torsdag 14 november 2013


Nu fortsätter här ett samtal mellan Ragnar Tallbark och Göran Jönsson.  Denna gång har Ragnar några frågor om Görans inställning till Massmedia.

 Ragnar: Göran jag vet ju att förhållandet till massmedia kan vara lite känsligt och ibland väldigt problematiskt för socialtjänsten. Inte så sällan tar media upp olika fall som blåses upp som skandaler. Hur ser du på samarbetet med media.

Göran: Jag vill nog säga att mitt samarbete med media har varit i stort sätt mycket positivt.  Jag har med egentligen bara några få tillfällen blivit mycket positivt behandlad av media.  I Helsingborg handlar det näsan alltid om Helsingborgs dagblad. Det är  nog faktiskt på  det viset att media inte skrivit tillräckligt mycket om socialtjänstens verksamhet och då i synnerhet individ och familjeomsorgen. Denna verksamhet har, dels för att den bedrivs bakom sekretessens dunkla slöjor och dels att den inte väcker så stort intresse bland allmänheten, inte alls uppmärksammats tillräckligt.  Genom att media inte söker mer förtroliga kontakter med socialtjänsten missar man många intressanta frågor och ibland en och annat skandal.

Ragnar: Vad menar du med detta?  Menar du att media inte lever upp till sitt undersökande ansvar och misser en massa intressanta nyheter och en och annan misshällighet i verksamheten.

Göran: ja det menar jag.  Dels blir det ett demokratiskt underskott. Socialtjänsten utöver mycket makt över enskilda människor och dels lyfter man inte upp viktiga sociala problem i ljuset. Det är mycket sällan journalister, förutom TV som gör personliga intervjuer. De flesta intervjuer sker på telefon.  Detta har nog med tidsbrist att göra. Men jag tror att om journalisterna gjorde fler personliga besök skulle man få veta mer. 

 Ragnar:  Varför  tror du att är på det viset?

Göran:  Det finns säkert många anledningar. En anledning är att verksamheten är skyddad eller dold om du vill av sekretess och att det handlar om enskilda människor. Men det handlar nog förutom resursbrist hos media att syssla med uppsökande journalistik, nog också om en journalistisk värdering att de sociala frågorna som individ och familjeomsorgen sysslar med inte är så intressanta för allmänheten, dels att det handlar om en liten grupp människor i samhället och dels att det handlar om mycket problem och tragi,k som människor i allmänhet inte gärna vill bli konfronterade med för att det är obehagligt. Det kan också rent politiskt handla om de människor som har allvarliga sociala problem inte bedöms vara en viktig väljargrupp. De problem som Individ och familjeomsorgen sysslar med påminner ibland  om allvarliga brister i välfärden.  Dessa människor  är en marginaliserad grupp  som egentligen inte har några företrädare – förutom socialarbetarna. Ett viktigt undantag är dock att media ofta tagit upp frågan om hemlösa.  Genom att informationen om verksamheten är  bristfällig i media blir bilden onödigt negativ. Det är inte så illa som man kan tro när man bara har tagit del av tex Janne Josefssons reportage.

Ragnar:  ja Göran där  dök ett namn upp som verkligen sänder kalla kårar utför  ryggen på  socialtjänstens företrädare.

Göran: Ja det gör han nog.  Men jag har aldrig känt mig rädd för Janne Josefsson. kanske för att jag haft tur och inte blivit föremål för  något repotage.  Flera av hans reportage har varit viktiga och angelägna, även om han inte alltid hamnat rätt. Det är svårt att hamna rätt när man skall skildra det sociala arbetet. Även om Vetlandafallet var en skandal lyckades man  inte att göra bilden av fallet helt rättvis. Jag har förresten träffat Janne Josefsson när  han var och föreläste på  en chefkonferens. Efter hans presentation där han rekommenderade socialtjänsten att ljuga reste jag mig upp och ställde en fråga. Jag började med att helt stilla presentera mig som socialchef och vänta på hans reaktion.  Han ryckte till och jag såg ett skrämt uttryck i hans ansikte.  Min fråga var helt harmlös egentligen men hans reaktion visar nog att han är lika rädd som någonsin socialtjänstens företrädare. Men även om det inte alltid blir helt rätt tycker jag att uppdrag granskning och Janne Josefsson är viktiga i vårt samhälle.

 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar