Nu
har vi nåtts av meddelande om att de två journalisterna Magnus Falkhed och
Niclas Hammarström efter en mardrömstid i fångenskap i krigets och det
sönderfallande Syrien frigetts. Två som
det verkar mycket skakade män är nu på väg hem till sina anhöriga, som varit
mycket oroliga det förstår man.
Journalister lever farligt i sitt arbete i Syrien och i andra länder som
präglas av krig och diktatoriska regimer. Förr var journalister frejdade som
viktiga rapportörer men nu utgör de ofta ett allvarligt hot mot regimer och
grupper som inte vill ha insyn. Nu har
även sjukvårdpersonal börjat bli angripas. Fem personer från läkare utan
gränser, därav en svensk har försvunnit i Syrien.
Vi
lever i ett land som präglas av fred och att vara en rättsstat. Det skall vi
vara tacksamma för, trots orättvis och växande sociala klyftor. Detta slog mig
hårt när jag såg filmen min stulna revolution av Nahid Persson Saveranis. Nahid flydde till Sverige på grund av politiskt
arbete i Iran och vars bror blev avrättad, förmodligen för att komma åt henne. Hon har gjort flera dokumentärfilmer och i
denna film har hon samlat kvinnor som var politiska fångar som suttit i Iranska
fängelser, några i många år som berättar om vad de upplevt av tortyr, förhör, våldtäkter,
överfulla fängelseceller och isolering. Filmen skakade om mig. De konkreta berättelserna visar upp ondska
som man undrar var den kommer ifrån. Iran är formad av en islamisk ide om hur
ett sådant samhälle skall vara och det finns likheter till hur Sovjetunionen
fungerade, också som en strukturell ide om samhället. Sovjet saknade liksom
Iran ett mänskligt ansikte för det nära och personliga livet. Detta anknyter
till den tyske sociologen Ferdinand Tönnies teori om gesellschaft som det
konstruerade sociala livet och gemeinschaft som det spontant uppkomna sociala livet
De statsbildningar som bygger på en
fundamentalistisk ide tenderar att missa det nära livet som måste vara grunden
för allt mänskligt liv - i samspel dock
med det stora och strukturerade samhällslivet som också behövs. En bok som berättar om hur detta gesellshaftlivet
blev för de enskilda människorna och familjerna i Sovjetunionen är De som
viskade av Orlando Figes. Jag tror på en
social stat men den måste grundas
på humanism. Man skulle kanske kunna kalla detta för
socialhumanism?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar