onsdag 18 november 2015

Bilder från Socialförvaltningen i Helsingborg 1975



Kulturförvaltningen har en mycket duktig fotoarkivarie som heter Ronny Ekdahl. Vi har känt varandra sedan vi var tonåringar. Under en tid för länge sedan hade vi och några kompisar ett fotolabb på Stattena. Där ägnade vi många dagar åt att framkalla film och kopiera svartvita foton. Ronny lärde mig egentligen allt jag möjligen kan om foto. Nu ägnar han sig åt att arbeta med olika fotosamlingar som skänkts till kulturförvaltningen och muséets samlingar. Häromdagen skickade han mig några foton från den gamla socialförvaltningen som låg på Södergatan 11, i söderport. Korten är tagna 1975. Jag jobbade i många år på denna arbetsplats. Först var jag praktikant hösten 1974. Under hösten 1975 jobbade på den allmänna sektionen som var för bostadslösa. Från 1977 var jag stadigvarande anställd som socialassistent. Jag vill minnas att jag satt kvar i huset till 1990 eller 1991 då jag flyttade upp till Guldsmedsgatan och startade Vuxenbasen, en verksamhet för missbrukare.
På den första bilden kan man se den dåvarande nämndsekreteraren Gunnar Nyberg stå och hänga på disken i den dåvarande receptionen, som låg på den tredje våningen på Södergatan 11b. Mannen som sitter bakom recptionen hette Christer Svinhuvud och var receptionist.
Gunnar Nyberg var för oss unga socialarbetare ett orakel. Otroligt kunnig i lagstiftningsfrågor och nog en av de mest snabbtänkta människor som jag har träffat. Sin kunnighet kombinerade han med en stor portion humor. Berättelserna och anekdoterna var otaliga, vilket jag på nära håll fick uppleva när jag delade fikabord hösten 1975, alltså samma år som kortet är taget. Gunnar blev sedermera distriktschef på distrikt E innan han och hustrun Ingrid Nyberg socialsekreterare och nära kollega till mig, gick i pension 1990.
Christer Svinhuvud som med ackurates bemannade receptionen  hade enligt vad man hörde ett förflutet som militär. Han hade stor auktoritet och busarna som besökte socialförvaltningen höll i han i herrans tukt och förmaning. Men han hade ett stort hjärta och jag tror att han tyckte att han hade ett roligt jobb. Men lokalerna var förskräckliga. Receptionen var mycket liten och trång och många människor kände sig nog trängda i ett hörn när de inte fick komma in till sin socialsekreterare.  Så småningom flyttade man ned Receptionen till bottenvåningen där nu Fonus huserar. Men då hade en soffa hunnits kastas över disken ut mot panoramarutan bakom Receptionens disk, lyckligtvis utan att någon kom till skada.
De andra två bilderna är från Socialförvaltningens korridorer på den tredje våningen. Detta var den sociala avdelningen som arbetade med barnavård, nykterhetsvård och socialhjälp. Den ena bilden visar distrikt B och den andra distrikt D. jag jobbade på distrikt D och mitt rum låg från 1977 längst ned i korridoren till höger.

Lokalerna var mycket bristfälliga. Möblerna slitna och alla besöksstolar var försedda med gallon, besökarna kunde ju vara nedkissade antogs det. Besökarna fick också sitta och vänta i dessa smala och ringlande korridorer som var målade i en kräkgrön färgnyans. Det var verkligen en fattigvård. Men även om vi hade ett tufft arbete var stämningen mycket god och jag minns den här tiden med glädje, inte minst för att jag träffade min fru här. Jag tror också hade vi hade en mycket god och personlig relation till många av våra klienter. 


Socialförvaltnings reception med Gunnar Nyberg som hänger på disken och Christer Svinhuvud bakom disken 


Korridoren till distrikt C och D längst bort i bilden




Korridoren med distrikt B

Bilder Helsingborgs museisamling: Helsingborgsbild AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar