torsdag 2 juni 2022

En klassträff uti maj

 

Vi hade klassfest i den klassen jag började skolan  den 25 maj. Det var 1959 vi började skolan  på Råå södra skola. Vi var 21 st som samlades för fest på kajplats 1 på Råå.

Efter sedvanligt gruppfoto blev det rundvandring i skolan. Ganska ombyggt. Vårt första klassrum har nu blivit kök. Och jag som tänkt se hur jag satt den där gången. Det var ganska långt fram vid fönstret. Jag satt och drömde mig ut över sundet. Fröken Weberg spelade orgel till Du klara sol går åter upp. Man såg henne inte bakom orgeln. Hon var så liten. Jag berättade för någon att jag satt där och såg när solen gick upp. Någon punkterade denna romantiska berättelse med att upplysa att solen minsann inte går upp i väster!

Det enda jag minns från första dagen i skolan var att jag skämdes för att min mor ville hålla mig i handen. Annars minns jag att jag kastade bort bollarna för en flicka på skolan. Hon var förövrigt en nästkusin. Det blev räft. Jag har inte gjort om det! Sedan hade någon gjort polisanmälan att någon slängt en stinkbomb på skolan. Polis Jonsson förhörde mig och en klasskamrat. Vi visste inget men ljög ihop en historia. En annan klasskamrat chockade mig med att berätta hur barn kom till. Jag hade hört att man hämtade barn på BB.

För mig var de första åren ett trauma. Kände mig så misslyckad. Fröken Weberg ringde hem dagligen till mina förändrar och klagade på mig. I många år var jag bitter på henne. Men så förstod jag att hon inte gav upp innan jag lärt mig läsa, skriva och räkna. Detta öppnade upp ett liv för mig och nu är jag tacksam.

De flesta klasskamraterna på träffen stod upp och berättade vad de sysslat med i sina liv. En av kamraterna är musiker och han sjöng och spelade och ledde allsången Det blev många samtal och hågkomster. Vi hade så god sammanhållning den gången så det kändes inte alls konstigt att träffas så här långt efteråt. Vi hade några träffar på 80-talet. Men det var ändå ganska länge sedan.  Foto utanför Råå södra skola av Dan Sköld

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar