tisdag 6 december 2016

Varför mäter inte Pisaundersökningen kunskaper i humaniora?




Idag har det varit en enorm uppmärksamhet kring presentationen av den sk. Pisaundersökningen. Den förra rapporten slog ned som en bomb i skolsverige och visade då på försämrade resultat för de svenska eleverna.

Rapporten idag visade på förbättrade resultat. Jag är ingen skolexpert och skall inte fördjupa mig i någon tolkning men konstaterar att likvärdigheten och segregationen är stora problem i svensk skola. Problem som ökat över tid. Pisarapporten mäter resultat i matematik, läsning och naturvetenskap. Det är säkert så att färdigheter i räkning, läsning och skrivning är grundläggande för eleverna. Men jag noterar att det här inte skett någon mätning i humaniora. Det är möjligt att det sker mätningar även på dessa områden. Men jag tror inte jag är fel ute när jag påstår att matematik och naturvetenskap värderas högre än humaniora. Det som handlar om mjuka värden, historia, samhällsvetenskap, konst och musik anses inte lika viktiga. Inte lika tillväxtskapande kan man anta. Det var kunskap inom humaniora som man tidigare bruka kalla bildning. Jag tror att kunskaper inom humaniora är viktiga för människan som social varelse men också viktig för demokratin i samhället.  Om detta hörde jag inte ett ord i alla dessa inslag i media om Pisaundersökningen. Pisa lutar  tungt på naturvetenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar