onsdag 11 juni 2014

Nu har Tornseglarna kommit


 

 

Vi har en liten barnvaktstuga i Brunamåla i det mörkaste Småland, en grannby till den by som såg Vilhelm Moberg födas i ett soldattorp. Uråldriga ringlar sig grusvägarna genom ett landskap med skog, bodgårder med faluröda gårdshus med små steniga betesängar och åkrar. Banvaktstugan som är byggd 1875 har de senaste åren blivit bo för Tornseglarna, som varje år flyger den långa vägen från Afrika. De bygger sina bo under takpannorna. Utan att stanna flyger de i hög fart rakt in i sina bo.
Vackra sommardagar, när himmeln är härligt djupblå, kan man se och höra hur de i hög fart flyger som pilar genom luften i cirklar runt huset och ger ifrån sig sitt karaktäristiska tjut, ett glatt och optimistiskt tjipp. Jag blir så glad när jag ser och hör detta. I år var vi tvungna att lägga om taket på en utbyggnad och vi var så rädda för att de blivit störda i sin häckning.

Men så en morgon när jag stod på trappan till huset, såg jag hur de flög runt huset med sitt tjipp. Vad lycklig jag blev. Dom hade kommit och de var där!

  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar