söndag 29 juli 2018

Tankar på en veranda del 3

Var är världen på väg? Torka breder ut sig aldrig tidigare skådat. Vi är oroliga att brunnen sinar. Det är länge sedan det regnade. Är detta en tydlig påminnelse om klimatförändringarna? Högerpopulisternas framfart med president Trump förskräcker mig. Är Kapitalismens rovdrift på jorden orsak till både Trump och naturens hämnd? Det dyker upp mycket politiska uttryck idag som jag tycker är finner bisarra. Nästan dagligen. Man hinner glömma mycket. Det senaste jag såg var att man förbereder en lag i Egypten att förbjuda ateism. I Egypten tycker man tydligen att guds existens kan bevisas. Jag bestämde mig när jag gick i andra klass att gud inte fanns. Detta har jag inte omvärderat. Men jag tycker att livsåskådning är viktigt för människan. Förre ärkebiskopen ses KG Hammar fick mig att uppfatta gudsbegreppet på ett nytt sätt. Gud behöver inte vara en skäggig farbror på ett moln som han ofta avbildats. Det finns ett mysterium att förstå universums oändlighet. Naturens krafter samspelar i ett system som blir en värld för sig. Är detta gud? I vårt land diskuterar man att förbjuda nazistpartier. Nazisterna har provocerat ett bra tag nu. Det är svårt att argumentera mot det. Men mycket är redan förbjudet och hur kan sådan lagstiftning användas. Nyliberalismen har löst upp mycket av regelverk i samhället och jag tror på den sanningen att liberalismen har fascismen i sitt sköte. Laissez faire som är en liberalism och ekonomi utan bojer pendlar över till sin motsats. Nu handlar mycket om hårdare straff och fler poliser. Politiker måste visa handlingskraft och bjuder över varandra i hårda tag. Vad är kultur? Är det motsatsen till natur? Det vill säga allt som människan skapat. Ofta tänker man på konst när man talar om kultur. För mig är kultur en avbildning eller speglig av det mänskliga samhället eller egentligen hela tillvaron. Naturen är viktig för mig. Ibland tänker jag att människan är det största hotet mot naturen och denna jord. Jag längtar ofta ut i naturen. Tidigare alltid till fjällen. Nu är en gammelskog min dröm. Förra året besökte vi Norra Kvills nationalpark. Vi promenerar ofta med hunden i skogen invid Sofiero i Helsingborg. Där finns många gamla ekar och bokar. Jag brukar stå och bara titta på det stora ekarna. Det gör mig lycklig. Allt är tyst i den tryckande värmen. Bara framrusande tåg avbryter för en stund tystnaden. Vår svarta hund kommer småspringande som alltid och lägger sig i gräset framför stugan. Hettan är plågsam för ett djur med tjock päls. Min fru kommer och sätter sig med mig på verandan. Vi har ofta förtroliga samtal på kafferaster. Hon är en praktisk människa som bara kort avbryter sitt arbete med målning, trädgård eller vävning eller vad det är med en kaffestund. Hon finner mest mening i arbete. Jag arbetar också gärna men kan också sitta som här på en veranda och fundera. En del av mig är en nostalgisk romantiker och drömmare. Jag har nu i snart fem år skrivit på min blogg. Det har blivit snart 300 inlägg. Mest om socialpolitiska frågor. Jag får lite reaktioner på det jag skriver. Jag skickar ofta in insändare till HD. Sedan Sydsvenskan köpte HD har det blivit svårare att få in artiklar. Det verkar göras en politisk bedömning av insändarna? HD är propagandist för liberalismen. För mig är det tydligt att den ohejdade kapitalismen som liberalismen är förespråkare för är problemet i dagens värld. I mörka stunder undrar jag om det är någon mening att tycka till. I andra stunder tränger det på att skriva och tycka till. Då kan jag inte låta bli. Är det då bara för min egen skull och ingen annan bryr sig? Jag kan inte vara likgiltig till var världen är på väg och det tror jag att jag delar med många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar