onsdag 13 april 2016

Till minne av Göran Palm


Göran Palm är död. För dagens generation säger nog inte namnet Göran Palm särskilt mycket. I nekrologerna framhålls  han som författare, poet och samhällsdebattör. Under många år arbetade han med mastodontverket Sverige en vintersaga. För min generation är han mest känd som en av de viktigaste rösterna i samhällsdebatten i slutet av 60-talet. När jag började gymnasiet 1968, detta år som av eftervärlden kommit att framstå  som vänstervägens år,  öppnade sig en ny värld sig för mig. Vietnamkriget pågick för fullt och frågan om de sk. U-ländernas situation debatterades flitigt. Inom socialpolitiken pågick mycket diskussioner med framträdande namn som Gustav Skå Johnsson,  Gunnar Inghe och socialdirektören i Malmö Bengt Hedlén.  Men ett namn fick en speciell betydelse i samhällsdebatten - Göran Palm. Vi var många som läste hans båda böcker "En orättvis betraktelse" och "Indoktrineringen i Sverige". Böckerna öppnade våra ögon för tillståndet i världen och Sverige och bidrog i hög grad till att vänsterperspektivet i samhällsdebatten blev synligt. Göran Palm var ingen dogmatiker utan jag upplever honom som att han betraktade och reflekterade över det samhälle han levde i. En person i som i hög grad har påverkat min livssyn och att jag reflekterar på denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar