Jag minns en gång i mellanstadiet när jag i ett samtal med läraren efter att ha känt mig orättvist bedömd i något sammanhang fick ett raseriutbrott. Jag minns hur reserverad och besvärad läraren blev, hur bekymrad han såg ut. Han tittade på mig med andra ögon och jag uppfattade det som en blick av överseende och konstaterande att jag inte var riktigt som jag borde vara, sjuk och konstig. Jag hade gått över gränsen och gjort något otillåtet och förbjudet. Han blev inte arg utan tvärtom avståndstagande och reserverad. Det var i alla fall min tolkning och jag tror att detta kyliga avståndstagande avhöll mig från många vredesutbrott i framtiden, även om atmosfären i min familj också bidragit.
Min tolkning är att mitt utbrott helt enkelt skrämde
honom och därför backade han och kunde inte hantera detta. Det är nog ganska
typiskt för Sverige att vi hanterar konflikter på detta sätt. Dyker du upp i Frankrike och kanske inte
längre än Danmark hanterar man konflikter på ett annat sätt. Man bråkar helt
enkelt och blir inte så skrämda av detta. Rensar luften vilket vi i Sverige
ofta inte gör.
Vi har en samarbetskultur i Sverige som till en del
har djupa rötter men också kanske kopplat till folkhemsidén. Samverkanskulturen
har varit ett framgångskoncept för Sverige.
Idag har vi fått ett samhälle där en ekonomisk
marknadstänkande allt mer kommit att dominera allt fler sektorer av det
mänskliga samhällslivet. Denna tänkare bygger på föreställningen att det
viktigaste incitamentet för människor är de ekonomiska drivkrafterna. En sådan
människa skulle kunna kallas homo economicus. Det som ofta präglar samspelet
mellan människor, i synnerhet i det offentliga rummet distans mellan människor där
man skyddar sig för beröring och känslomässiga reaktioner. Vi bygger upp
försvarsmekanismer för att undvika obehag. Detta är inget märkligt och helt i
linje med den freudianska föreställningsvärlden. Min erfarenhet av samspelet i
de organisationer jag verkat i min yrkesutövning är att distanseringen har
ökat. Människor undviker oftare
konflikter, inte sällan gäller detta höga chefer. Man väljer andra strategier
än öppen konfrontation och ärliga möten.
Beslut diskuteras inte utan meddelas på ett opersonligt sätt. Chefer
utsätter sig inte för att få kritik utan gömmer sig bakom ämbetet. Detta
bottnar nog i oförmåga eller rädsla för dialog. Dialog är ett sätt att på
jämlik basis samtala, lyssna och ge och ta argument.
Att beslut meddelas är väl i och för sig bra. Värre är
när man inte ger någon feedback alls. Det bästa är väl om man får beröm och
näst bäst är väl ärlig kritik och allra sämst tystnadens kultur,
osynliggörandet, att inte ge någon feedback alls är nog särskilt obehagligt.
Det finns en intressant iakttagelse jag gjort. Denna feghet och brist på ärlighet utmärker
ofta inte mötena med de klienter jag mött i socialtjänsten. Från deras sida
finns ofta en ärlighet – med beröm och kritik - en brist på beräkning och
censur skulle man också kunna säga. Vi skulle må mycket bättre av lite mer ärliga gräl
eller öppna konfrontationer.
I min värld tycker jag att arbetet i organisation bör
präglas av förutom dialog och delaktighet av att arbeta med förståelse. Då om
detta fungerar kan man få en tillit i organisationen. Kunskap och fakta kan förmedlas till andra
människor men förståelse för till exempel sitt uppdrag i arbetet måste byggas
upp genom att var och en får förståelse. Detta måste var och en av medarbetarna
jobba med. Förståelse bygger man enligt min uppfattning upp genom en öppen
dialog mellan chef, medarbetar men också mellan medarbetare. Hur vet man om
någon har förstått sitt uppdrag? Ja personal som förstått sitt uppdrag är ofta
självgående i sitt arbete. Man ser dock
tydligt när personal inte förstått sitt uppdrag: Några exempel.
Min far hade
till följd av en demenssjukdom hemtjänst.
Om han inte haft denna funktionsnedsättning hade han klarat sig bra
själv. Vid en vårdplanering jag deltog i
på lasarettet med personal från hemtjänsten redovisades en test som sjukhuset
gjort som visade att min far hade en uttalad funktionsnedsättning till följd av
sin demens. När detta redovisades så
utropade en i hemtjänstgruppen: Va är han dement? Då hade hemtjänsten besökt min far under
flera år. De hade alltså uppenbarligen inte förstått sitt uppdrag och inte
förstått varför de var på jobbet.
Ett annat exempel var en chef som fått kritik som
denne tyckte var obefogad och försvarade sig med att här försöker jag styra min
verksamhet. Chefen hade uppenbarligt
uppfattat sitt uppdrag att det var chefen som skulle bestämma och att det var
besvärande med dialog och utbyte av synpunkter.
Chefer som tror att de utifrån eget huvud, utan dialog och inhämtande av
synpunkter från sina medarbetare, kan styra och bestämma tror jag är ute på en
farlig väg. Att leda handlar på ett helt annat sätt att interagera och samspela
med de man är satt att leda. Naturligtvis i slutändan ta beslut, men först
när denna process äi normalfallet är genomförd. Denne chef jag tänker på hade inte
heller förstått sitt uppdrag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar