fredag 6 december 2013


 

 

Nelson Mandela Död – En förkämpe för människors lika värde!

 
Sent igår kväll nåddes vi av meddelande om att Sydafrikas tidigare president Nelson Mandela avlidit i en ålder av 95 år. Jag lyssnade på radions rapportering under morgonen när jag som vanligt gjorde min morgontur med hunden Santos. Jan Eliasson och Ingvar Carlsson kommenterade sina möten med Mandela.  Han var en sol som kunde lysa upp ett rum. En man som utstrålade så mycket värme och som stod för i verklig mening något som många talar om men som knappast är en verklighet på så många håll nämligen alla människors lika värde. Det är imponerande att en man som blev utsatt för så mycket förtryck och fick sitta i fängelse i 27 år för sitt motstånd mot apartheid kunde visa så mycket av försoning och ödmjukhet och inte det minsta av bitterhet är fantastiskt imponerande.

När jag hörde de här berättelserna kunde jag inte låta bli att gråta. Mandela är nog världsunik i sin hållning och borde bli ett lysande föredöme för alla världens ledare, när välden ser ut som den gör, just nu värst i Syrien. Att människor inte har lika värde utan delas upp ester ras, i etniska, religiösa och klassmässiga grupper är ett tragiskt faktum.

Inte ens i Sverige kan man säga att alla människor är lika värda.

Är man fattig, hemlös, missbrukare, arbetslös och sjuk är man inte lika mycket värd i ett samhälle som talar om arbetslinjen. Med jobbskatteavdrag gynnas de som arbetar. Mest gynnas de som jag som tjänar bra. Detta kan göra mig oerhört upprörd. All den skattesänkning jag har fått skulle behövs mycket mer av många andra människor i samhället som hade behövt pengar mycket bättre än mig!

Men låt Nelson Mandela vara ett lysande föredöme i kampen för människors lika värde!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar