torsdag 7 augusti 2014

Tankar i sommartid


Det har varit en fantastisk sommar och den påminner om min barndoms somrar 1955 och 1959 och har inte inbjudit till skrivande på bloggen. Värmen i kombination med att vår hund dog som är en stor sorg för oss har gjort att jag inte skrivit något blogginlägg på länge. Men det får vara semesterstiltje och jag återkommer i höst med mer reflektioner.

Jag arbetar än så länge kvar i Klippan som socialchef och kommer att vara kvar september månad ut. Klippan börjar reda upp sina problem och det ser positivt ut framöver.  Vi har tagit fram en åtgärdsplan med vidhängande handlingsplan och arbetar nu med ett förslag till reviderad organisation. Det har varit en mycket rolig och positiv tid för mig att arbeta i Klippan.

I Helsingborg rasar som vanligt insändarstormar om Hemlösas hus. Jag skall inte lägga mig i denna fråga förutom att påpeka att det var jag som socialchef som bjöd in Hemlösas hus att svara för nattlogi eftersom det var kris då 2005-06. Det var aldrig tänkt som en permanent lösning. Man måste påpeka att forskningen pekar på att härbärge binder människor i hemlöshet och utanförskap.  Man borde lägga kraften på att kräva att fler vanliga bostäder skakas fram.  Hemlösheten är ett bostadspolitiskt problem. Fler lägenheter alltså är lösningen - inte Hemlösas hus.  

Vi sitter här i Sverige och många av våra problem kan te sig futtiga jämfört med hur det just nu är  i Mellanöstern, även om branden i Bergslagen är  katastrofal.  Det berör mig illa när man hör om Israels folkmord mot Gaza och hur Jihadisterna går fram mot kristna och jezidier i Irak. Hur människorna har det i Syrien hamnar i skuggan av dessa händelser. FN borde få mer kraft att agera i den här  typen av katastrofer.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar