I den här bloggen har jag
skrivit många inlägg och reflektioner om socialtjänsten. Varför har jag gjort
detta? Jag har gått i pension efter ett långt arbetsliv i socialtjänsten och
borde med all rätt kunna släppa detta och låta de som kommit efter mig med förtroende
sköta sitt arbete. Men jag kan inte släppa engagemanget för socialtjänsten. Det
handlar egentligen inte om det som varit mitt arbete. Arbetet i socialtjänsten
gick ju mycket ut på administrativa arbetsuppgifter och många möten men också
hantering av personalfrågor och budget och ekonomifrågor. Nej det handlar mer
om de människor som socialtjänsten har att arbeta med. Människor som är bland
de mest utsatta i samhället. Människor med allvarliga problem som verkligen
behöver samhällets stöd och hjälp. Det var engagemanget för dessa människor och
engagemanget för att göra samhället bättre så att sociala problem inte uppstår
som ursprungligen ledde mig att söka in på socialhögskolan. Det var ett
politiskt engagemang kanske så typiskt för tidsandan i början av 1970-talet.
Det fanns hos mig och många andra en optimism att samhället kunde förändras så
att sociala problem som fattigdom, missbruk, psykiska problem, utsatta barn kunde
lösas genom förändringar i samhället. Vi såg inte problemen som bara
individuella utan som något som berörde oss alla! Nu 40 år senare har vi ett
annat samhällsklimat. Sociala problem ses i stor utsträckning som individens
problem och på parnasserna framtonar mest en diskussion om hur rättsväsendet
skall hantera problem med avvikande beteende. Det har skett en värdeförskjutning
i samhället. Då för 40 år sedan fick människor som begick allvarliga brott ofta
psykiatrisk vård. Idag är detta ovanligt. Även mycket störda personer döms till
fängelse. Förändringarna i systemet med psykiatrisk vård har genomgått
dramatiska förändringar. Mentalsjukhusen har lagts ned och många människor med
en psykisk sjukdom eller känslighet är nu ute i samhället och faller dit i
missbruk och kriminalitet. För 40 år sedan var de oftare i psykiatrisk vård.
Inlåsning och ersatts av utelåsning skulle man lite drastiskt kunna säga.
När socialtjänstlagen tillkom
gav denna ramlag kommunerna stor frihet att utforma verksamheten. Det sattes
igång mycket intressant experimenterande med olika sociala verksamheter. Det
kunde handla om områdesinriktade verksamheter, fältarbete och uppbyggandet i en
del kommuner av basenheter som innebar att överbrygga skillnaden mellan öppenvård
och sluten vård. Efter hand, när framförallt en del fall av grova övergrepp av barn
uppmärksammandes, började lagstiftaren och tillsynsmyndigheter att skärpa
kontrollen över verksamheten. Särskilt inom barnvården skärptes kraven på
utredningar och verksamhet betydligt. Det som var en ramlag blev en
specialreglerad lagstiftning. På många sätt var man tillbaka i den gamla
barnavårdslagen. Man talar mycket om barnperspektiv och detta har fått ersätta helhetssynen
som var ett signum för socialtjänstlagen från början. Men i alla barnavårdslagar
allt från 1924 års lag och kanske även tidigare har barns bästa varit tydligt
inskrivet i lagarna. Trots detta utsattes många omhändertagna barn för
övergrepp. Nu talar man om att göra barnkonventionen till svensk lag. Men den
lagstiftning som funnits har inte kunnat garantera barns bästa trots att det
varit tydligt inskrivet. Varför? Ja här finns nog olika förklaringar. En
förklaring är att föräldrars behov har fått slå igenom. En annan förklaring är
att det sociala arbetet inte tagit som utgångspunkt att förändra familjernas
sociala situation och att en nedlåtande fattigvårdssyn funnits på socialtjänstens
klientel.
Idag har vi en situation där socialtjänsten
och i synnerhet den sociala barnavården beskrivs vara i allvarlig kris. Krisen
beskrivs handla om stor personalomsättning och svårigheter att rekrytera
personal, särskilt socionomer som kan arbeta med barnavårdsutredningar. Många
kommuner måste ta in hyrsocionomer, vilket blir både dyrt och sämre än om man
har egen personal. Nu senast hade TV ett inslag från Karlskrona som hade det sk
Yarafallet. Återigen ett fall med ett barn som socialtjänsten inte lyckades
skydda och som dog efter misshandel och vanvård.
Sådana fall har fått stor
genomslag på hur socialtjänstens uppdrag utformas. Uppdraget till socialsekreterarna
blir med stor tyngdpunkt på utredning och myndighetsutövning. Det blir
egentligen på något slags sätt en polisutredning som uppdragsgivaren förväntar
att socialsekreterarna skall utföra. Jag tror heller inte att ett sådant arbetssätt kan skydda alla barn som behöver stöd och skydd. Detta är mycket långt från vad socionomerna är
utbildade för och som sannolikt var motivet till att de ville bli
socialarbetare och socialsekreterare. Inte konstigt att personalomsättningen är
så stor. I Helsingborg visade det sig att
av aktuella barnärenden i socialtjänsten så hade 90% inkommit som anmälningar
och bara 10% var ansökningar om hjälp från familjer. Detta är egentligen ett gigantiskt
fiasko för socialtjänsten. Människor vågar inte söka den frivilliga hjälp som
var grundläggande för socialtjänstreformen. När det dessutom är så att de
insatser i form av omhändertaganden och placeringar av barn och ungdomar inte
hjälper de berörda barnen - vilket
forskningen visat - så understryker detta att man måste börja tänka om i
socialtjänsten.
Jag menar alltså att krisen
för socialtjänsten i grunden inte handlar om verken resursbrist eller personalomsättning
utan det handlar om lagstiftarens uppdrag. Detta uppdrag är för det första
orimligt med en ohanterlig överbyggnad av administrativa arbetsuppgifter och med
en stor överrock med kontrollapparat. Jag tror detta har tillkommit för att
beslutsfattare och lagstiftare skulle visa handlingskraft att de löser de
problem som finns. Men det begriper inte de som har makten över lagstiftning
och tillsyn. Man tror att mer utredning och mer myndighetsutövning med kontroll
är lösningen när det är mer socialt arbete som baseras på att socialtjänsten
skapar ett förtroende så att människor vågar söka hjälp som behövs. Ja jag vet att
dilemmat är att det måste finnas omhändertaganden och myndighetsutövning i den
här verksamheten, men inte så mycket som det finns. I vart fall måste man ta
sikte på att göra något åt det som är problemet och ta till rätt medicin inte
helt fel som man gör nu.
Det behövs en
socialtjänstreform. Nuvarande lag är som en del lagar brukar bli överhängd med
en massa detaljregler. Det behövs en socialtjänst som har möjligheter att
arbeta med socialt arbete som verkligen hjälper individer och familjer. Jag
menar också att man måste skapa en ny diskus i samhällets arbete med tex
utsatta barn som väver samman socialtjänstens, skolans och barnhälsovårdens
arbete.
Jag har sedan jag slutade
arbeta i socialtjänsten skrivit ett antal artiklar som tagits in i Helsingborgs
Dagblad. Dessa inte föranlett några reaktioner från något håll. På senare tid
har flera artiklar refuserats. Jag tolkar detta som att intresset för dessa
frågor som rör många utsatta människor i vårt samhälle är lågt. Det pågår någon sorts översyn av
socialtjänstlagen i socialdepartementet så vi får väl se vad som händer. Jag
kan bara uttrycka min uppfattning. Du som läser detta kommentera gärna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar