tisdag 14 november 2017

Råås bibliotek bör få vara kvar i Råå


Flyttningen av biblioteket på Råå i Helsingborgs kommun har väckt harm och vrede vilket inte minst har märkts i insändarspalterna. Flyttningen till en själlös hangar i Råå center, som är ett nytt stormarkscentrum öster om Landskronavägen, riskerar att ytterligare beröva och utarma samhället på viktig service.  

Jag är uppväxt på Rååvägen på det som fordom kallades friska vindar. Det var några hundra meter till Råå vallar. Varma somrar med vackra solnedgångar över sundet och den söta doften av vresros finns för alltid i mitt sinne.   Det var en fin uppväxt i ett litet samhälle med en särskild bygemenskap. Biblioteket var viktigt under min uppväxt och jag var ofta på Råås gamla bibliotek på Rååvägen på den gamle bibliotekarien Larssons tid. Råå är inte Helsingborg och även om jag nu bor Helsingborg känner jag mig mer hemma på Råå än i Helsingborg. Skulle Råå IF möta HIF i fotboll, som de gjorde på 70-talet, håller jag utan tvekan på de ljusblå.

Det som nu sker med biblioteket är ett okänsligt övergrepp från en kommun som präglas av högfärd och att bygga tjusiga fasader med chefer som hellre styr än leder sina verksamheter. Deras föreställning på ett dialogmöte verkar ha varit en uppvisning i skamlös manipulation. Man försökte ta udden av kritik genom att människor som kände varandra inte fick sitta tillsammans. Argumentet att flytta biblioteket till Råå center är lika illa som om man flyttar stadsbiblioteket till Väla med argumentet att det är ju fler parkeringsplatser än i stan.  Det skulle nog ingen komma på den idén. Dessa teknokrater har inte förstått vad Råå är för ett samhälle, ett gammalt fiskeläge med lång historia och stark identitet och stolthet, men ändå ett öppet och positivt samhälle som inte stänger någon ute.  Även om inkorporeringen i Helsingborg 1918 satte sina spår och födde en viss animositet mot den stora staden.

Affärslivet och servicen på Rååvägen kommer att få allt svårare att överleva om man flyttar service till det opersonliga och sterila Råå center. Det finns ingen livsmedelsbutik kvar på Råå.  Frågan är vad enkelriktningen av Rååvägen kommer att betyda för affärslivet. Kommunen har också hanterat frågan om hamnserveringen som försvann för flera år sedan mycket illa. Det blev en servering mest under bar himmel. Inte den trevliga restaurang det var tidigare.  Rååbor nu är det dags att säga ifrån ordentligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar