onsdag 14 juni 2017

Vill politikerna ha dialog med medborgarna eller bara debattera med politiska motståndare?



I en insändare i Helsingborgs Dagblad den 1 juni pekar Mats Fuchs på frågor som Helsingborgs stads politiska makthavare hanterat illa. En fråga han pekar på är bristen på dialog med medborgarna. Min fråga till de politiska partierna är hur man tänker sig att bedriva den lokala valkampanjen nästa år? Kommer ni bereda medborgarna möjligheter till möten med sina politiker och möjligheter till dialog? Kommer det finnas möjligheter till offentliga utfrågningar om de olika politiska partierna politik för kommunen?
Min bild är annars  att valkampanjerna bedrivs med medborgarna som passiv publik till de politiska debatterna där det knappast finns möjligheter till dialog. Jag kan förstås ha missat något men har det över huvud taget förekommit några sådana forum för dialog? Då menar jag dialog och samtal inte diskussion eller illvilliga angrepp. Medborgarna känner vad jag tror inte så stor delaktighet med de beslutande organen och politikerna.  Att SD ryckt fram som näst största parti är ett uttryck för detta. Både Socialdemokratin och Moderaterna är rådbråkade och om de inte passar sig kommer nog en fransk situation också i Sverige. Vem den svenske Macron är vet vi inte än. Jag hoppas på en frisk fläkt från vänster!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar