tisdag 16 november 2021

Ett underhållningsinslag mitt i allvaret: Nicke Sjödins dikt Pissmaskin

Har du hört om orterna Svanabyn Hjoggböle, Raggsjö, Graninge, Missanträsk och Hertsånger? Det är små byar eller orter i Västernorrland eller södra lappland. Från dessa orter kom i nämnd ordning författarna Helmer Grundström, PO Enquist, Torgny Lindgren, Albert Viksten, Sara Lidman och Karin Smirnoff. Ja Karin Smirnoff är född i Umeå men bor i Hertsånger. Det är ovanligt gott om författare i det inre av Västernorrland skrev PO Enquist i sin självbiografiska bok Ett annat liv. Det verkar stämma. Och jag har säkert inte fått med alla, ens de flesta.  De här författarna är inte de enda i landet som kom från landsbygden. Från  Småland kom Vilhelm Moberg. Född i Moshultamåla, ett par byar från där jag ofta befinner mig.

 I Ångermanland närmare bestämt i Röån kom Nicke Sjödin. Han som skrev på bygdemål. På en konferens för många år sedan läste Göran Sonesson, som arbetade i skolförvaltningen i Helsingborg och bördig från Strömsund i Jämtland, en dikt av Nicke Sjödin som jag i alla år kom ihåg men inte visste var jag kunde hitta den. Den hette Pissmaskin det kom jag ihåg väl. Sjödin gav ut många böcker och jag visste inte var jag skulle hitta den. Så jag skrev till hans son Jackie Sjödin även han en mästare i att skriva verser. Jag fick svar. Han skickade dikten kopierad. Så här är den. Hoppas ni förstår.

Pissmaskin


Na myttje leksaker

Hadd int’ vi

Men rate

Fanns ä gott om

 

Om man tog na dela

Borti’n gammslåttmaskin,

’n kassäre’n separator,

na rörstompa,

fotogenlampgläsa,

ostkara,

cykelpompa

som hadd gått sånn,

å’n par sellbytter

vä hole ti bott’n

å giller opp

Ä dänn dela

nog fullt i faan,

bann ihop dom

vä strängen

å stöa dom noga

konne ne bli

n prima pissmaskin

om man hadd tur.

Man pisse

ti sellbytta

Högt opp.

Dä rann

utätt slåttmaskinsits’n,

drop ne i sepratorspipern,

skvåla ne i ostkate,

sprute hit i cykelpompen

å genom fotogenlampgläse,

fortsätte genom rörstompa

å vart jussom ’n lit’n

gul’n lok

här i grishon.

 

Bra lang en ti tog ä

å roligt va ä

å si va dä piller å for

å skvitter å rann.

Roligare

än å stå baka knut’n

i alla fall.

 

Å vi hadde

’n del bogg om en

´n del fondänger

å ha slåttmaskinsits överst

om dä skull hitt på komma na jänter

å vella präve

 

Men dom tjuke ihop säg

som vanligt

inni boska dom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar