tisdag 19 februari 2019

Mitt liv från början kapitel 13





Något om mitt idrottsintresse
Under min tidiga barndom på Rååvägen spelade jag och kompisarna som jag tidigare berättade om mycket fotboll på Råå idrottsplats.
Jag tränade sedan med pojklag 3 med en kille som hette Berne som tränare.  Jag fick inte spela så många matcher. Men när jag inte fick vara med så mycket slutade jag till min egen sorg med fotboll och lockades av en kompis som hette Benke att börja med tyngdlyftning som sedan dess är min sport. Jag tror att året var 1968.
Det fanns en tyngdlyftningsförening på Råå som hette AK Greppet och som hade sin träningslokal i det gamla mejeriets källare på Rååvägen. Det var en liten trång och sliten källarlokal med i stort sätt bara två rum med en korridor mellan som var omklädningsrum. Här tränade massor av tyngdlyftare i alla åldrar, allt från nybörjade som jag och svensk elit. Bland flera framstående tyngdlyftare tränade Hans Bettenbourg bäst i Sverige i lätt tungvikt och bronsmedaljör i olympiska spelen 1972.  Som nybörjare var det fantastiskt att lära av de som var framstående i sporten. Tyngdlyftning i den här källarlokalen kom att bli mitt liv fram till att jag ryckte in i lumpen 1972.  Jag tränade under de här åren minst tre gånger i veckan. Jag var absolut inte bäst i min klass men mina resultat i fjädervikt var 62,5 kilo i press och ryck och 90 kg i stöt. Inget märkvärdigt då men nu när sporten tappat allt i Sverige hade det varit ganska gångbart. Men nu kommer tjejerna på bred front – även i denna sport.
1971 skickade klubben mig på en instruktörskurs på Bosön i Stockholm och detta var mitt första Stockholmsbesök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar