onsdag 9 december 2015

Svetlana Aleksijevitj berättar om barns krigsminnen





Idag när jag gick ut med hunden, den sena eftermiddagen när solen redan gått ned och den nordiska natten tagit över med sitt decembermörker, lyssnade jag på det inspelade programmet Radioföljetongen.  Det var första avsnittet av Svetlana Aleksijevitjs berättelse"De sista vittnena" om hur barn upplevde det andra världskriget. Det handlade om hur barn upplevde den 22 juni 1941 dagen då Hitlers nazister med full kraft med miljoner soldater gick till anfall mot Sovjetunionen.
Pappa kysste min mamma på hennes ansikte och hennes händer. Det brukade han aldrig göra sedan sprang han bort och tittade inte bakåt. Jag såg honom aldrig mer. Mamma låg på rygg med utsträcka händer. De begravde henne där hon låg. Jag talade inte på länge. Om man såg något rosa på de brinnande husen så var det ett barn som brann. Där vårt hus låg fanns inget kvar. Till och med katten var tyst. Alla var tysta. Nazisterna Avrättade min morbror. Hans syster försökte fånga upp hans hjärna. Den var alldeles vit. Mitt minne av dagen då kriget började är doften av de blommande syrenerna. Detta är några av berättelserna som jag nu ur minnet erinrar mig. Dessa berättelser träffade med kraft och jag kände mig alldeles tagen.
Det är inte ofta man får höra barns berättelser om hur det är att uppleva krig. Dessa berättelser är en pusselbit att förstå dagens Ryssland. Men om man lyssnar kan man säkert få liknade berättelser från barn som upplevt det aktuella kriget i Syrien. Många av dessa barn har kommit till Sverige. Det jag tänker är att Svetlana Aleksijevitj till stor del lyssnat på kvinnors och barn berättelser. Det är inte barn och kvinnor som startar krig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar