måndag 27 oktober 2014

Berusad på böcker del 15 - Några tips om naturböcker





Jag måste nog egentligen konstatera att jag är en hopplös naturromantiker och i yngre dagar en strapatsromantiker.  Att vandra och vistas i fjällen har varit något av det lyckligaste jag varit med om. Att leva det ursprungliga livet och bara behöva tänka på var man skall sätta upp tältet och få i sig mat och inte behöva konfrontera sig med allt det som det moderna tillrättalagda livet i den urbana miljön innebär har för mig varit befriande.

Det finns en uppsjö av fina naturböcker där man kan simulera de här upplevelserna när tillfället inte bjuds att vandra i naturen. Jag har inte alls läst ens en bråkdel av alla de böcker som finns. Inte ens Mitt i naturens Martin Emtenäs bok, som nyligen kom ut där han rest runt i Sverige natur.
Jag kan bara nämna några böcker vars läsning gjort mig mycket lycklig, ja jag använder ordet lycklig, det kanske skulle uttalas säll istället.

En av mina idoler på detta område är författaren och botanikern Sten Sellander 1891-1957.  Han var en hängiven fjällvandrare och hans berättelser från dessa vandringar är läsvärde. Han är på detta område mest känd för boken Det levande landskapet i Sverige som är en genomgång av Sveriges alla naturtyper. Denna bok kom ut först 1955 men återutgavs 1987.  Mycket läsvärd.

Selander var en naturromantiker och det kan man nog också säga om Carl Fries, Zoolog och författare 1895-1982, som skrev en serie böcker om svensk natur, där jag har läst Skogland och fjäll och Gammalsverige med undertiteln från lagastigen till hälsingeskogen. Är man naturromantiskt lagd är särskilt denna sista bok en fantastiskt vacker bok, med ett mycket fint och poetiskt språk. Boken börjar så här och fortsätter i samma stil:

”Långt uppe, långt inne i Småland, där Stångåns källor rinner upp, gömmer sig rester av urlandskapet. Där finns Skurugata, en klyfta i urberget så djup att vintersnön på dess botten inte brukar smälta förrän till midsommar. Där står högt och fritt, med utsikt över många mil av skog, en ofantlig gammal ek, Sveriges största träd. Och där lever i en avkrok mellan stenrasen en sista liten återstod av den smålänska urskogen.”   

För att inte tynga med för många tips vill jag avslutningsvis nämna boken Dag Hammarskjölds fjällvärld av Claes Grundsten. Detta är en bok där fotografen och författaren till boken gått samma strecker som den flitige fjällvandraren Dag Hammarskjöld en gång gjorde. Fantastiska bilder den från Lapplänska fjällvärlden.  

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar