söndag 4 juni 2023

Var stolt att du tillhör arbetarklassen


Var stolt att du tillhör arbetarklassen

Klyftorna mellan rika och fattiga har växt i Sverige.  Författaren Lena Andersson har nyligen förargat många med .kostråd till fattiga. Pinsamt av en privilegierad, typiskt för tidens auktoritära trend, fattiga och särskilt bidragstagare skall tillrättavisas Men överklassen och föralldel nuvarande regeringen har alltid tyckt de behöver uppfostra underklassen. Man kan ofta förmärka ett förakt för arbetarklassen, vilken utgör halva befolkningen och som genom sina praktiska arbeten som industriarbeten, städning, vård av äldre, byggnadsarbete, transporter och lager, butiksarbete m.m. får samhället att fungera. I vårt samhälle har det låg status att tillhöra arbetarklassen. Man ska helst göra en klassresa och bli läkare, lärare, ingenjör, dataexpert eller något annat kontorsarbete. Jag har gjort denna klassresa. Jag blev socionom och tom socialchef. Men mina rötter är arbetarklassen! 

Min farfar var född av en inhyst dövstum piga. Fader var en förlupen dräng, visade det sig efter DNA-spårning via några av hans bröder som utvandrat till Amerika. Farfar blev en tid stamanställd i krigsmakten men drabbades av en sprängning i handen när han skulle putsa överstens prydnadspjäser och hade sedan bara kvar lillfingret i höger hand.  Han arbetade sedan som dräng och magasinsarbetare men bara säsongsanställd och tidvis ”fri” som pappa sa. Han blev far till 7 barn och bodde i en bostad med 2 rum och delat kök. Det var ett fattigt och arbetsamt liv som slutade vid 58 års ålder mitt under brinnande världskrig. Veckan efter brann huset ned och familjen blev hemlös.  Min far stred livet ut mot sociala orättvisor och hade knutit näven mot Lena Andersson. Farfar och min far fick ingen möjlighet till högre utbildning och jag kan tacka arbetarrörelsens välfärdspolitik att jag fick. Min far bildade sig genom brevskolan och studiecirklar i ABF. Farmor fostrade 7 mycket ordentliga barn och var mycket duktig att hushålla med maten och mycket sparsam. Så sparsam att en av hennes söner under ett kaffekalas utropade: Mor idag är kaffet så tunt att man kan se cyklarna i källaren. Jag är stolt att ha detta ursprung och tycker att alla från arbetarklassen ska känna sig stolta. Många har känt skam i onödan. Det är ni i arbetarklassen som bär upp samhället. Utan arbetarklassen stannar Sverige! Det hade hänt om lokförarna hade gått ut i strejk härförleden! Det är dags att börja tala om klass igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar