tisdag 19 januari 2016

Kan man tycka om en vacker dikt av en reaktionär författare?



Bilden här visar ett ensamt skidspår någonstans i Småland. Det är mitt skidspår som jag åkte för några dagar sedan. En dag när det var blå himmel och sol. Det var kallt med nio grader minus. En perfekt dag för min favoritsport längdskidåkning. Spåren var frusna och jag kunde staka nästan hela vägen. Jag var ensam i skogen. Men över stigen kunde man se spår av Rådjur, Älg och hare. Fast de höll sig borta när jag kom.  När jag ser bilden kom jag att tänka på en dikt av den finlandssvenske poeten Bertel Gripenberg som heter Ett ensamt skidspår. Dikten är vacker och säger mycket om ett nordiskt stämningsläge med en enslighet och vemod. Väl romantiskt tycker nog en del.
Så tänker jag kan man tycka om en dikt av Gripenberg när man vet vad han stod för? Han som kom från aristokratin, var ultrakonservativ och hade ett rabiat hat mot de röda i inbördeskriget i Finland 1918? Han som stödde de vita i kriget som mördade tusentals röda. Han som sedan stödde Lapporörelsen och var efter andra världskriget degraderad till en närmast töntig och dum reaktionär. Ja nog får man när man tänker på det en lite biter smak i munnen. Samtidigt måste man se att vi alla är människor och ingen rakt igenom är ond. Och rent poetiskt är det en vacker dikt och man får väl läsa dikten med det innehåll den har? Ibland är ett skidspår just ett skidspår och inget annat.

ETT ENSAMT SKIDSPÅR

Ett ensamt skidspår som söker
sig bort i skogarnas djup,
ett ensamt skidspår som kröker
sig fram över åsar och stup,
över myrar där yrsnön flyger
och martall står gles och kort -
det är min tanke som smyger
allt längre och längre bort.

Ett fruset skidspår som svinner
i skogarnas ensamhet,
ett människoliv som förrinner
på vägar som ingen vet -
i fjärran förblevo svaren
på frågor som hjärtat bar -
ett slingrande spår på skaren
min irrande vandring var.

Ett ensamt skidspår som slutar
vid plötsligt svikande brant
där vindsliten fura lutar
sig över klippans kant -
vad stjärnorna blinka kalla,
hur skymmande skogen står,
hur lätta flingorna falla
på översnöade spår!
__________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar