söndag 10 september 2017

Tack Hasse Alfredson för alla glada skratt





Idag fick vi det sorgliga beskedet att Hans Alfredson har avlidit. Man säger om honom att han var en mycket mångsidig kulturpersonlighet som var både komiker, skådespelare, regissör och författare men också en man som stod upp för politiska värden och humanism, en samhällsdebattör som med humor påverkade makten och samhället. Kulturministern sa att han var vår lägereld. Hasse och Tage präglade mycket i Sverige under 60, 70 och 80-talet och det finns inga som jag har skrattat så mycket åt som dom. Hasse och Tage gjorde så otroligt mycket som var så oerhört bra och inte minst så roligt.  De var verkligen stora förebilder i detta med social rättvisa! Mina personliga favoriter är alla Lindeman. Idag för att både hylla och minnas Hasse spelade jag upp några Lindeman. Den jag tycker är bäst är när han är tågresenär mellan Tågarp och Helsingborg. När han berättar att toffeldjuren parar sig i vattenkaraffen på tåget anmärker Tage lite torrt att toffeldjur inte parar sig. Blixtsnabbt kontrar Hasse med då har du inte sett SJs. Språket i Hasse och Tages skämt har för alltid präglat mitt och mångas språk. Hur ofta har jag inte sagt fnittra och drägla och spik foten eller Säffle kan jag få en kopp kaffe eller det hade jag ingen aaaing om eller gröna sidan upp Nisse.

Jag köpte en av Hasses böcker Attentatet i Pålsjö skog 1996 till min far på födelsedagen. Hasse satt i bokhandeln och signerade boken. Han skrev grattis på födelsedagen Harry! Hans Alfredsson. När han signerat boken kunde jag inte låta bli att säga Ett stort tack för alla glada skratt! Han nickade och såg ned lite förläget. Jag är tacksam att jag fick tacka honom. Han har verkligen gjort mitt och mångas liv mycket gladare!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar