söndag 16 februari 2014

Berusad på böcker del 6




Här  fortsätter min berättelse om böcker som fångat och facinerast mig - berusat mig
Den alienerade människan
Egentligen har jag varit mer intresserad av facklitteratur och upplevt romaner som påhittade. Under gymnasietiden gav jag mig i kast med en bok om Alienation av Joakim Israel. Denna bok har präglat mig starkt. Israel menar att den moderna människans känsla av främlingskap grundar sig på en produktionsapparat som skiljer oss från helheten och resultatet av vårt arbete. Vi får inte utlopp för våra skapande behov utan blir en kugge i ett stort maskineri - ett bihang till maskiner och teknik. Allt detta grundar sig på att allt blir föremål för köp och försäljning - även människor. Därigenom förtingligas människan och känner sig alienerad - det vill säga främmande.

Genom läsningen av Israel kastade jag mig in i läsandet av Herbert Marcuse - en tysk-amerikansk sociolog. Han hade varit med och myntat begreppet ”repressiv tolerans”, vilket betyder att  man tar död på en opposition genom att tolerera den och inte ge den alltför mycket uppmärksamhet. Marcuse skrev en mycket svår bok som heter ”Den endimensionella människan”. Han menar, mycket förenklat, att människan i de industriella samhällena är manipulerade in i ett endimensionellt tänkande. Genom makt över massmedia och ekonomi inpräntas de styrandes ideologi och människor förlorar förmågan att  kritiskt se saker och ting ur andra synvinklar. Detta har format mig till att kritiskt granska sanningar för att se om det finns någon annan synvinkel. Är den officiella sanningen alltid den verkliga. Detta före mig naturligt in på läsningen av Michel Foucault.  

Parallellt med detta kopplade jag  av med läsningen av bl.a. den ”Rosafärgade korsfästelsen” av den amerikanske författaren Henry Miller. Miller är mest känd för sina osminkade erotiska skildringar, som inte blygs för sin frispråkighet. Han har en osentimental syn på att knulla och ofta undrar man om det är önsketänkande eller bara rent skryt. Inte vill väl alla kvinnor närsomhelst? Utöver detta handlar böckerna om hans liv som fattig författare i New York och Paris under 20 och 30-talen. Betagande är hans fantastiska ordrikedom och ideasociation. Det man kan lära sig av Miller är  väl att vara frimodig och kunna tala om allt i mänskiligt liv - även sexualitet.  Idag upplvever jag att det finns en förljugenhet om sexualiteten.  Tidsandan är  både sexualiserad men ytterst puritansk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar