måndag 6 augusti 2018

Vatten och stenar

Under HX festivalen i Helsingborg deltog jag för kanske tionde gången i utdelning av varannan vatten. Tanken med varannan vatten är att verka för att människor dricker mindre alkohol. Dricker man vatten mellan man dricker alkohol blir man mindre berusad. Det är en mycket positiv upplevelse att dela ut vatten till festivaldeltagarna – inte minst i år när det var så varmt. På bilden ovan ser man några målade stenar. Det är jag som tidigare i mitt liv målat de här stenarna. De är målade med vattenfärg och sedan lackade. Jag fick tipset om att måla på stenar plockade på Råå vallar av min historielärare på Råå Södra skola Harry Perborn. Jag målade några på 70-talet och de du ser på bilden 2003. Sedan har det inte blivit några. Jag är verkligen ingen konstnär. Saknar nog helt talang för teckning och måleri. Men jag lärde mig på en praktikperiod på klicheecentralen Almkvist och Cöster att måla med svart färg på negativ film. På den tiden gjorde man klichéer för bildtryck i tryckta alster. Jag satt två veckor och följde linjer på negativ och blev på så vis ganska bra på detta. Men som sagt ingen konstnär. Anledningen till att jag målade året 2003 var att jag drabbades av en allvarlig händelse i arbetet och bearbetade det hela med att måla på stenar. Kopplingen mellan vatten och stenar är att havet har slipat stenarna så de går att måla på. Vi var i maj månad och tittade på riktig konst i Madrid. Vi hälsade på ett barnbarn som gick en termin i sin skola i den spanska huvudstaden. Särskilt den abstrakta konsten, ofta med mycket starka färger, tycker jag om. Jag blir glad av starka färger. Inte minst Miró.
Bild ur boken Joan Miró His lifes work Dosdepublishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar