fredag 9 november 2018

Mitt liv från början Kapitel 2



 
Mina föräldrar
Jag stannar upp här och berättar lite mer om mina föräldrar.
Pappa Harry var född i Svalöv med föräldrarna Pehr och Ellen med två systrar Greta och Lisa och fyra bröder: Erik, Allan, Olle och Lennart. Pehr var magasinsarbetare och på slutet nattvakt.  Han saknade fyra fingrar på ena handen efter en militärolycka. Mor Ellen var hemmafru. Pappa beundrade den arbetsamme fadern men familjen var fattig. Pehr dog redan 1941 och någon vecka därefter eldhärjades familjens hus och brann helt ned. Denna händelse kom att prägla min far starkt. Erfarenheterna från fattigdom och det klassamhälle som fanns i Svalöv, där tjänstemannabaren inte lekte med arbetarbarnen kom att starkt prägla pappas världsuppfattning och inte minst hans politiska grundsyn. Han var en mycket trogen socialdemokrat livet igenom. Pappa började också som alla hans syskon att arbeta på bageriet bröderna Jönsson och sedan blev han arbete i affärer trogen arbetslivet ut. Han blev medlem i facket redan 1941 tror jag och innan han var 20 år hade han blivit ordförande i SSU. Det var på någon fest i SSU han kom att träffa min mor. De dansade hela den kvällen berättade han när han var mycket gammal. Jag vet inte exakt vilket år det var men tror att det var före min far gjorde militärtjänst 1945.  Troligen någon gång under året 1944.

Mor kom från Torrlösa och hennes far var mjölnare och familjen flyttade några gånger under hennes uppväxt. Familjen bestod av pappa Emil och mamman Emmy och 8 syskon. Mor var näst äldst och hade tre systrar Maj-Britt, Anna-Lisa och Ulla och fem bröder Einar, Allan, Erik, Gösta och Kurt.  Alla födda mellan år 1923 och 1940.  Jag har träffat alla mina föräldrars syskon och de var en stor del av min barndom liksom mormor, morfar och farmor.  Min mor flyttade hemifrån 1940 till Svalöv när hon bara var 15 år och började arbeta som hembiträde. Sedan kom hon under många år fram till det att hon gifte sig med pappa, att arbeta på Emilssons bokhandel i Svalöv som bokhandelsbiträde och barnflicka.  Sedan arbetade hon inte mer, förutom att hon var svart dagmamma till min nuvarande frisör Annette.  Jag berättar mer om detta sedan. Mina föräldrar gifte sig 1950 och jag kom inte förrän två år senare. Bilderna av min mor när jag var född visar en tärd mamma som var märkt av en besvärlig förlossning. Det var tydligen så hemskt så hon ville inte ha fler barn. Min mor liksom många av hennes syskon var psykiskt känsliga personer. Detta var inte min far och hans syskon som var trygga och jovialiska människor allesammans. Jag kan känna att jag är delad i två stråk; min fars optimism och kraftfullhet och min mors kärleksfullhet och känslighet.  Men min mors trauma vid min födelse har nog haft betydelse, inte så mycket då men fick det senare och det återkommer jag till.
 
Flyttning till Måsvägen i Lund
 I början av mitt fjärde år lämnade vi Södra Sandby. Pappa hade fått arbete i en konsumbutik inne i Lund och vi flyttade till en vanlig hyreslägenhet på Måsvägen.  Hyreshusen låg med gavlarna mot vägen i en lång rad. På andra sidan vägen var det bara potatisåker, där bostadsområdet Vildanden nu ligger. Jag minns dystra promenader längs den vindpinade åkern. Överhuvudtaget är mina minnen dystra från den där tiden. Mina föräldrar trivdes inte i Lund och detta har kanske färgat mig till en känsla av otrivsel och instängdhet som jag sedan dess känt för Lund. Min far fick ett nytt arbete som konsumföreståndare i Råå utanför Helsingborg.
Den 1 oktober 1956 började ett nytt kapitel i mitt liv när vi flyttade till Rååvägen 97, ett nybyggt trevåningshus i rött tegel med bostadsrätt. Lägenheten är på tre rum och en liten balkong in mot bakgården. Konsumbutiken Råå Norra låg i samma fastighet. Huset ligger utmed Rååvägen, alldeles vid korsningen Rååvägen-. Kielergatan.  I korsningen norrut ligger Raus församlingshus. Kielgatan västerut leder till Kustgatan och där har man inte mer än 200 meter till stranden på Råå Vallar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar