söndag 12 augusti 2018

Tomgångskörning och andra hot mot vår miljö

Den här sommarens långvariga torka har påmint oss om stigande temperatur och allvarlig klimatpåverkan. Inte alla tar hotet mot vår jord på allvar. Trump har hoppat av parisavtalet och Jimmie Åkesson raljerar om hotet mot klimatet. En del forskare menar nu att klimatförändringarna kan gå fortare än vad man tidigare trott. I fokus för de politiska förslagen står vad myndigheterna kan göra inte så mycket om vad de vanliga medborgarna kan göra. Helsingborgs stad skryter med att man har fått pris för bästa miljökommun. Det man gjort är att identifiera viktiga miljöområden. Resultaten av detta är oklart. Som vanligt har staden putsat på fasaden. Om klimatmålen ska nås måste både myndigheter och enskilda medborgare bidra. Biltrafiken står för en stor del av miljöpåverkan. I Helsingborg tänker man satsa på bilismen och bygga det sk. landborgsgaraget. De politiker som beslutat detta har alltså inte förstått mycket. Många människor har inte förstått att vi måste ändra vår livsstil. Massbilismen är inte framtiden. Men människor fortsätter att köra bil som inget hänt. En del kör från port till port och står ofta med bilen med tomgång. Lättjan har många ansikten. Man får max låta bilen stå på tomgång en minut i Helsingborg. Härförleden såg jag en förtagare i anläggningsbranschen som kört upp sin firmabil på en cykelbana nära vårt hus och låtit bilen stå på tomgång en lång stund medan han uträttade ett ärende. Efter en stund blev jag irriterad på att han inte stängde av bilen. Jag gick bort till honom och bad honom stänga av bilen. Det är en miljöfråga menade jag. Först låtsades han inte höra mig sedan snäste han av mig med att du inte vet vad jag har för drivmedel. Sedan gick jag fram till honom och frågade honom vad han hade för drivmedel. Det ska du skita i sa han då som jag minns det. Därefter kontrade jag mycket olämpligt genom att säga hur dum är du. Det skulle jag förstås inte sagt. Det var förstås en provokation. Denne store karl flög upp ursinnig och springer emot mig och gav mig en våldsam brösttackling. Sticker upp ansiktet mot mitt och vrålar upprepade gånger säg om det! Det vill säga hur dum är du. Efter en stunds vrålande besinnar han sig och gav mig inte på den trut jag förväntade mig jag skulle få och hoppar in i bilen och kör iväg. Vad kan man tänka om en sådan händelse? Mannen i fråga har svårt med impulskontroll eller är okunnig om miljöfrågor? Jag blir faktiskt mer upprörd för det miljöhot denne företagare utgör än att han hotar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar