ledarstil i
förhållande till PART var att ge projektet stor handlingsfrihet. Detta menar
jag resulterade i en sällan skådad kreativ utvecklingsprocess. En mängd
otroligt positiva och synnerligen kompetenta personer kom att knytas till
projektet, som skolpsykologen Kristin Hinze, pedagogen Eva Pennegård,
skolläkarna Nils Lundin och Fiffi Tegenrot och många andra. Aldrig tidigare har
jag upplevt en verksamhet med så mycket positiv energi. Ett kreativt samarbete
inrättades också med Landskrona där skolchefen, framlidne Tomas Johansson, var
en mycket drivande kraft. Hans död var en stor förlust.
Det
började med projektet Skolfam – som nu finns i 22 andra kommuner, som är en
verksamhet som innebär att man ger fosterbarn stöd i skolan. Detta har fått
efterföljd i många kommuner runt om i Sverige. Inspirationen var mycket Bo
Winnerljungs forskning som visade att fosterbarn var en särskild riskgrupp för
sociala problem, men att hur det går i skolan är avgörande för deras
utveckling. Skolsituationen är mycket lättare att påverka än andra sociala och
psykologiska faktorer i barnens liv och har oerhört mycket större betydelse för
barnens utveckling visade Winnerljung.
Skolfam
var en stor succé och kom att bli modell för en rad av projekt med skolan som
bas och nationellt uppmärksammat, bland annat något som kom att kallas för
Utsikter. Detta innebar att ett antal skolor, där det fanns många barn som
levde i familjer med långvarigt försörjningsstödbehov och nyanlända barn,
utvecklade arbetssätt för att uppmärksamma barnens behov. Bland annat utvecklades en metod med så
kallade färgkartor för att följa upp undervisningen både på grupp och
individnivå. Vi hade ministrar på besök
flera gånger och intresset för vad vi arbetade med var stort.
Skolchefen
Torbjörn Jordansson slutade och ersattes av Ing-Marie Rundvall. Hon började
ställa frågor, som utryckte brist på förståelse och blottade misstro. Det fanns
en ledningsgrupp till projektet, men ingen styrgrupp med förvaltningschefer.
Stadsdirektören gav en tydlig signal att det borde finnas och vi inrättade en
styrgrupp, vilket kom att bli slutet för PART i den ursprungliga formen. Med
stöd av förvaltningschefen för utvecklingsnämnden Bengt Avedal började Rundwall
ifrågasätta allt mer i PART. PART hade inte särskilt stort stöd internt från
socialförvaltningens barnavård, vilket också blev ett problem. PART var en ny
diskurs som störde både skolans traditionella och socialtjänstens arbetssätt.
I
slutet av 2012, när jag hade bestämt mig för att sluta som förvaltningschef,
bestämdes det att en utvärdering av PART skulle göras. Nu blev detta ingen egentlig utvärdering utan
mer ett antal diskussionsmöten under ledning av Pehr Frykman från
Skolförvaltningen. Att i detta läge inte utvärdera på ett seriöst sätt var
otroligt amatörmässigt och inkompetent.
Jag var bara med på ett möte. Det var tydligt att både skolförvaltningen
i Helsingborg och Landskrona samt utvecklingsnämnden ville förändra PART och då
passade inte en utvärdering in. Man hade redan bestämt sig. PART skulle vara en utvecklingsverksamhet.
När ett projekt var utvecklat skulle verksamheten knytas till ordinarie
verksamhet. Då hade man frångått den grundläggande principen att PART skulle
vara en samverkansverksamhet, ett nätverk för samverkan mellan förvaltningarna.
Antingen ville man inte ha en fördjupad samverkan eller så förstod man inte
principen. Att tänka i projekt var ett gammalt och välinarbetat
tillvägagångsätt.
När
jag slutat och ersatts av Dinah Åbinger lade styrgruppen ned PART i den
ursprungliga formen och avvecklade all den tidigare personalen. Detta gjordes
något okänsligt och många kom att fara illa i den processen. Varför krossades ett så framgångsrikt och
nationellt och även i hela norden uppmärksammat projekt? Ett projekt som låg i
framkant och visade på nya vägar för verksamheten, inte minst i samverkan
mellan skolan och socialtjänsten? Min bild är att projektet var mycket
uppskattat på skol och rektorsnivå, medan misstron fanns centralt i
skolförvaltningen. Ett problem var hur projektet skulle styras. Jag trodde på decentralisering och stor
frihet i det lokala arbetet medan stadsdirektör och flera av de övriga
förvaltningscheferna inte var bekväma med detta, utan ville ha mer av central
styrning och kontroll. Jag tror inte att
man som förvaltningschef kan styra en utvecklingsprocess utan här måste man ge
stor frihet att på t.ex. en skola utveckla arbetet i samverkan lokalt. Att som
man sedan gjorde styra hårt uppifrån lägger en död hand över utvecklingsarbete
enligt min erfarenhet. Om detta var avsikten, eller bara uttryck för en
maktutövning som bygger på att man tror på en sådan ledarstil, kan man undra.
Man
byggde sedan upp ett nytt PART med en ny projektledare, Pernilla Danielsson.
Det är inte hennes fel att det som blev kvar av gamla Part var det som kallades
för HUB (Hälsa-utbildning-barn). Detta är en samverkansmodell kring enskilda
barn, där man gör barn med särskilda behov ett projekt godkänt av föräldrarna
med en särskild projektledare. Tanken är att samla alla de som arbetar kring
barnet samlas och koordinerar sitt arbete.
Min
bedömning är att det blev känsligt att socialtjänsten var så involverad i
skolutveckling. Diskursen, att det viktigaste för utsatta barn är deras skolutveckling,
medan socialt arbete inte anses ha samma tyngd är av motsvarande skäl känsligt
i den sociala barnavården. Denna diskursförskjutning tror jag är en
framtidsväg, men den hamnar nog på kollisionskurs med både skolfolk och
socialtjänstföreträdare.
Här följer ett nytt samtal mellan Ragnar Tallbark
och Göran Jönsson denna gång talar det om ledning och ledningsfilosofi
Ragnar: Göran du har ju varit chef i
socialtjänsten under många år. Jag är
lite nyfiken på vilken syn du har på ledning och vilken ledningsfilosofi som
har väglett dig?
Göran: För det första har jag alltid först och
främst sett mig som socialarbetare. Till skillnad mot läkare slutar
socialarbetare att vara aktiva i det operativa sociala arbetet när man blir
chefer, i synnerhet när man blir chef på högre nivå. Detta gör att chefer i
socialtjänsten blir ibland avstängda och avskärmade från det praktiska arbetet. Jag har alltid sett mitt arbete i
socialtjänsten som en samhällsplikt. När man lägger sig i enskilda människors
liv i så hög utsträckning som man gör inom individ och familjeomsorgen, så
måste man ha en hög etik, moral, empati och lyhördhet. Annars har man ingen
moralisk rätt att lägga sig i tycker jag. Det blir annars rent förtryck och
övergrepp. Så för mig har det viktigaste som chef varit att se till de enskilda
klienternas behov och rättigheter och den verksamhet vi är satta att arbeta
med.
Som chef har man att utgå från sin egen
personlighet och personliga egenskaper. Man kan inte kopiera någon annan. Man
får utnyttja det man är bra på och jobba med det man inte är bra på.
Av alla de chefsutvecklingsprogram och kurser
jag deltagit i har jag tagit med mig att två saker är särskilt viktiga för att
lyckas som chef. Det ena är att vara bra på information, det vill säga
informera om vad som pågår och berätta om hur man som chef ser på det som
händer och hur man ser på det sammanhang verksamheten är involverad i. En
informationsprofessor sa att detta är ungefär 70 procent av en chefs jobb. Det
andra jag tagit med mig är att man som chef måste vara tillgänglig för sin
personal. Själv försökte jag att alltid
ha dörren till mitt rum öppen och jag blev alltid glad när personal ville komma
in och tala med mig. Att man som chef har dörren mycket stängd är inte bra.(det
är naturligtvis när man har möte av olika slag ofrånkomligt) En gång för många
år sedan hade vi en chef inom socialvården som alltid hade dörren stängd och
som aldrig var ute på avdelningen. Man
skakade i knävecken när man ringde på hans dörr. Det hela slutade med ett
allmänt uppror bland personalen.
Ragnar: ja det är väl viktigt att informera
och vara tillgänglig. Vem skulle säga emot det.
Men ärligt talat Göran det finns väl andra saker som också är viktiga
som det att en chef tar beslut. Pekar ut riktningen när det uppstår problem och
avgör situationer där personal har olika uppfattningar?
Göran: Javisst är detta viktigt. Nu är det väl så att olika typer av ledarskap
behövs i olika situationer. När stora förändringar är nödvändiga till exempel
när ekonomin kräver detta eller när omorganisationer behöver genomföras behövs
ett särskilt ledarskap. Men ändå det
viktigaste är att få med sig personalen i den riktning man vill. Kanske inte
alla det är inte möjligt men de allra flesta. För att få med sig människor
måste man vara bra på berätta hur man tänker. Att jag själv i min kammare tänkt
ut en bra lösning behöver inte innebära att jag får med mig min personal.
En ytterst viktig sak är också att man som
chef kan delegera och ge förtroende. Som chef kan jag inte göra allt utan det
är viktigt att sätta andra i arbete. De
som fått ett uppdrag måste man ge förtroende. Då växer människor. Det är
viktigt att chefer är så mogna att de inte måste ha allt ljus på sig själv,
utan kan glädjas att medarbetarna lyckas och då vara stolta över detta. Chefer
som själv skall göra allt får nog för eller senare problem.
Ragnar: En annan sak jag tänker är viktig är
väl att man som chef har mycket energi och handlingskraft? Hur tycker du att du
var som chef på detta område?
Göran: Javisst är detta viktigt. Man blir ju
mycket mera trovärdig om man utstrålar kraft, energi och självförtroende. Det
här var nog mitt problem. Jag har alltid
brunnit för det sociala arbetet. Men jag är av uppfostran ganska subtil och
försiktig. Många säger om mig är att jag är så lugn. Jag har haft svårt att
utstråla den kraft och energi som jag tror hade behövts. Kanske har jag kunnat
ge mer av trygghet.
Ragnar: Hur tycker du att man ska arbeta som
chef?
Göran: I en chefs uppgifter ligger både det
som tydligt har att göra med chefskap; beslut av olika slag, attestering,
budget och personalansvar med mera. Men det ligger också ett ansvar att
utveckla verksamheten. Detta är svårt att förena. Det administrativa arbetet tar så mycket tid
och kraft, så jag tror att utvecklingsfrågorna med fördel kan läggas på en
utvecklingsledare eller en coach. Min
erfarenhet är att detta kan bli en bra uppdelning. Utvecklingsledaren bör få stor frihet och
flexibilitet. Min erfarenhet visar att
det blir lättare för personal att få både förtroende och ett bra samarbete med
en utvecklingsledare än med en formell chef.
Ragnar: Vilka förebilder har du haft som chef?
Göran: Fänrik Koskela, Ernest Shackleton,
Dwight Eisenhower, Franklin D Roosevelt och Winston Churchill
Ragnar: Det var det värsta. Jag hade väntat
mig att du skulle nämna några kolleger eller chefer du själv haft, inte
statsmän, äventyrare och litterära figurer.
Kan det vara till någon nytta Göran? Är du inte ute och cyklar nu
ordentligt?
Göran: javisst jag kan också nämna chefer som
jag själv haft som betytt mycket för mig; Margareta Arnell som gav mig mitt
första chefsjobb, Ingela Sjölund som trodde på mig och gav mig mycket ansvar
och gav mig ett enormt stöd, Jörgen Ohlsson som gav mig stort förtroende och
Palle Lundberg som inneburit ett stort stöd för mig i arbetet som
förvaltningschef och FoU-utredare. Men
jag har några exempel på ledare utanför vår sektor, som verkligen satts på
prov, som kan lyfta fram intressanta tema i ledarskapet.
Ragnar: Först varför fänrik Koskela? Och vem
är han?
Göran: Han är en litterär gestalt i Okänd
Soldat av Väinö Linna. Det finska kriget mot Sovjet gick inte så bra, ledda av
storvulna nationalister med drömmar om ett stor Finland. De finska soldaterna fick utstå hårda
umbäranden i sina skyttevärn. Fänrik
Koskelas storhet är att han bryr sig om sina mannar och överger dom inte. Hans ledarskap består i att han lever nära
sina soldater, delar deras liv och föregår med ett gott exempel.
Ernest Shackleton den brittiske
polarupptäckaren, vars expedition till Antarktis frös fast i isen 1914 och fick
sedan övervintra på en stenig ö och att han slutligen efter en vådlig seglats
mot den gudsförgätna ön Sydgeorgien lyckades rädda hela sin besättning efter
två år i isens värld. Hans ledarskap
liknar fänrik Koskela. Han bryr som om
sin besättning och de tror och litar på honom det blir ett framgångskoncept.
Ledarskap handlar nog mer om hur man är som
människa än som någon speciell teknik. Läs gärna Caroline Alexanders spännande
bok om expeditionen till Antarktis.
Några andra exempel. Varför USAs trettioandra president? Dels för
att Roosevelt ledde landet ur depressionen på 30-talet men också för hans
ledarskap under kriget.
Det som jag fastnat för är beskrivningen att
hans främsta egenskap var att lyckas välja rätt medarbetare.
Winston Churchill förtjänar att nämnas för
sina insatser att leda England under kriget genom att sätta ord på motståndet,
modet och hoppet och få en hel nation att stå upp mot de mörka krafterna.
Ragnar: Ja detta låter ju bra men mycket långt
ifrån den verklighet som man lever under i socialtjänsten. Och sedan är det
bara karlar du tagit med. Är du medveten om det? Sedan undrar jag varför du tagit med
Eisenhower. Han var ju president i USA
när senater McCartney härjade som värst i i USA och det var ju en mörk period i
demokratins historia.
Göran: Ja Ragnar du har alldeles rätt mina
exempel är långt från vår dagliga verklighet i det kommunala arbetet. Avsikten
var att visa på ledarskap som ställts inför utmaningar. Ibland kan
kontrastering vara ett bra grepp för att få syn på nya perspektiv. Eisenhower valde jag inte utifrån hans
presidentskap, utan utifrån att han var de allierades överbefälhavare under
andra världskriget. Han är faktiskt ett exempel på Roosevelts förmåga att välja
rätt medarbetare. Han var inte den mest
synlige och mest kraftfulle militären under kriget. Där fanns ju Montgomery, MacArthur och Patton
som var mycket mer karismatiska och kraftfulla.
Men det Eisenhower hade var att kunde jämka samma olika viljor och var bra på
lyssna. Det bästa exemplet på
detta är inför beslutet om invasionen av Normandie. När skulle man inleda detta
jätteföretag? Beslutet var hans. Vädret var dåligt. Eisenhower lyssnade på alla sina underchefer.
Drog sig tillbaka och funderade över natten. På morgonen tog han beslutet att
sätta igång! Då hade han noga övervägt olika synpunkter. Andra ledare skulle
nog varit snabbare att ta beslutet.
Sedan får jag be om ursäkt att jag inte tagit
med några kvinnliga exempel. Det är pinsamt, men historiskt finns ju inte så
många exempel. Kvinnor har inte släpps fram. Men vid närmare eftertanke finns
några exempel. Drottning Margareta som lyckades hålla samman Kalmarunionen på
1300-talet är ett exempel på, jag vet inte om det var ett gott ledarskap men i
alla fall ett kraftfullt och framgångsrikt. Margret Thatcher tycker jag inte är
ett bra exempel medan Benazir Bhutto från Pakistan imponerar mer på mig.
Ragnar: Ja Göran att inte spontant ta upp
några exempel på kvinnligt ledarskap var pinsamt och sedan komma dragande med
ett 600 år gammalt exempel. Skäms du inte?
Göran: Ja här har du tagit mig med byxorna
nere. Jag kan bara säga att inom
socialtjänsten så är vi ju 80 procent kvinnor och jag alltid uppskattat
samarbetet med alla duktiga kvinnor inom socialtjänsten och försökt att lyfta
fram duktiga medarbetare så gott jag kunnat. Vi har många duktiga kvinnliga
chefer inom socialtjänsten.
Några reflektioner
över frågan om BBIC och EBP
Även
om socialarbetarna har en pressad arbetssituation är det viktigt tror jag att
man tar del av kunskapsutvecklingen i yrket och följer debatten i olika frågor.
Jag tror faktiskt att detta kan leda till lindring och en ökad förståelse för
orsakerna till problem i arbetsmiljön.
Både fack och arbetsgivare i socialtjänsten i Helsingborg tror att
lösningen på den pressade arbetssituationen är
mer personal och högre löner.
Detta behövs säkert, men min uppfattning är att problemen är betydligt
djupare än så. Följande tror jag är några pusselbitar till förståelsen av de
komplexa orsakerna bakom socialtjänstens problem. (Det finns fler)
Tidningen
Socionomen hade i nr 1 2015 en intressant artikel av Bo Eneroth om BBIC. Han menade att BBIC lamslår det sociala arbetet
med barn. Han ifrågasatte grunderna för
BBIC och skissade upp en annan utredningsmodell. I nr 2 i år av Socionomen
bemöter Katarina Mumier från socialstyrelsen Bos artikel. Hon försvarar BBIC
med argument att 98 % av kommunerna använder systemet men att det efter
sommaren i år kommer en uppdatering av BBIC.
Visst
behövs en struktur för utredningsarbetet men många socialarbetare upplever att
BBIC belastar mer än det hjälper till i arbetet. Jag tror att BBIC är en av orsakerna till den
dåliga arbetsmiljön i socialtjänsten. Socialarbetarna begränsas genom BBIC och
andra kontrollsystem att ha kontakt och relation med sina klienter.
I
samma nummer av Socionomen tycker jag att Urban Karlsson lektor i socialt
arbete i Umeå anknyter till frågeställningen ovan. Han kritiserar Evidensbaserad praktik (EBP)
under rubriken EBP är död. Det har varit en lång diskussion om evidensbaserat
socialt arbete som jag inte skall gå närmare in på här. Karlsson för ett
intressant resonemang när han menar att den naturvetenskapliga evidensskolan
har fört in en massa manualbaserade metoder som individualiserat sociala
problem. Detta ligger i linje med att den politiska makteliten under 1980/90
talen anammade nyliberala idéer. EBP är inte ett politiskt neutralt koncept
menar Karlsson. Tänkandet bakom EBP, och här ser jag att BBIC faller in i samma
koncept, gör socialarbetaren till vetenskapligt neutrala tjänstemän man döljer
de strukturella sociala problem som arbetslöshet, sjukdom och fattigdom som
ofta ligger bakom olika individuella problem.
Min
bestämda uppfattning är att detta synsätt står skarp motsättning till ett
socialt arbete som verkligen hjälper människor.
Även om det är viktigt att ha vetenskap och kunskap som bakgrund till
det sociala arbetet så är det viktigaste relationen mellan klient och
behandlare. (För detta sinns starkt
vetenskapligt stöd) Om inte socialarbetarna får möjlighet att arbeta med sin
relation till klienterna utan med olika manualbaserade system och strukturer så
går det illa både för socialtjänsten och för klienterna.
Att få
kritik är att få en gåva
Många människor har svårt att ta detta som de
uppfattar som kritik. Kritik uppfattas nog att man gjort något fel och man
kommer ihåg att man blev bestraffad i tidig barndom när man gjort något som
misshagat de vuxna.
En del kan inte ta till sig beröm heller. Vi
människor är sociala varelser. Vi kan inte leva isolerade egentligen. En del
människor lever i sin bubbla med förödande konsekvenser. Tänk på lasermannen
och Breivik. Vi människor behöver bli speglade av andra människor för att
utvecklas och fungera socialt. Om speglingen är negativ eller positiv kan
ibland vara lite svårt att se och det är egentligen ointressant
Det är
just speglingen och feedbacken som är viktig. Att få beröm är väl bäst tycker
nog de flesta. Näst bäst menar jag är att få negativ kritik. Det som är allra
sämst är tystnad. Inte sällan kombineras tystnaden med prat bakom ryggen.
I mitt arbete inom socialtjänsten har det
funnits exempel på det mesta. Men min erfarenhet av socialarbetarna är att de är
tränade på att ge feedback till sina klienter.
Som chef fick jag möta människor som var
mycket ärliga i sin feed back och detta tycker jag är en gåva att få! Inte alla
chefer tycker så!
Några exempel på hur människor tar feed back:
·
När
jag slutade mitt arbete i Helsingborgs stad så överlämnade jag till
stadsdirektören Palle Lundberg dokumentet Mitt liv i samhällets tjänst; en
berättelse om mitt arbete. Detta mottog inte stadsdirektören nådigt. Han
tappade koncepterna och tog mycket illa vid sig och beskyllde mig för att vara
bitter och hämndlysten. Han tyckte inte mina synpunkter var en gåva!
·
När
jag hade ett samtal med min efterträdare som socialchef Dinah Åbinger var läget att hennes personal var mycket kritisk
mot henne bjöd hon först in mig att ge
mina synpunkter men när hon märkte att jag var kritisk sa hon: Nej nu vill jag
inte höra mer! Hon tog inte emot feed back som en gåva minsann.
·
Jag
brukar ibland skicka in synpunkter på program i radio och TV och i tidningarna
på det som rapporterats. Johan Erk i Dagens Nyheter kritiserade i vintras
Charlotte kalla för att hon inte ville tala med pressen efter sina mindre
lyckade skidlopp. Jag tyckte Erk på ett ojust sätt gav sig på en ung kvinna som
uppenbarligen var ledsen och besviken. Rent utsagt mansgrisigt. Johan Erk blev
inte alls glad. Han såg inte mina synpunkter som en gåva och svarade mycket
syrligt. Men han svarade i alla fall.
·
En
som inte svarade på synpunkter var Mats Skogkär ledarskribent i Helsingborgs
dagblad. Han skrev en syrlig vidräkning med socialismen som var mycket osaklig.
Jag skrev några kommentarer men fick inget svar. Det blev tyst!
·
Sara
Skyttedal blev intervjuad i radion P1 Studio ett med anledning att hon tyckte
att alliansen skulle driva sin egen budget i Riksdagen. Jag skickade in en
kommentar att Skyttedal kom undan lite billigt genom att hon inte fick några
frågor om hon i sin ”regering” skulle stödja sig på Sverige demokraterna.
Studio ett tyckte tydligen inte att mina synpunkter var en gåva och det blev
tyst.
·
En
annan person som inte svarat när jag skickat mail till honom är kommunekologen
i Helsingborg Fredrik Bengtsson. Jag skickade en kommentar till honom om
Vresrosen. Han vill nämligen utrota Vresrosen från badstränderna i Helsingborg.
Låt vara att min kommentar var lite ironisk men inte heller han tyckte att mina
synpunkter var en gåva och det blev tyst från honom också.
Många människor är nog konflikträdda och
väljer fegt tystnaden. Jag tror att detta blivit värre. På nätet kan man kräka[U1] av sig anonymt men
titta en människa i ögonen och säga vad man tycker kräver mer mod. All heder
till de människor som vågar ta emot både negativ och positiv kritik och feed
back.
Vilka
faktorer har betydelse för en organisation som socialtjänsten?
Raster
av faktorer som påverkar Socialtjänsten
Socialtjänsten som svarar för att ge bistånd
till medborgarna är en organisation med en mångfald av uppgifter och uppdrag
och är en mycket komplex konstruktion.
Det här är ett försök till analys vilka
faktorer som påverkar i olika grad Socialtjänsten. Det handlar både om yttre och
inre förutsättningar. Tillvägagångsättet är lägga olika faktorer över varandra
likt fotoraster för att få samspel och mångfalden av olika faktorer att framstå
som en helhet.
Lagstiftning
Den lagstiftning som styr Socialtjänsten är
naturligtvis central faktor i sammanhanget. Först och främst är det ju
socialtjänstlagen. Jag vill bara påminna om att det finns en lång historik
sedan social lagstiftning tillkom. Socialtjänstlagen är en ramlag från 1982.
Inslaget av ramlag har förändrats över åren och många olika regler har ”hängts
på” lagtexten och jag vill nu kalla lagen en specialreglerad ramlag.
Politisk
inriktning och ekonomiska förutsättningar
Politiskt valda har en väsentlig roll för
socialtjänsten. Verksamheten styrs av Socialnämnden vars ledamöter utses av
fullmäktige. Politikerna fattar en lång rad viktiga beslut för socialtjänsten.
Beslut om att ansöka om tvångsinsatser mot enskilda med stöd av LVU och LVM och
mycket annat förtjänar att nämnas. Även om Socialtjänstlagen styr vilken
service och vilka skyldigheter kommunerna har, har politiska beslut stor
betydelse. Det kräver mycket gott samarbete mellan professionen och de
politiskt valda. En chef för Socialförvaltningen sitter löst om denne inte har
förtroende hos politikerna.
Personalens
delaktighet
Om personalen förstår sitt uppdrag, hur
dialogen fungerar i organisationen horisontalt och vertikalt, hur pass
personalen känner sig delaktig påverkar i stor utsträckning hur bra
socialtjänsten kan arbeta. Det är viktigt att det finns tillit i
organisationen.
Andra
samhällsinstansers insatser och agerande
I ett modernt samhälle finns många myndigheter
och instanser som socialtjänsten måste samarbeta med och vars agerande påverkar
förutsättningarna för Socialtjänsten. Bara för att nämna några: Skolan,
Sjukvården med olika verksamheter, Polisen, Kriminalvården, Arbetsförmedlingen,
Försäkringskassan, Kronofogdemyndigheten. Om dessa myndigheter samspelar och i
vilken grad man har klientperspektivet får stor betydelse för resultatet för de
människor som har kontakt med myndigheterna och är i behov av samhällets stöd.
Allmänhetens
inställning till socialtjänsten
Frivillighet är ett nyckelord i
Socialtjänstlagen. Barnomsorg som ursprungligen var en del av socialtjänsten
men som nu en del av utbildningsväsendet och Äldreomsorgen har blivit mycket
efterfrågade verksamheter. Det gäller inte Individ och familjeomsorgen som ännu
inte lyckats skaka av sig fattigvårdsstämpeln där människor känner skam för att
de inte klarar av sina barn, inte klarar sin försörjning eller har
missbruksproblem. Bara omkring 10% av den sociala barnavårdens klienter har
sökt hjälp själva, resten har kommit till socialtjänsten genom anmälan. Det har
ännu inte blivit naturligt att söka hjälp inom socialtjänstens IFO.
Klientproblem
–volym och grad av komplexitet
Hur de problem ser ut som socialtjänstens
klienter har, har naturligtvis betydelse för hur socialtjänsten skall arbeta
och vilken kompetens man måste uppnå. Volymerna av människor man jobbar med har
också en väsentlig betydelse. Men desto viktigare är samspelet mellan
svårighetsgrad och volym. Med låg svårighetsgrad kan man hantera stora volymen
medan det motsatta gäller om svårighetsgraden är hög. Hög svårighetsgrad och
låg volym brukar inte heller vara ett så stort problem. Extra illa blir det om
både svårighetsgraden och volymen är hög
Ökad
befolkning
En yttre faktor, omvärldsfaktor, är
förändringar i befolkningssammansättningen och befolkningsökning som får
betydelse för Socialtjänstens förutsättningar. Vilken betydelse migrationen har
är en intressant fråga.
Ekonomiska
styrsystem
Socialtjänsten hämtade en hel del av de system
som fanns i privata företag och i näringslivet. Det finns många namn på dessa
såsom mål och ramstyrning, balanserad styrning och NMS och många andra.
Uppmärksamheten med ekonomisk styrning ökade starkt från 1980-talet. Man kan se
detta från olika perspektiv. Dels att ekonomin får för stor betydelse men också
att utan god hushållning med skattepengarna så ingen bra verksamhet.
Organisation,
arbetssätt, arbetsdelning
Omorganisationerna har under åren duggat tät i
socialtjänsten. Pendeln har svängt från centralisering till decentralisering
till mer av centralisering i dag.
Socialtjänstlagen satte igång ett intensivt reformarbete och utveckling
av socialtjänsten vad gäller arbetssätt och metoder. Hur det mänskliga
samspelet är i en organisation, vad gäller dialog, förståelse för sin uppgift
och delaktighet, har nog större betydelse än den formella
organisationsstrukturen.
Lokalisering
i förhållande till medborgarna
En Socialförvaltning eller kommundels eller stadsdelsförvaltningar
har varit frågan i de större kommunerna. Många har provat decentraliserade
lokaliseringsformer men återgått till mer centraliserade. Min erfarenhet är att
det har en positiv betydelse för mötet med klienter och brukare att man finns nära
i öppna lokalformer.
Ledarskap
–typ och skicklighet
Fram på
70-talet var personalen mycket ämbetsmän , även cheferna. Sedan har man
också här tagit intryck av näringslivet och tagit efter mycket i hur de där
arbetar med ledarskap. Ledarskapsutveckling och chefsutbildningarna har varit
mycket förekommande i socialtjänsten.
Kultur
och värdegrund – samverkan och konflikter
Den kultur som finns i en organisation har
naturligtvis stor betydelse för hur väl organisationen fungerar och löser sin
uppgift. Det har ju att göra med vilka resurser verksamheten tilldelas men i
hög grad hur organisationens leds. Det är nog snarast en självklarhet att
verksamheten fungerar bäst om personalen trivs, känner engagemang och upplever
delaktighet i sitt arbete och i sin verksamhet.
Personalbemanning
Det torde vara en självklarhet betydelsen att
en verksamhet har en bemanning vad gäller antal och kompetens som stämmer med
de uppgifter man har att lösa. Men det är inget mekaniskt samband. Graden av
engagemang och motivation hos personalen kan kompensera brister i volym.
Lönesättning
Personal behöver en god ersättning för sitt
arbete. Socialarbetare är lågt lönesatta. Arbetsgivaren kan dock skatta sig
lycklig att lön inte har varit den viktigaste drivkraften att man valt detta
yrke. Men kanske är de tiderna över.
Arbetsmiljö
En god arbetsmiljö är viktig för personal inom
socialtjänsten. Det är en rad faktorer som skapar en god arbetsmiljö.
Egentligen allt det som jag tidigare har talat om här ovan.
Stödsystem
Med stödsystem menar man olika former av stöd
till den personal som möter brukarna. Det handlar om olika administrativa
faktorer som skrivhjälp, beställning av material och resor, fordon,
telefonservice, IT och datorservice, dokumentationssystem och mycket annat.
Sådant stöd har stor betydelse liksom frånvaron av detsamma.
Dokumentationssystem
Med detta menar jag de elektroniska system
personalen dokumenterar sitt arbete.
Procapita är ett sådant system där
socialsekreterarna i många kommuner dokumenterar utredningar och sina insatser.
Om dessa system utgör ett stöd eller belastning råder det delade uppfattningar
om.
Forskning
och kunskapsbasering
Traditionellt har samhällets sociala insatser
styrts av politiska syften som inte har handlat om att hjälpa människor utan
mer om makt och kontroll av avvikande beteende. Ännu idag är inte
socialtjänsten särskilt kunskapsbaserad och grundad på forskning. Detta är ett
gigantiskt utvecklingsområde.
Medias
förmedlade bild av socialtjänsten
Allmänhetens bild av socialtjänsten styrs i
hög grad av den bild som förmedlas av media. Vanligtvis är det någon form av
missförhållande eller misstag som uppmärksammas och utan tvekan är inte hela
socialtjänsten med många mycket positiva verksamheter synlig. Av undersökningar
vet vi att de som haft kontakt med socialtjänsten är mer positiva än de som
inte haft det.
Vart
leder detta?
Om man lägger detta raster över socialtjänsten
i en specifik kommun tror jag olika mönster framträder både vad gäller
förtjänster och brister. Man kan ha detta till att få en tydligare bild av vad
vi verkligen är bra på och vad vi behöver förändra och utveckla. Ofta har man
angripit sina problem utan att ha gjort en ordentlig analys vad problemet är
och tillgripit standardlösningen att omorganisera eller byta chefen.
Detta är en reflektion och ingen färdig analys
eller program för verksamhetsutveckling.
Lämna gärna synpunkter på mina reflektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar